مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، عنوان کرد: تعداد محلات مورد هدف برای پیاده سازی اقدامات مربوط به بازآفرینی شهری کاهش پیدا خواهد کرد. وی افزود: به دنبال هدفمند کردن پروژه ها هستیم ضمن این که موافقتنامه های مربوط به اعتبارات این مهم را در آینده ای نزدیک مبادله خواهیم کرد و متعاقبا جزئیاتش را اطلاع رسانی خواهیم نمود.

سید محمد پژمان ضمن حضور در جلسه ای که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با حضور مدیران کل استان ها برگزار گردید، عنوان کرد: در طرح های بازآفرینی شهری بایستی تغییرات اساسی صورت بگیرد و اصلاحاتی مورد توجه واقع شود. وی ادامه داد: در طرح های مربوط به بازآفرینی محله های شهری، اصلاحاتی را لحاظ کرده ایم ضمن این که رویکرد ها و نقشه راه در حال تدوین و طراحی می باشد.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: مهم ترین مسئله ای که در بازآفرینی شهری بایستی در دستور کار قرار بگیرد، ناپایداری مسکن و خطراتی است که پیرو آن می تواند متوجه یک مسکن شود. وی افزود: لازم است خدمات روبنایی مورد توجه قرار بگیرند و اقدامات زیربنایی مسکن نیز در کانون توجه واقع شود.

پژمان، به هدفمند سازی پروژه بازآفرینی شهری اشاره کرد و تصریح نمود: تعداد محله های هدف در حال حاضر به ۲۷۰۰ محله می رسد که بر اساس برآورد های انجام شده مقرر گردیده سالانه ده درصد از این محله ها یعنی ۲۷ محله مورد بازسازی و احیا قرار بگیرند، که این امر با بضاعت و بودجه ای که در اختیارمان است همخوانی و سنخیت ندارد.

وی ادامه داد: به زودی موافقتنامه های مربوط به اعتبارات و بودجه های مورد نیاز را مبادله خواهیم کرد و جزئیات آن ها را اطلاع رسانی خواهیم نمود. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، تصریح کرد: تقاضای ما از تمامی استان ها این است که در وهله نخست، از محل این اعتبارات، دیون پروژه های قبلی شان را داده، تمام طرح ها و پروژه های نیمه تمام خود را به پایان برسانند و سپس به آغاز طرح های جدید و نمونه های بدیع، مبادرت ورزند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهار کرد: قرارداد مربوط به این امر نهایی شده و به زودی در حضور وزیر راه و شهرسازی امضا شده و رسمی خواهد شد. بر اساس این قرارداد، مبلغی حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان، تسهیلات به همراه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان ودیعه با نرخ سود ۹ درصد پرداخت خواهد شد.

پژمان این طور صحبت هایش را ادامه داد: مقرر شده بود برای بخشی از تسهیلات، دولت یارانه اش را پرداخت نماید، تاکنون این امر محقق نشده ضمن این که در بودجه تدوین شده برای سال آینده هم رقمی به این امر اختصاص داده نشده است، با این حال مذاکراتی در حال انجام است با این هدف که یارانه این بخش که ارزشی معادل ۲۵۰ میلیارد تومان دارد را از منابع در نظر گرفته شده دریافت نماییم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، عنوان کرد: به عنوان یکی از مهم ترین اولویت مان در این طرح، سنددار کردن بنا ها را در دستور کار قرار خواهیم داد. وی ادامه داد: بر اساس توافق هایی که با سازمان ملی زمین و مسکن به عمل آمده است، در خصوص موارد تصرفی، مقرر گردید اسناد چنین املاکی در اختیار شرکت بازآفرینی قرار بگیرد تا عملیات مربوط به سند زدن آن ها اجرایی گردد.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در ازای واگذاری چنین اراضی، این زمین ها لازم است از طرف استان ها معرفی گردند و پس از افزایش سرمایه شرکت بازآفرینی آن ها را متقبل شود.

وی در خصوص نحوه استفاده و بهره وری از این اراضی اظهار کرد: چنانچه بتوانیم برای آن ها ارزش افزوده در نظر بگیریم آنگاه، با کار روی این مسئله از نتیجه آن متمتع خواهیم گشت.

  • منبع خبر : فارس نیوز