وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه 

این بار هم سراغی گرفته‌ایم از وضعیت بازار مسکن. با ما همراه باشید تا وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه را زیر ذره‌بین ببریم و مروری داشته باشیم بر آنچه در بهمن ماه اتفاق افتاد.

مروری بر وضعیت بازار مسکن در ماه‌های اخیر حاکی از رشد مداوم قیمت مسکن است، تا جائیکه رشد قیمت‌ها صدای اعتراض خریداران را هر روز بلندتر کرده است و قدرت خرید آن‌ها را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار داده است. کم نیستند افرادی که توأمان با رشد قیمت‌ها، به بازار مسکن هجوم برده‌اند بلکه بتوانند با اندک سرمایه‌ای که در اختیار دارند خرید واحد های مسکونی را محقق سازند اما با درب بسته مواجه شده‌اند. در این میان آمارهایی که رسماً از سوی بانک مرکزی در نخستین روز های اسفند منتشر شده است، حاکی از آن است که رشد ماهانه قیمت مسکن در بهمن ماه نزدیک به صفر درصد بوده است که در شرایط فعلی سوسوی امیدی به نظر می رسد.

وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه زیر ذره‌بین رفت 1

رشد ماهانه قیمت مسکن در بهمن ماه به گزارش بانک مرکزی ۱٫۷ درصد بوده است

رشد ماهانه قیمت مسکن از تیر ماه کاملاً محسوس مشاهده شده و پیوسته رشدی صعودی را تجربه کرده است، با این حال آنچه خبر خوبی به نظر می‌رسد و بهمن ماه را از دیگر ماه‌های سال متمایز می‌سازد، افت رشد ماهانه مسکن است تا آنجا که براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، این رقم به ۱٫۷ درصد رسیده است.

داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. حجم معاملات مسکن در بهمن ماه نیز روند رو به رشدی را شاهد بوده و بر اساس آمارهای بانک مرکزی در مقایسه با دی ماه، رشد ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. بررسی وضعیت بازار مسکن طی ماه‌های اخیر نشان می‌دهد این بازار هر ماه با افت حجم معاملات همراه بوده تا جائیکه بسیاری از واسطه‌های ملکی را ناامید کرده است با این حال ارقام منتشر شده در خصوص ماه بهمن، نشان می‌دهد آتش این بازار برای بار دیگر روشن شده و گویی بازار مسکن مجدداً جان گرفته است.

علت افزایش حجم معاملات مسکن بهمن ماه از زبان واسطه‌های ملکی

برخی از واسطه‌های ملکی تهران عنوان می کنند، رشد حجم معاملات مسکن در بهمن ماه، امری متداول است و همه ساله این اتفاق رقم می‌خورد درحالیکه عده‌ای دیگر این ادعا را رد می‌کنند و عنوان می‌نمایند مشاهده ارقام مربوط به سال‌های قبل ثابت می‌کند این ادعا کذب است.

گروهی دیگر از دلایل متفاوتی رونمایی می‌کنند و معتقدند رشد حجم معاملات در بهمن ماه امسال در مقایسه با دی ماه، ناشی از عوامل دیگری بوده است. به گفته این دسته از کارشناسان و فعالان حوزه مسکن، حجم معاملات مسکن در بهمن ماه رشد را تجربه کرده است به این خاطر که بسیاری از افراد به خرید واحدهای مسکونی در جنوب تهران روی آورده‌اند شاید به این دلیل که واهمه داشته‌اند مبادا آخرین شانس خانه‌دار شدن در تهران را هم از دست بدهند.

عده زیادی از خریداران که از ابتدای سال جاری، خود را در خرید مسکن در تهران عاجز یافتند و به طور پیوسته، خرید مسکن را به تعویق انداختند متوجه شدند قیمت مسکن خیال ارزان شدن در سر ندارد از اینرو به گفته واسطه‌های ملکی، در بهمن ماه دل به دریا زدند و خرید خود را در نیمه‌های جنوبی تهران قطعی کردند. این افراد عنوان می‌کنند افرادی که در نیمه‌های شمالی تهران زندگی می‌کردند، بالاخره در بهمن ماه با زندگی موقت در مناطق جنوبی کنار آمدند و به خرید واحد مسکونی در این قسمت از تهران مبادرت ورزیدند، همین عامل سبب شده آمار و ارقام اعلام شده در خصوص بهمن ماه، رشد ۴۰ درصدی حجم معاملات مسکن در این ماه را نشان دهد و فعالان و کارشناسان بازار مسکن را دلخوش کند به این مسئله که این بازار رونق را برای بار دیگر تجربه کرده است.

وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه زیر ذره‌بین رفت 2

وضعیت بازار مسکن در نخستین روزهای اسفند

اگر مطالعه‌ای داشته باشیم بر وضعیت بازار مسکن در نخستین روزهای اسفند ماه متوجه می‌شویم، قیمت مسکن در اسفند همان الگوی بهمن را دنبال می‌کند و حجم معاملات در اسفند ماه نیز، تغییرات فاحشی را شاهد نبوده است، از اینرو شاید بتوان بر صحبت گروه دوم صحه گذاشت و قبول کرد که افزایش حجم معاملات در بهمن ماه امسال یک رشد مقطعی بوده است که احتمالاً در اسفند ماه شاهدش نخواهیم بود. در این میان اخباری به گوش می‌رسند مبنی بر اینکه، شایعاتی همزمان با قرار گرفتن در آستانه عید، بر بازار مسکن حاکم شده. شایعاتی که عنوان می‌کنند در سال جدید رشد شدید قیمت را خواهیم داشت که همین عامل فروشندگان را از فروش مردد ساخته و موجب شده مجدداً عرضه کاهش یابد، عاملی که بی‌تردید در گران شدن مسکن بی‌تأثیر نخواهد بود.