بر اساس آنچه از سوی بانک مرکزی در هشتمین روز از اسفند ماه سال جاری منتشر شده است، حجم معاملات واحد های مسکونی در ماه بهمن، با رشد ۳۹ درصدی همراه بوده است ضمن این که رشد ماهانه قیمت مسکن نیز افت را تجربه نموده از این رو ادعا می کنند رکود تورمی در حال رنگ باختن است.

بررسی ها نشان می دهد از میان بازار های سرمایه ای همچون ارز و سکه، بازار مسکن با فاصله بیشتری رشد قیمت را تجربه کرد و با قیمت های نجومی همراه گردید، تا مسکن هم از این قافله عقب نماند و افزایش قیمت ها را به میزان قابل توجهی احساس نماید. فعالان و کارشناسان حوزه مسکن عنوان می کنند آنچه سبب شده بازار مسکن در مقایسه با دیگر بازار ها به مراتب دیرتر رشد قیمت را تجربه نماید ذات این بازار است به طوری که به نسبت، قابلیت نقدشوندگی پایین تر و در بازه های طولانی تری دارد و بوروکراسی که برای معامله آن تعریف می شود به مراتب پیچیده و دشوارتر است.

در کنار همه این ها، با توجه به محدودیت هایی که در بازار های سکه و دلار حاکم گردید و خرید آن ها را با مشکلاتی همراه شد، سرمایه های سرگردانی که در بازار ها وجود داشتند به سمت بازار مسکن هجوم آوردند تا از بی ارزش شدن جلوگیری شود و همین عامل به رشد قیمت مسکن دامن زد و سبب شد این بازار بیش از پیش رشد قیمت ها را تجربه نماید.

این درحالی است که همزمان با افت قیمت ها در بازار های دیگر، قیمت در بازار مسکن افت را تجربه نکرد و کماکان در اوج ماند. در حالی که دلار ارزان گردید و قیمت سکه کاهش یافت، نرخ مسکن پیوسته رشد را تجربه نمود تا جایی که در آذر ماه امسال به اوج رسید و در برابر آذرماه سال گذشته رشد بیش از ۹۰ درصد را تجربه کرد.

توأمان به این اتفاق، حجم معاملات مسکن نیز دستخوش تغییر گشت و میزان خرید و فروش واحد های مسکونی پیوسته افت پیدا کرد به گونه ای که کارشناسان حوزه مسکن عنوان کردند بازار مسکن با یک رکود تورمی دست به گریبان است.

آمار ها معکوس شدن شیب رشد قیمت را تأیید می کنند

در حالی که در آذرماه امسال، رشد قیمت مسکن از مرز ۹۰ درصد هم گذشت، از دی ماه، رشد ماهانه قیمت مسکن کمی آرام گرفت و افت را تجربه کرد. رشد ماهانه قیمت در بهمن ماه امسال در مقایسه با بهمن ماه سال پیش به رقم ۸۵٫۱ درصد رسید که افت ۵ درصدی را تأیید می کند. همزمان با این اتفاق، حجم معاملات در بهمن ماه نیز در مقایسه با آنچه برای دی ماه به ثبت رسیده با افزایش ۳۹ درصدی همراه گردید که این دو عامل موجب شده اند برخی عنوان کنند رکود تورمی در حال رخت بستن از بازار مسکن است.

میزان معاملات انجام شده در بهمن ماه در تهران، ۹ هزار و ۳۰۰ واحد بوده است که هر چند در مقایسه با بهمن سال گذشته با رشد ۴۹٫۲ درصدی همراه بوده است، به نسبت ماه پیش هم رشد را شاهد بوده است. بررسی اعداد و ارقام حاکی از آن هستند که میزان رشد ماهانه مسکن در بهمن ماه با افت همراه بوده است ضمن این که میزان رشد قیمت مسکن در بهمن ماه در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته، رشد ۸۵٫۱ درصدی را شاهد بوده که باز هم در مقایسه با ارقام اعلام شده در ماه های گذشته با افت همراه بوده است.

