بر اساس آمار های ارائه شده، وضعیت بازار مسکن در روز های ابتدایی اسفند ماه سال جاری، تفاوتی با بهمن ماه نداشته است و عده ای از خریداران مسکن، پیرو نوسانات قیمت، خرید واحد های مسکونی را به تعویق انداخته اند و در حال حاضر مردد هستند که خرید واحد های مسکونی را انجام دهند یا آن را به زمان مناسب تری موکول نمایند. برخی از خریداران چشم انتظار افت قیمت ها هستند و به نظر می رسد در نظر دارند تا متعادل شدن قیمت ها از خرید واحد های مسکونی دست نگه دارند.

بر اساس پرس و جو های به عمل آمده از واسطه ها و مشاوران املاک، حجم معاملات مسکن در نخستین روز از اسفند ماه در مقایسه با ماه بهمن، تفاوت فاحشی را شاهد نبوده است و چندان راضی کننده به نظر نمی رسد. به گفته واسطه های ملکی، قیمت مسکن هم تراز با قیمت های اعلام شده در ماه بهمن است و تغییری را تجربه نکرده است. عرضه برخی واحد ها با قیمت های گران سبب شده تعدادی از فروشندگان، از ارائه تخفیف خودداری کنند و چنین ریسکی را نپذیرند. مشاوران املاک بر این باورند فروشندگان در حال حاضر محتاطانه در راستای فروش واحد های مسکونی گام بر می دارند که علتش را می توان نوسان بازار های اقتصادی و عدم قطعیت اقتصاد کشور دانست.

بر اساس آنچه تا ۵ ام اسفند ماه در سامانه املاک ثبت شده است، حجم معاملات انجام شده در بازه ای ۵ روزه از یکم تا پنجم اسفند ماه، ۱ هزار و ۲۲۶ فقره بوده است که در مقایسه با ماه گذشته، تغییر چندانی را نشان نمی دهد. به زعم این که عده ای از متقاضیان پا را بر روی پدال گاز گذاشته اند و در صدد هستند هرچه سریع تر خرید واحد های مسکونی را قطعی کرده و در این مسیر گام بردارند، اما واسطه های ملکی عنوان می کنند افراد حرفه ای، عموما در بهمن ماه توپشان را گل کرده اند و واحد های مدنظرشان را خریداری نموده اند. به گفته واسطه های ملکی، کسانی در اسفند ماه دست به خرید مسکن می زنند و در این راستا گام بر می دارند که از موکول شدن خرید به سال آینده واهمه دارند و مایلند هر طور شده خرید را در سال جاری به سر منزل برسانند.

با همه این ها کماکان در بازار مسکن شاهد رکود هستیم و سایه کسادی کماکان بر این بازار حاکم است. میزان خرید و فروش مسکن در بهمن ماه سال جاری ۶ هزار و ۸۶۵ مورد بوده است که در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته از افت ۶۳ درصدی پرده بر می دارد. پیش بینی ها حاکی از آن است که در اسفند ماه نیز شاهد شرایط مشابهی خواهیم بود.

وقتی بازار مسکن خنثی می شود

یکی از مهم ترین سؤالاتی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته است، آینده بازار مسکن است و این که این بازار در روز های آتی چه شرایطی را تجربه خواهد کرد. برخی عنوان می کنند قیمت مسکن در سال آینده رشد را تجربه خواهد کرد حال آن که عده ای از افت قیمت ها خبر می دهند و بعضی ها نیز بر این باورند رشد قیمت ها همسو با نرخ تورم پیش خواهد رفت. با این حال آنچه در شرایط کنونی کاملا هویداست و به چشم می خورد این است که قدرت خرید متقاضیان به میزان قابل توجهی افت را تجربه کرده و متقاضیان مسکن نمی توانند با قیمت های مطرح شده در راستای خرید مسکن گام بردارند.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه مسکن، سلمان خادم الدوله، بازار مسکن در برابر رشد قیمت خنثی است. وی اظهار داشت: قیمت مسکن در ایران از شرایط اقتصادی و تحریم ها تأثیر می پذیرد بنابراین بدیهی است در صورت بدتر شدن شرایط، قیمت اسمی مسکن، رشد را تجربه خواهد کرد، با این حال همزمان با رشد قیمت، آنچه نمود پیدا می کند کاهش حجم معاملات مسکن است، و میزان خرید و فروش واحد های مسکونی حتی از این میزان هم کمتر خواهد شد. وی افزود: با توجه به این که قیمت مسکن را میزان عرضه و تقاضای واحد مسکونی مشخص می کند، از این رو پیش بینی می کنم در سال آینده قیمت مسکن بیش از نرخ تورم گزارش شود.

