بررسی ها نشان می دهد رکود فعلی معاملات بازار مسکن با رکودی که آخرین بار در این بازار مشاهده شده است، تفاوت های فاحشی دارد.

مشاهده آمار و ارقام حاکی از آن است که میزان خرید و فروش واحد های مسکونی از شهریور ماه سال جاری تاکنون کمترین مقدار را در سال های اخیر شاهد بوده است، به گونه ای که طی ماه های اخیر حجم معاملات مسکن به یک عدد چهار رقمی رسیده است. این بدان معناست که حجم معاملات مسکن در تهران ماهانه کمتر از ۱۰ هزار واحد بوده است که طی سال های اخیر به عنوان رقمی بی سابقه از آن یاد می شود. بررسی ها حاکی از آن است که میزان خرید و فروش مسکن در برخی از ماه های اخیر در تهران با ماهی چون فروردین که نیمه تعطیل است برابری می کند بنابراین می توان ادعا کرد طی ماه های اخیر، بازار معامله مسکن تقریبا نیمه تعطیل بوده است. برخی از فعالان و کارشناسان حوزه مسکن، بر این باورند بازار مسکن بیش از آن که راکد باشد در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط بی سابقه ای است که نتیجه شرایط اقتصادی کشور می باشد. به گفته این کارشناسان بازار مسکن، اگر این بازار با مشکلات و عوامل بیرونی همچون نوسانات ارز، تحریم ها و بالا و پایین شدن نخ تورم همراه نمی گردید آنگاه سایه افت حجم معاملات و رکود خرید و فروش واحد های مسکونی این چنین بر این بازار سایه نمی افکند و این بازار را با موج کسادی و کم معامله ای همراه نمی ساخت. با این حال چنین فاکتور هایی بر قدرت خرید متقاضیان به میزان زیادی اثر گذاشته و سبب شده به دنبال گران شدن واحد های مسکونی، تعداد زیادی از خریداران واحد های مسکونی با این بازار خداحافظی کنند. کاهش شدید حجم معاملات در روز ها و ماه های اخیر حاکی از آن است که این بازار با افت معاملات دست به گریبان است و با مشکلاتی دست به یقه شده است. مشاهده آمار و ارقام نشان می دهد در ماه های اخیر به جز بهمن، نه تنها حجم معاملات مسکن شرایط بهتری را تجربه نکرده است بلکه دائما با پسرفت و حرکت رو به عقبی همراه بوده است.

در حالی که میزان واحد های فروخته شده در اردیبهشت سال جاری بیش از ۱۶ هزار واحد بوده است، آمار ها نشان می دهد این رقم در ماه بهمن به کمتر از ۱۰ هزار واحد رسیده است.

فارغ از این که چه عواملی رکود فعلی را ایجاد کرده اند و به بدتر شدن شرایط دامن زده اند، باید بگوییم، رکودی که در حال حاضر در جریان است با آخرین رکود مشاهده شده در بازار مسکن یک تفاوت اساسی دارد. آخرین رکود مشاهده شده در بازار مسکن به سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ بر می گردد، در آن شرایط حجم معاملات مسکن در تهران، حداقل ۹۵۰۰ واحد اعلام گردید، این بدان معناست که در اوجِ رکود سال ۹۵ باز هم میزان واحد های خرید و فروش در تهران از آنچه در این دوره رکود ارائه شده، بیشتر بوده است. دلیل این اتفاق را می توان دو فاکتور دانست.

نخست این که میزان رشد قیمت مسکن در سال های ۹۱ و ۹۲ به نسبت رشد قیمت سال ۹۷، تفاوت های زیادی داشته است. در دوره فعلی شاهد رشد قیمت با شیب تندتری هستیم، اوج گرانی و تورم مسکن در سال های ۹۱ و ۹۲ به اردیبهشت ماه سال ۹۲ بر می گردد که که میانگین قیمت مسکن با رشد ۷۱ درصدی همراه گردید این درحالی است که در شرایط فعلی رشد مسکن ۹۲ درصد گزارش شده است. به عنوان نکته دوم می توان اوضاع اقتصادی نامناسب خانواده ها در این رکود اشاره کرد که زمینه ساز بحرانی تر شدن شرایط شده است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد