به زعم این که وزارت راه و شهرسازی در نخستین روز های اسفند ماه سال جاری، میزان رشد قیمت در بهمن ماه امسال را در مقایسه با دی ماه، ۲٫۹ درصد اعلام کرده بود، بانک مرکزی در آخرین اطلاعیه ای که در خصوص وضعیت مسکن در بهمن ماه سال جاری ارائه نموده است، رشد قیمت ماهانه مسکن در بهمن ماه را ۱٫۷ درصدی اعلام کرده است.

در نخستین روز از اسفند ماه، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی اعداد و ارقامی منتشر نمود و وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه را در قالب ارقام گزارش نمود، بر این اساس متوسط قیمت مسکن در بهمن ماه به ازای هر متر مربع، در مقایسه با دی ماه رشد ۲٫۹ درصدی را شاهد بوده است، لازم به توضیح است که متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در دومین ماه از زمستان در سال جاری به گزارش وزارت راه و شهرسازی ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان بوده است و در دی ماه این رقم ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان گزارش شده است.

آن سوی میز، اعداد و ارقامی قرار دارند که از سویِ بانک مرکزی در ۸ امین روز از اسفند ماه منتشر شده است، بر این اساس، متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع، در بهمن ماه امسال  میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده است که در مقایسه با دی ماه امسال و بهمن ماه سال گذشته به ترتیب رشد ۱٫۷ درصدی و رشد ۸۵٫۱ درصدی را نشان می دهد.

به رغم این که آمار های منتشر شده از سوی هر دو مرکز، برگرفته از سامانه املاک و مستغلات کشور می باشد، با این حال رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در مقایسه با آنچه وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده است، ۱٫۲ درصد کمتر است. بانک مرکزی در گزارش های منتشر شده خودش، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در ایران را ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان اعلام کرده است، حال آن که این رقم از میانگین قیمت مسکن در کشور ۳۳۶ هزار تومان کمتر می باشد.

  • منبع خبر : شهرخبر