مصطفی قلی خسروی، به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با اشاره به این که بهترین نتیجه زمانی رقم می خورد که سایت های املاک همسو با فعالیت های مشاوران املاک باشند، تصریح کرد: بر اساس هماهنگی هایی که با یکی از بانک ها به عمل آمده، جلوی انتقال ارز به ترکیه را بابت معامله ملک به زودی خواهیم گرفت.

این مقام مسئول در نمایشگاه املاک و مستغلات کشور در دهم اسفند ماه برگزار گردید عنوان کرد: واحد های مسکونی در این نمایشگاه با تخفیف ۸ تا ۱۰ درصدی عرضه می شوند و اظهار داشت: در زمینه املاک لازم است با تکنولوژی ها و فناوری های روز همراه گردیم و نمی توانیم از آن ها فاصله بگیریم.

ایشان در ادامه به سایت هایی که به صورت مستقل و غیرقانونی عمل می کنند اشاره نمود و عنوان کرد: با تمام سایت هایی که همسو با مشاوران املک نباشند و ریشه در این صنف نداشته باشند، مقابله و برخورد خواهیم کرد. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: این اشتباه است که سایت های اینترنتی به عنوان مرجعِ قیمت گذاری ها مورد استفاده قرار بگیرند و با این هدف به آن ها اتکا شود. قلی خسروی ادامه داد: این مشاوران املاک هستند که به عنوان مرجع قیمت گذاری واحد های مسکونی شناخته می شوند نه سایت هایی که بی اساس دست به قیمت گذاری و ارزش گذاری واحد ها می زنند. قلی خسروی افزود: بار دیگر تأکید می کنیم مردم برای اطلاع از قیمت ها هرگز سایت های اینترنتی را مرجع قرار ندهند چرا که قیمت در بیشتر این سایت ها فراتر از تصور و کاملا نجومی است، وی ادامه داد: قیمت ها را باید از مشاوران املاک جویا شد.

ایشان در ادامه به امنیت معاملات مسکن اشاره کردند و تصریح نمودند: برخی از سایت های اینترنتی، امنیت معامله های ملکی را زیر سؤال برده اند و عرصه را بیش از پیش تنگ نموده اند. به گفته این مقام مسئول، نقشِ اصلی در تأمین امنیت خرید و فروش مسکن بر عهده مشاوران املاک است.

مصطفی قلی خسروی، با بیان این که اگر سایت های اینترنتی متصل به مشاوران املاک باشند آنگاه نه تنها مردم به سود خواهند رسید بلکه حتی سایت ها و خود مشاوران املاک هم شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد، تصریح نمود: نمی گوییم نرم افزار ها و تکنولوژی هایی که در عرصه املاک وجود دارند بد هستند یا باید آن ها را کنار گذاشت اما معتقدیم این تکنولوژی ها بایستی با فعالیت مشاوران املاک همسو گردند و ریشه در مشاوران املاک داشته باشند.

وی در ادامه مشارکت مشاوران املاک در حوزه آی تی سایت های اینترنتی فعال در زمینه املاک را طلب کرد و اظهار داشت: مهم ترین و عظیم ترین سایت های آی تی متعلق به کشور هند می باشد و در این کشور در حال اجراست، با تمام این ها، مشاوران املاک مهم ترین نقش را در بازار مسکن این کشور ایفا می کنند و این بازار تماما در دست مشاوران املاک قرار دارد. وی افزود: این امکان میسر نیست که با یک وسیله اینترنتی فروشنده و خریدار را در کنار هم قرار دهیم چرا که فرد سومی به عنوان مشاور املاک در این میان لازم است به ایفای نقش بپردازد.

ایشان در ادامه از آینده کوتاه مدت مسکن سخن به میان آوردند و تصریح نمودند: ۴ فاکتور اساسی وجود دارد که قیمت واحد های مسکونی را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به حامل های انرژی، طلا، بورس و ارز اشاره نمود. وی ادامه داد: با توجه به این که قدرت خرید مسکن در میان متقاضیان به میزان زیادی کم شده است، از این رو در روز های آتی، شاهد افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود. این مقام مسئول افزود: سایت هایی که به صورت اینترنتی در حال فعالیت هستند تحت تسلط مشاوران املاک قرار ندارند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک، صحبت هایش را این طور ادامه داد: نظارت و مدیریت این سایت ها برعهده ما نیست چرا که تحت کنترل ما نیستند و لازم است که با ما همگام شوند در غیر اینصورت زیان خواهند دید.

وی در ادامه از مذاکراتی که با یک هلدینگ از بانک های داخلی کشور به عمل آمده سخن به میان آورد و اظهار نمود: بر این اساس، زمانی که فردی در ترکیه قرار است دست به خرید واحد های مسکونی بزند، آنگاه این بانک به جای این که ارز را از ایران خارج کند، مبالغ را از خریداران دریافت کرده و در قبالش به واردات مصالح ساختمانی دست می زند.

رضا اربابیان به عنوان یکی از فعالان حوزه مسکن اظهار داشت: چنانچه سایت های املاک با مشاوران املاک در ارتباط باشند، آنگاه شاهد شفافیت و بهبود شرایط در این بازار خواهیم بود. وی ادامه داد: تعداد فروشگاه های مجازی در حوزه املاک در حال حاضر به ۱۵۰۰ فروشگاه می رسد که از تجربه های ارزشمندی بهره مند می باشند.

ایشان با اشاره به این موضوع که قرارداد های مربوط به خرید و فروش واحد های مسکونی لازم است در بنگاه های املاک تنظیم شده و به امضا برسند، تصریح نمود: سایت های املاکی که مجاز هستند به عنوان واسطه ای در میان مردم و مشاوران املاک دست به فعالیت بزنند.

این فعال بازار مسکن در ادامه به راه اندازی فروشگاه هایی در زمینه معامله املاک اشاره کرد که در حال ارائه خدمات جامعی به مردم هستند و اظهار نمود: مناسب ترین خدمات را از طریق این فروشگاه ها می توان دریافت کرد.

آمار بانک مرکزی  و وزارت راه و شهرسازی در خصوص قیمت مسکن در بهمن متفاوت است

میلاد بازدار به عنوان یکی دیگر از فعالان بازار مسکن عنوان نمود: بر اساس پیش بینی های انجام شده انتظار می رود در سال ۹۸ شاهد رشد قیمت در بازار مسکن نباشیم. وی عنوان کرد: رکود بر بازار مسکن در سال آینده نیز حاکم خواهد بود. به گفته این فعال بازار مسکن، بازار اجاره نیز در سال آینده فعال خواهد بود و این پیش بینی وجود دارد که رشد قیمت ها را در مقایسه با امسال تجربه نماید.

وی با اشاره به این که مردم از سایت های املاک استقبال خوبی به عمل آورده اند تصریح نمود: خدمات خوبی از قاب این سایت ها در اختیار مردم قرار گرفته است.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز