در حالی که در آستانه ورود به سال جدید هستیم و کمتر از یک ماه تا سال ۹۸ باقی مانده است، بازار مسکن به جولانگاه افرادی بدل شده که خود را زرنگ می پندارند و در نظر دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند. شایعاتی در آستانه ورود به سال جدید در بازار مسکن به پا شده است که کارشناسان بازار مسکن عنوان می کنند خریداران بایستی صحت آن ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند.

به زعم این که آمار ها و بررسی ها نشان می دهد خرید برخی از واحد های آپارتمانی با افزایش و رونق همراه شده است، با این حال جوسازی بر این بازار سایه افکنده و شایعاتی به پا شده که قیمت مسکن در سال جدید به میزان قابل توجهی رشد را تجربه خواهد کرد و این عوامل سبب شده اند، متقاضیان و خریداران واحد مسکونی به شک و تردید بیفتند.

متقاضیان و آن دسته از خریداران واحد های مسکونی که پیرو گران شدن ناگهانی واحد های مسکونی خود را در خرید مسکن عاجز یافتند و متوجه شدند نمی توانند در این عرصه گام بردارند، این روز ها با شنیدن شایعاتی که رشد پیوسته قیمت مسکن در سال آینده را نوید می دهند بیش از پیش نگران و مضطرب هستند.

توأمان با رشد تقاضای مسکن در بهمن ماه و افزایش ۴۰ درصدی حجم معاملات در این برهه زمانی در مقایسه با دی ماه، برخی افراد درصدد برآمده اند تا با جوسازی هایی بازار فروش واحد های مسکونی را در سال جدید هم گرم نگه دارند، این درحالی است که عده ای شایعاتی به راه انداخته اند که بازار مسکن در سال آینده با رشد مجدد قیمت همراه خواهد شد و این عامل سبب شده افرادی که خود را از خرید واحد های مسکونی عاجز می دیدند و از این که نتوانسته بودند واحد هایی را خریداری کنند سرخورده بودند بار دیگر شرایط را بدتر ارزیابی نموده و به این باور برسند که برای همیشه باید با بازار مسکن خداحافظی کنند. در مقابل، انتظارات تورمی و این دیدگاه که نرخ تورم عمومی  در سال آینده رشد را تجربه خواهد کرد به نگرانی این افراد دامن زده و آن ها را مضطرب تر از پیش ساخته است. این اتفاق در صورتی بروز می دهد که کارشناسان و فعالان حوزه مسکن عنوان می کنند هر تغییری که اقتصاد کشور را دستخوش تغییر گرداند و به بالا و پایین شدن شرایط دامن بزند، بر قیمت مسکن بی تأثیر خواهد بود چرا که مسکن نهایت رشد قیمت را تجربه کرده از این رو بیش از این گران نخواهد شد و جای نگرانی نیست. این افراد عنوان می کنند در شرایط فعلی ظرفیت بازار مسکن کاملا پُر و لبریز شده است و در آینده شاهد گران شدن مسکن نخواهیم بود. این افراد عنوان می کنند آنچه حجم معاملات مسکن در روز های اخیر در تهران را افزایش داده است، رشد معاملات مسکن در نیمه جنوبی تهران بوده چرا که بسیاری از افراد که از خرید واحد های مسکونی در دیگر قسمت های شهر عاجز بوده اند به این قسمت روی آورده اند و تلاش کرده اند بدین واسطه، صاحب ملکی در تهران شوند. با این حال نمی توان ادعا کرد در روز های آتی و حتی با گران تر شدن مسکن باز هم شاهد افزایش حجم معاملات در بازار مسکن خواهیم بود، به عبارتی آن چه سبب شده رشد معاملات مسکن را شاهد باشیم این است که تعدادی از خریداران مسکن که از تهیه مسکن در قسمت های شمالی شهر عاجز هستند پذیرفته اند که بایستی در قسمت های جنوبی مدتی زندگی را بگذرانند و این عامل به رشد حجم معاملات مسکن تهران منجر شده است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد