مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، در خصوص حق الزحمه مشاوران املاک گفت: چنانچه فروش مسکن تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان باشد، حق الزحمه مشاور املاک یک درصد خواهد بود. وی با اشاره به این که قیمت واحد های مسکونی از شاخص تورم کمتر بوده است اظهار داشت: در سال آینده شاهد ثبات و تعادل در بازار مسکن خواهیم بود.

وی در ادامه از ارقام و اعداد کمک گرفت و اظهار داشت: در بازه ای ۱۱ ماهه از فروردین ماه سال جاری تا اواخر بهمن ماه، حجم واحد های خرید و فروش شده مسکن، ۱ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۹۱۶ واحد بوده است درحالی که این رقم در همین برهه زمانی در سال ۹۶، ۱ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۱۵ واحد گزارش شده است.

ایشان در ادامه از تعداد قرارداد های ثبت شده در کشور سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: در این برهه از زمان، حجم کل معاملات مسکن در کشور افت ۴ درصدی را شاهد بوده است حال آن که در قسمت مبایعنامه ها شاهد افت ۷ درصدی بوده ایم و در بخش قرارداد های اجاره، کاهش ۱۴ درصد برآورد شده است.

به گفته این مقام مسئول، در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری، کل معاملات مسکن در تهران با کاهش ۲۴ درصدی همراه بوده که این رقم در بخش مبایعنامه و اجاره نامه به ترتیب به ۳۱ درصد و ۱۶ درصد می رسد.

وی در ادامه صحبت هایش، به پیش بینی بازار مسکن در سال آینده مبادرت ورزید و اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های انجام شده انتظار می رود در سال آینده شاهد ثبات قیمت در بازار مسکن باشیم هرچند طی ۴۰ سال گذشته، این نخستین باری نیست که با رشد سرسام آور قیمت مسکن مواجه می شویم و در سال های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و سال جاری شاهد اتفاق مشابهی بوده ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این که قیمت مسکن همواره از شاخص تورم کمتر بوده است اظهار داشت: انتظار می رود در سال آینده قیمت مسکن ثبات را تجربه کند و به تعادل برسد.

ایشان پایِ مالیات بر عایدی سرمایه را به میان باز کردند و تصریح نمودند: اجرای این طرح زمینه گران شدن مسکن است. وی با تأکید بر این که اجرای این طرح می تواند به رشد قیمت مسکن دامن بزند اذعان نمود: با این حال عقیده بنده بر این است که رشد سقف تسهیلات مسکن در شرایط کنونی می تواند اثرگذار باشد و بر قدرت خرید متقاضیان بیفزاید چرا که در حال حاضر میزان وام مسکن هرگز پاسخگو نیاز خریداران نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک از ضرورت اخذ کد رهگیری در هر معامله مسکن سخن به میان آورد و اظهار داشت: به واسطه کد رهگیری، معاملات مسکن شفاف سازی می شود و لازم است مسئولان مربوطه در راستای این شفاف سازی اقدامات لازم را به عمل آورند.

ایشان با بیان این که تسهیلات باید بگونه ای باشد که ۸۰ درصد قیمت مسکن را پوشش دهد تصریح کرد: با رشد قیمت مسکن، لازم است مسئولان تمهیداتی در نظر بگیرند و گام های لازم را برای ثبات قیمت و افزایش سقف تسهیلات مسکن بر دارند.

وی با اشاره به این که سایت های اینترنتی مطمئن نیستند و به بحرانی بودن شرایط دامن می زنند اظهار کرد: این روز ها شاهد ارائه ملک های در سایت های اینترنتی هستیم که مشکل دار هستند و یا کاملا غیرقانونی در چنین سایت هایی منتشر شده اند که تعدادشان هم هرگز کم نیست. قلی خسروی ادامه داد: عموما قیمت هایی که در این سایت ها درج می شوند بسیار بیشتر از مقدار واقعی و منطقی است از این رو به خریداران واحد های مسکونی پیشنهاد می کنیم برای خرید مسکن به بنگاه های املاک مراجعه نمایند و به سایت های اینترنتی توجه نکنند.

ایشان در پایان، در خصوص حق الزحمه مشاوران املاک هم توضیحاتی ارائه نمودند و تصریح کردند: به ازای املاکی که قیمت آن ها حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است، حق الزحمه واسطه های ملکی نیم درصد خواهد بود و در معامله هایی که قیمت ملک بالای ۵۰۰ میلیون تومان است رقم حق الزحمه به یک چهارم می رسد ضمن این که حق الزحمه معاملات مربوط به اجاره واحد های مسکونی یک چهارم قیمت می باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر