وضعیت خرید آپارتمان در تهران

غایت مقاله پیش‌رو، بررسی وضعیت خرید آپارتمان در تهران است. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

ناگفته پیداست توأمان با رشد قیمت مسکن در تهران که به دیگر شهرها هم سرایت کرده، الگوی خرید آپارتمان، تغییراتی را تجربه نموده است. مشاهده آمار و ارقام گذشته حاکی از آن است که خریداران واحدهای مسکونی در تهران در سال‌های گذشته از واحدهای بزرگتر استقبال بیشتری نموده‌اند. این درحالی است که در سال جدید همه مرزها جابه جا شده و خرید واحدهای کوچک متراژ در میان خریداران پررنگ‌تر شده است.

وضعیت خرید آپارتمان در تهران در بهمن ماه سال جاری 2

تمایل به خرید آپارتمان‌های ریز متراژ در تهران

با گران شدن قیمت واحدهای مسکونی در تهران، خریداران مسکن به واحدهای ریز متراژ روی خوش نشان داده‌اند و تهیه این دست از واحد های مسکونی را در اولویت گنجانده‌اند. اگر اخبار مسکن را دنبال کرده باشید حتماً مطلع شده‌اید که پیرو گرانی‌های اخیر، عده‌ای مهاجرت معکوس از تهران را در پیش گرفته‌اند یا دست کم خانواده خود را برای زندگی به شهرستان فرستاده‌اند.

عده‌ای حوالی تهران را برای زندگی برگزیده‌اند و برخی نیز به ناچار به شهر‌های جدید که در اطراف تهران جای خوش کرده‌اند، روی آورده‌اند بلکه بتوانند به ازای هزینه‌های کمتر، چرخ زندگی را در نزدیکی تهران به گردش در آورند و به نوعی از زیر گرانی‌ها شانه خالی کنند و اما هنوز هم هستند کسانی که ناگزیرند سنگینی گرانی را بر دوششان بگذارند و به زندگی در تهران ادامه دهند. چراکه شرایط کاری‌شان و رفت و آمدهای پیوسته به محل کار  ایجاب می‌کند ساکن خود تهران باشند. در مواردی که گرانی‌ها عرصه را بر این دسته از خریداران مسکن تنگ نموده است، مهاجرت از مناطق شمالی به نیمه‌های جنوبی شهر به چشم می‌خورد، عاملی که سبب می‌شود بحرانی بودن وضعیت بازار مسکن را بیش از پیش لمس کنیم.

مروری بر خرید آپارتمان در تهران

پیش‌تر اذعان نمودیم الگوی خرید آپارتمان در تهران در میان متقاضیان واحدهای مسکونی دستخوش تغییر گشته است. زمانیکه آمارهای مربوط به خرید و فروش واحدهای مسکونی را زیر ذره‌بین می‌بریم متوجه می‌شویم توأمان با گرانی‌ها، بسیاری از افراد واحدهای ریز متراژ را در کانون توجه قرار داده‌اند، تا جائیکه نیمی از معاملات انجام شده مربوط به واحدهایی با کمتر از ۷۰ متر مربع بوده است. اگر بخواهیم اعداد را موشکافانه‌تر دنبال کنیم باید بگوییم تمایل به خرید واحدهایی با ۴۰ تا ۵۰ متر مربع طی ماه‌های گذشته در میان خریداران مرسوم‌تر بوده است که ناگفته پیداست دلیل‌اش به گرانی‌های اخیر بر می‌گردد.

آنچه نگاه‌ها را به سمت خود کشانده است وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه امسال است. به زعم اینکه در تمام ماه‌های گذشته میزان فروش واحدهایی با ۴۰ تا ۵۰ متر مساحت در میان متقاضیان مشهودتر بوده است، در بهمن ماه سهم فروش واحدهایی با مساحت ۵۰ تا ۶۰ متر بیشتر به چشم خورده است که همین عامل نشان می‌دهد در بهمن ماه، بازار مسکن تکان خورده و تغییراتی را شاهد بوده است. بر این اساس برخی از واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند خریداران مسکن در تهران، در بهمن ماه به سراغ واحدهای گران‌تری رفته‌اند و به واحدهایی روی خوش نشان داده‌اند که در ماه‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.

الگوی خرید آپارتمان در بهمن ماه، تغییرات دیگری را نیز شاهد بوده، از جمله آن‌ها می‌توان به قیمت واحدهای خریداری شده در این ماه اشاره کرد. طی ماه‌های گذشته، سهم فروش واحدهایی با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان از دیگر واحدهای مسکونی بیشتر بوده است و صدر جدول متعلق به آپارتمان‌هایی با این بازه قیمتی بوده حال آنکه در بهمن ماه، شرایط دستخوش تغییر گشته است و آپارتمان‌هایی که قیمت آن‌ها ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بوده با استقبال بیشتری همراه بوده‌اند.

با این حال باز هم نیمی از معاملات مسکن در بهمن همچون دیگر ماه‌های سال، حول محور واحدهای ارزان‌تر از ۶۰۰ میلیون تومان بوده به این معنا که واحدهایی که قیمت برآورد شده برای آن‌ها حداکثر ۶۰۰ میلیون تومان بوده است، بیش از واحدهایی با قیمت‌های گزاف‌تر به فروش رفته‌اند.

وضعیت خرید آپارتمان در تهران در بهمن ماه سال جاری 3

رشد ۴۰ درصدی خرید آپارتمان در تهران در بهمن ماه امسال

خرید آپارتمان در تهران، به رغم اینکه ماه‌های اخیر با افت همراه بوده اما در بهمن ماه رشد ۴۰ درصدی را تجربه نموده است. می‌توان ادعا کرد بازار خرید آپارتمان در تهران در بهمن ماه سال جاری دست کم در مقایسه با ماه‌های گذشته داغ و پرمشتری‌تر بوده است که خبر خوشحال کننده‌ای به نظر می‌رسد و می‌تواند حاکی از بهبود شرایط و بازار مسکن باشد.