حجت الاسلام و مسلمین غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که در کشور طرح مالیات بر عایدی سرمایه همیشه مغفول مانده است اظهار داشت: به واسطه این امر، در یکسال اخیر رشد خودرو و مسکن بسیار شوکه کننده بوده و مهارکننده ای سر راهش قرار نداشته است.

این مقام مسئول پس از حضور در نشست تخصصی آسیب شناسی نظام بودجه ریزی اظهار داشت: بیشتر درآمد های دولت وابسته به نفت است به طوری که آمار ها نشان می دهد وابستگی دولت به درآمد های نفتی به بیش از ۶۰ درصد می رسد. وی با اشاره به این که ساختار بودجه مبحثی بسیار مهم است که باید آن را در کانون توجه قرار داد اظهار داشت: در ده بیست سال گذشته بودجه عمومی دولت روند رو به صعود و افزایشی داشته است حال آن که به هنگام تقسیم منابع درآمدی جاری و عمرانی، این منابع درآمدی عمرانی است که قربانی درآمد جاری می شود.

وی با اشاره به این که بیش از ۶۰ درصد درآمد دولتی به نفت بر می گردد این واقعیت را ناراحت کننده خطاب کرد و از آن انتقاد نمود. این مقام مسئول با بیان این که کشور در حال حاضر با جنگ اقتصادی دست و پنجه نرم می کند اظهار داشت: به زعم این که شرایط اقتصادی در سال جاری بحرانی است اما نکته قابل توجه این است که در چنین شرایطی بودجه دولت تفاوتی را در مقایسه با سال های گذشته تجربه نکرده است.

وی به اهمیت و ضرورت اعمال طرح مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: در کشور هیچگاه به مسئله اخذ مالیات بر عایدی سرمایه توجه ای نشده که به واسطه همین امر طی سال گذشته شاهد گران شدن بیش از حد خودرو و مسکن بوده ایم. وی ادامه داد: اوراق اسلامی در کمیته فقهی بورس، زیر ذره بین رفت که بر این اساس پرداخت اسناد خزانه بدون در نظر گرفتن نرخ بهره بایستی در دستور کار قرار بگیرد.

حجت الاسلام و مسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، در ادامه از اسناد پیوست بودجه ای در امریکا سخن به میان آوردند و تصریح کردند: بر این اساس گزارش هایی در اختیار کنگره قرار می گیرد که اگر قوانین تصویب شده در دستور کار قرار بگیرند، نتایج به چه صورت خواهند بود و چه آینده ای را رقم خواهند زد. به گفته این مقام مسئول نیاز است برای هر طرح و هر لایحه دست کم ۶ سند پیوست در نظر گرفته شود که اگر این امر در دستور کار قرار بگیرد آن گاه شاهد پایش بهتر لایحه ها و طرح های اجرایی خواهیم بود.

  • منبع خبر : مشرق نیوز