بر اساس آنچه بانک مرکزی رسما منتشر کرده است، حجم خرید و فروش واحد های مسکونی در بهمن ماه در مقایسه با دی ماه سال جاری با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده است. بانک مرکزی اعلام می کند رشد ماهانه مسکن در بهمن ماه بسیار ناچیز بوده است ضمن این که تورم مسکن تهران افت پنج درصدی را پشت سر گذاشته است.

به زعم این که قیمت مسکن کماکان بالاست و قدرت خرید متقاضیان تغییر چندانی را تجربه نکرده است با این حال می توان، آمار منتشر شده در خصوص بهمن ماه را به فال نیک گرفت و آن را به مثابه سوسویِ امیدی قلمداد کرد.

پس از ماه ها رکود در بازار مسکن و در شرایطی که آن چه از این بازار به گوش می رسید تنها افت قابل توجه حجم خرید بود، افزایش ۴۰ درصدی معاملات می تواند خبر خوشحال کننده ای باشد که بسیاری از نگاه ها را به سمت خود معطوف ساخته و امید را بار دیگر زنده نموده است. در این میان اخبار منتشر شده حاکی از آن است که میزان رشد قیمت مسکن هم روندی نزولی را شاهد بوده است تا جایی که برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن، آن را نزدیک به صفر درصد اعلام کرده اند. به گفته این افراد، رشد قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در تهران ۱٫۷ درصد بوده است.

  • بر اساس گزارش های ارائه شده توسط بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه سال جاری، ۹ هزار و ۳۴۳ واحد بوده است که رشد ۳۹ درصدی را در مقایسه با دی ماه نوید می دهد. ارقام ثبت شده برای دی ماه سال جاری حاکی از آن است که حجم معاملات در دی ماه، ۶ هزار و ۷۲۱ واحد بوده است.
  • برخلاف این که عده ای عنوان می کنند جهش قیمت مسکن در بهمن ماه طبیعی و نرمال است باید بگوییم چنین نیست. مشاهده آمار و ارقام مربوط به سال های گذشته حاکی از آن است که بهمن ماه هر سال، افت معاملات مسکن برجسته بوده است، اتفاقی که در بهمن ماه سال جاری شاهدش نبودیم و جایش را به افزایش ۳۹ درصدی حجم خرید و فروش مسکن داد.
  • بر اساس آنچه بانک مرکزی در روز های ابتدایی اسفند ماه سال جاری منتشر نموده است، میزان رشد قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در بهمن ماه سال جاری تنها ۱٫۷ درصد بوده است به طوری که در بهمن ماه، هر متر مسکن با قیمت ۹ میلیون و ۹۶۷ هزار تومان به طور میانگین معامله شده است. با این حال آنچه دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی به عنوان میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در بهمن ماه اعلام کرده است ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان می باشد.
  • افت تورم مسکن از دیگر اخباری است که توسط بانک مرکزی منتشر شده است. بر اساس آمار های ارائه شده در دی ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه ۹۱ درصد بوده است، این رقم حاکی از آن است که قیمت مسکن در دی ماه سال ۹۶ در مقایسه با دی ماه ۹۷ رشد ۹۱ درصدی را شاهد بوده است، این درحالی است که این عدد در بهمن ماه امسال به ۸۵ درصد تقلیل یافته است.
  • به زعم این که میانگین قیمت به ازای هر متر مربع واحد مسکونی در بهمن ماه امسال ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان برآورد شده است، با این حال واحد هایی با قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، بیشترین سهم را در معاملات مسکن بهمن ماه داشته اند، تا جایی که سهم آن ها ۱۰ درصد اعلام شده است.
  • بررسی بازار مسکن حاکی از آن است که با گران شدن واحد های مسکونی، خانواده ها به خرید واحد های کوچک متراژ علاقه بیشتری نشان می دهند با این حال آمار های بهمن ماه حاکی از آن است که در این ماه تمایل به خرید واحد هایی با ۵۰ تا ۶۰ متر زیربنا بیشتر بوده است. اوایل سال جاری، طرفدار خانه هایی با مساحت ۷۰ تا ۸۰ متر مربع بیشتر بود، اما رفته رفته، همزمان با گران شدن واحد های مسکونی، این رقم کاهش یافت تا جایی بیش از نصف معاملات، مربوط به آپارتمان هایی با مساحت کمتر از ۷۰ متر مربع بوده است.
  • این طور که به نظر می رسد در بهمن ماه امسال، قدرت خرید متقاضیان تا حدودی تجدید شده و خریداران توانسته اند در بهمن ماه سراغی هم از واحد های گران قیمت تر بگیرند. در ماه های اخیر، پرطرفدارترین واحد های مسکونی، واحد هایی با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بوده اند درحالی که در بهمن ماه، استقبال از واحد هایی با ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بیشتر شده است. با این حال آمار ها حاکی از آن است که بالغ بر نصفِ معاملات مسکن مربوط به واحد هایی با قیمت کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان می باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر