محمود بهمنی به عنوان رئیس بانک مرکزی در زمان محمود احمدی نژاد، اقرار کرد: پرداخت یارانه ها در زمان محدود احمدی نژاد اشتباه بوده است و دولت دوازدهم بایستی در مقابل این اشتباه بایستد و تأثیرات ناشی از آن را کاهش دهد.

وی به عنوان نماینده مردم ساوجبلاغ، در ادامه به رفتار پوپولیستی نمایندگان مجلس اشاره کرد و تصریح نمود: این مجلس نیست که می تواند در راستای حذف یارانه بگیر ها گام بردارد از این رو چنین وظیفه ای را در اختیار دولت قرار داده است. وی ادامه داد: سه سال پیش مجلس از دولت خواست تا خانوار هایی با درآمد های بالا را شناسایی نماید و یارانه آن هارا قطع کند، انتظار می رود دولت در این بازه سه ساله در راستای چنین امری اقدام کرده باشد و دست کم خانوار هایی با درآمد های بالا را شناسایی نموده باشد که متأسفانه همزمان با انتخابات و برای این که دولت افرادی را از خود راضی نگه دارد این امر از نگاه ها دور ماند و مورد توجه قرار نگرفت. این مقام مسئول ادامه داد: چنانچه این روند دنبال شود و در دستور کار قرار بگیرد بدیهی است که شاهد بهتر شدن شرایط و بهبود اوضاع نخواهیم بود.

وی از نامگذاری یارانه ها به هدفمندی یارانه ها سخن به میان آورد و تصریح نمود: اجرای یارانه ها به ۲۸امین روز از آذر ماه سال ۸۹ بر می گردد، آن زمان ۴۵ هزار تومان که در قالب یارانه به مردم واگذار می شد چیزی حدود ۴۰ دلار ارزش داشت این درحالی است که در شرایط کنونی ۴۵ هزار تومان تنها ۴ دلار ارزش دارد که به خوبی رشد قیمت ها و افزایش تورم را هویدا می سازد. وی ادامه داد: قدرت خرید مردم در حال حاضر به میزان زیادی تحت تأثیر قرار گرفته است. وی با اشاره به این که دولت اعلام کرده گوشت را با همان دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد خواهد کرد اظهار داشت: این گوشت با چنین قیمتی به دست مردم و خریداران نمی رسد چرا که پیش از تحویل، رشد قیمت زیادی را تجربه می کند و با قیمت بالایی در اختیار متقاضیان و خریداران قرار می گیرد. وی ادامه داد: در این میان دلالانی حضور دارند که به گرانی قیمت دامن می زنند و بایستی با آن ها مقابله شود و جلوی فعالیتشان یک عامل بازدارنده قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که مسائل و مشکلات مربوط به یارانه ها همه ریشه در تصمیماتی که شما در سال ۸۹ اتخاذ نموده اید می دواند اظهار داشت: شاید عنوان کنید این امر به شیوه ای غلط اجرا شده است اما با گذشت زمان، بد بودن این امر بیش از پیش نمود می یابد و نیاز است با آن مقابله هایی صورت بگیرد و راهکار هایی در دستور کار قرار بگیرد.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: دو مسئله یارانه ها و مسکن مهر در زمان احمدی نژاد کاملا اشتباه بودند و افزود: ما ادعا نمی کنیم این امر به بهترین شکل اجرایی و عملیاتی شده است اما تمام حرف ما این است: از زمان اجرای یارانه ها برای نخستین بار چیزی حدود به ۸ سال می گذرد و باید اقداماتی برای اصلاح آن در دستور کار قرار بگیرد این جریان مانند این می ماند که مدام به نقد مسکن مهر بپردازیم بله ما نیز بر این باوریم اجرای آن ضعیف بود و واحد های زیادی به صورت نیمه کاره رها شدند، اما باید پذیرفت اتمام چنین واحد هایی را باید در دست انجام قرار داد و در این راستا باید دست به تلاش های پیوسته و مداومی زد.

وی این طور ادامه داد: طرح مسکن مهر به ذات بد نبود چرا که عده زیادی به واسطه این امر صاحب مسکن و سقف شدند عده ای عنوان می کنند دیوار های مسکن مهر باریک بوده یا تعدادی فاقد انشعاباتی همچون آب و برق بوده اند، ما تمامی این انتقاد ها را می پذیریم اما نباید به دلیل برخی مشکلات کل آن پروژه و زحمت هایی که متقبل شده را زیر سؤال ببریم و به کلی مطلوب بودنش را زیر سؤال ببریم. بهمنی اظهار داشت: تمام این موارد را عنوان کردیم تا به این نتیجه کلی برسیم که مسکن مهر برای آن زمان بد نبود بلکه مزایایی هم داشته و با نقاط مثبتی هم همراه بوده است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت یا به دست فراموشی سپرد. خیلی ها جرأت اجرای یارانه ها را نداشتند و ترس از اجرای آن جلوی تلاش در این حوزه را به کلی گرفته بود، مسئله ای که در حال حاضر هم شاهدش هستیم.

  • منبع خبر : شهرخبر