چگونه می توان بازار مسکن را کنترل کرد؟

محمد مهدی مافی از دیگر کارشناسان حوزه مسکن عنوان کرد: چنانچه سیاست هایی اتحاذ گردد که نقدینگی بخش های خصوصی در جهت ساخت و تولید مسکن جذب گردند آن گاه می توان قیمت مسکن را کنترل کرد و گام هایی را برای مدیریت قیمت مسکن برداشت. وی با اشاره به این که بازار مسکن تابع عرضه و تقاضاست عنوان کرد: چنانچه شاه هجوم سرمایه ها به بازار مسکن باشیم آنگاه خواهیم دید که عرضه به یک دهم تقاضا می رسد.

واحد های مسکونی با تخفیف ۸ تا ۱۰ درصد به فروش می رسند

یکی از روش هایی که می تواند به رونق بازار مسکن منتهی گردد، علاوه بر رونق بخشی تولید مسکن و تقویت بخش تقاضا از طریق تسهیلات مسکن، این است که فروشندگان تخفیف هایی را برای فروش واحد های مسکونی در نظر بگیرند. بر اساس گزارش های منتشر شده اتحادیه املاک این مهم را در اولویت هایش گنجانده است و این طور که مشخص است در نظر دارد در نمایشگاه املاک و مستغلات که به زودی برگزار می گردد این طرح را عملیاتی کند. بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، نمایشگاه املاک و مستغلات از ۱۰ تا ۱۳ اسفندماه برگزار خواهد شد و محل برگزاری آن، نمایشگاه های بین المللی خواهد بود. به گفته این مقام مسئول، در این نمایشگاه، مشاوران املاک، تولید کنندگان مسکن و بانک ها با هم مشارکت های همه جانبه خواهند داشت تا عرضه واحد های مسکونی با تخفیف ۸ تا ۱۰ درصد را عملی سازند.  لازم به توضیح است که در نمایشگاه نمی توان خرید و فروش انجام داد با این حال می توان هماهنگی های لازم را به عمل آورد.

بازار مسکن ثبات قیمت را در سال آینده تجربه خواهد کرد

مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، وضعیت قیمت مسکن را در سال آینده پیش بینی کرد و اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی این چهارمین بار است که رشد نجومی قیمت مسکن را تجربه می کنیم. آنچه چنین رشد قیمتی را رقم می زند ۴ فاکتور است که قیمت حامل انرژی، بورس، طلا و همچنین ارز این ۴ فاکتور را در بر می گیرند و به واسطه رشد این ۴ فاکتور، رشد قیمت مسکن نمود می یابد و برجسته می شود. وی افزود: در سال ۹۱ توأمان با رشد قیمت ارز، شاهد گران شدن مسکن بودیم که پس از مدتی به تعادل رسید. در سال ۹۷ نیز شاهد شرایط مشابهی بودیم که انتظار می رود پس از این رشد قیمت ها، تعادل را در این بازار مشاهده کنیم. وی ادامه داد: ممکن است قیمت مسکن رشد را تجربه کند اما در این صورت باز هم کمتر از شاخص تورم خواهد بود.

  • منبع خبر : شهرخبر