با همه این ها باید این نکته را اضافه کرد که وضعیت مسکن و رشد قیمت ها در تمام مناطق تهران به یک صورت نمی باشد و تفاوت هایی در این میان قابل توجه است. بیشترین حجم معاملات مسکن از میان مناطق ۲۲ گانه تهران مربوط به منطقه ۵ بوده است که رقم ثبت شده به عنوان سهم معاملات این منطقه از کل معاملات انجام شده، ۱۳٫۹ درصد بوده است. پس از آن به ترتیب مناطق ۴ و ۲ تهران قرار گرفته اند که سهم عنوان شده برای آن ها ۹٫۱ درصد و ۸٫۲ درصد می باشد. ۷۱٫۷ درصد از معاملات در ۱۰ منطقه شهری تهران بوده اند ضمن این که سهم عنوان شده برای ۱۲ منطقه باقی مانده ۲۸٫۳ درصد می باشد.

منطقه ۹ به عنوان گران ترین منطقه تهران شناخته شده است

رشد قیمت در مناطقی که حجم معاملات کمتری داشته اند بیشتر مشاهده شده است. حجم معاملات در منطقه ۹ تهران به گونه ای بوده که جایگاه ۱۴ ام را به آن اختصاص داده اند، این درحالی است که بیشترین رشد قیمت را شاهد بوده و از این نظر در جایگاه اول قرار گرفته است. رشد قیمت در این منطقه از تهران ۱۰۹٫۲ درصد برآورد شده است. منطقه ۱۶ با رشد ۶۱٫۲ درصدی با کمترین میزان رشد قیمت همراه بوده است.

گران ترین منطقه در تهران منطقه یک می باشد که متوسط قیمت اعلام شده به ازای هر متر مربع در این منطقه ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است، این درحالی است که ارزان ترین منطقه، منطقه ۱۸ بوده است که میزان قیمت مسکن در این منطقه به ازای یک متر مربع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد.

بیشترین قیمت مسکن مربوط به مناطق ۱، ۳ و ۲ می باشد ضمن این که کمترین قیمت ها را به مناطق ۱۸، ۱۰ و ۱۶ اختصاص داده اند.

همزمان با رشد قیمت ها، بسیاری از متقاضیان واحد های مسکونی قدرت خرید خود را از دست داده اند، به طوری که میزان معاملات مسکن در ۱۱ ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال پیش با افت ۲۳٫۵ درصدی همراه بوده است، با این حال بررسی ها نشان می دهد خانواده ها از واحد هایی با متراژ های پایین تر استقبال بیشتری نشان می دهند، تا آن جا که بیش از سی درصد از معامله هایی که در بهمن ماه انجام شده است مربوط به واحد هایی با متراژ ۵۰ تا ۷۰ متر مربع بوده است. خانه هایی با متراژ های ۷۰ تا ۸۰ متر مربع در جایگاه بعدی قرار داشته اند و جایگاه سوم از آن واحد هایی با متراژ ۴۰ تا ۵۰ متر مربع بوده است.

آمار هایی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، نشان می دهد ۵۷٫۳ درصد از معامله هایی که در بهمن ماه امسال شکل گرفته اند متراژی کمتر از ۸۰ متر مربع داشته اند.

آمار ها این راز را فاش می سازند که تمایل به خرید آپارتمان هایی با متوسط قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بیشتر بوده است ضمن این که از تمام معاملات انجام شده، سهم واحد هایی با قیمت کمتر از ۹ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بالغ بر ۵۸٫۹ درصد بوده و بیش از ۴۷٫۷ درصد واحد های معامله شده از ۶۰۰ میلیون تومان ارزان تر بوده اند.

اجاره مسکن کماکان بر ریل صعود

با این حال بررسی بازار اجاره حاکی از آن است که اجاره مسکن کماکان در حال افزایش و اوج گرفتن است. رشد اجاره بها در بهمن ماه ۲۰٫۴ درصد برآورد شده است، این درحالی است که میزان جهش اجاره بها در کل مناطق شهری در کشور ۱۷٫۵ درصد گزارش شده است.

تا مهر ماه سال گذشته، میزان رشد اجاره بها از رشد مسکن بیشتر بود اما از دی ماه سال ۹۶ همزمان با نوسانات اقتصادی که اتفاق افتاد رشد مسکن از رشد اجاره بها بیشتر شد.

قبل از آن، نماینده رئیس اتاق اصناف ایران پس از حضور در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور، ضمن اشاره به این که قیمت مسکن در سال ۹۷ با روندی صعودی همراه خواهد بود اظهار داشت: رشد قیمت مسکن در سال ۹۸ از نرخ تورم کمتر خواهد بود.

  • منبع خبر : شهرخبر