بررسی ها نشان می دهد در نخستین روز های اسفند ماه و در شرایطی که وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور در هاله ای از ابهام قرار دارد، فروشندگان از عرضه واحد های خود خودداری کرده اند و به نوعی در این بازار دبه در آورده اند.

وضعیت بازار مسکن در ده روز ابتدایی اسفندماه زیر ذره بین رفت، بر این اساس، به دلیل واضح نبودن شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، بسیاری از فروشندگان واحد های مسکونی از عرضه واحد هایشان امتناع ورزیده اند و ملک خود را به بازار عرضه نکرده اند. این درحالی است که آمار ها نشان می دهد تعدادی از فروشندگان درصدد افزایش قیمت واحد های خود برآمده اند و قیمت واحد های مسکونی را تا ۵ درصد بیشتر گزارش کرده اند. به گفته واسطه های ملکی، به زعم این که اسفند ماه به عنوان یکی از پررونق ترین ماه های سال از نظر خرید و فروش واحد های مسکونی به حساب می آید با این حال اسفند ماه سال جاری در مقایسه با ماه بهمن، تفاوت شاخصی را تجربه نکرده است. این واسطه های ملکی عنوان می کنند حجم معاملات مسکن در ده روز ابتدایی اسفند ماه در مقایسه با بهمن حتی با افت هم همراه بوده است. این افراد بر این باورند افراد حرفه ای بازار مسکن را ترک نموده اند و بیشتر کسانی در این بازار مشاهده می شوند که واحد های خود را به فروش رسانده اند و اکنون برای خرید واحد های مسکونی عجله دارند.

بر اساس آنچه در سامانه املاک و مستغلات از یکم تا ششم اسفند ماه به ثبت رسیده، تعداد واحد های خرید و فروش شده در تهران در این بازه زمانی ۱۶۲۰ فقره بوده است که در مقایسه با همین بازه زمانی در بهمن ماه امسال، با تغییرات چندانی همراه نبوده است. با این حال مشاوران املاک بر این باورند، فروشندگان واحد های مسکونی این روز ها دبه درآورده اند و از فروش واحد های خود امتناع می ورزند که علت این اتفاق را می توان واضح نبودن چشم اندازی واضح برای شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دانست.

یکی از مشاوران املاک که در منطقه یک تهران مشغول به فعالیت است اظهار داشت: طی روز های گذشته ۵ نشست اش کنسل شده است و ادعا می کند بازار مسکن به شدت نسبت به تغییرات و تحریکات سیاسی واکنش نشان می دهد و حساس است. به گفته این واسطه ملکی تمام تصمیمات سیاسی از استعفای وزیر خارجه تا لایحه پالرمو تا واضح نبودن آینده fatf، همه بر تصمیم مالکان بر فروش و عرضه واحد های مسکونی شان اثر می گذارند و نظر آن ها را دستخوش تغییر می سازند. با توجه به رشد قیمتی که در بازار مسکن اتفاق افتاده است و این که قدرت خریداران به میزان قابل توجهی افت را تجربه نموده است، خریدار زیادی در بازار مسکن وجود ندارد با این حال باز هم هستند فروشندگانی که مایلند قیمت واحد های مسکونی را افزایش دهند و از قیمت های چند برابری پرده بردارند.

وضعیت مسکن و دبه کردن فروشنده های مسکن

قلی خسروی: رشد مسکن اتفاق نمی افتد

با این همه، رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر این باور است بازار مسکن نهایت رشد قیمت را تجربه کرده از این رو این بازار دیگر شاهد رشد قیمت ها نخواهد بود. قلی خسروی اظهار داشت: جهش قیمت مسکن به گونه ای بوده است که بسیاری از متقاضیان و خریداران واحد های مسکونی قدرت خرید خود را از دست داده اند، از این رو رشد قیمت مسکن دیگر اتفاق نمی افتد و دیگر شاهد افزایش قیمت ها نخواهیم بود. به گفته این مقام مسئول، چنانچه قرار باشد در سال جدید شاهد جهش قیمت مسکن باشیم، این جهش قیمت از نرخ تورم کمتر خواهد بود و یا نهایتا هم پای با نرخ تورم عملی خواهد شد.

ایشان در حاشیه نمایشگاه املاک و مستغلات که در دهم اسفند ماه امسال برگزار گردید خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران، در سال های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ شاهد گران شدن مسکن بوده ایم و این نخستین باری نیست که رشد قیمت مسکن همه نگاه ها را به سمت خود میخکوب می کند. وی ادامه داد: ۴ فاکتور اساسی بر قیمت مسکن اثرگذارند که آن ها را می توان طلا، ارز، بورس و قیمت حامل های انرژی نام برد. وی ادامه داد: به دلیل این که پیرو رشد قیمت مسکن، قدرت خرید متقاضیان به میزان زیادی تحت تأثیر قرار گرفته، رشد مسکن اتفاق نخواهد افتاد. وی ادامه داد: چنانچه نرخ تورم رشد را تجربه کند آنگاه قیمت مسکن هم روند صعودی را شاهد خواهد بود با این حال باز هم میزان افزایش قیمت از نرخ تورم کمتر می باشد.

بازار مسکن در شرایط فعلی خنثی است

یکی از مهم ترین سؤالاتی که در حال حاضر ذهن متقاضیان و خریداران مسکن را به میزان زیادی مشغول کرده است، این است که آینده بازار مسکن به چه صورت خواهد بود. عده ای عنوان می کنند بازار مسکن رشد را تجربه خواهد کرد حال آن که تعدادی کاهش قیمت ها را نوید می دهند و برخی بر این باورند قیمت مسکن همگام با نرخ تورم پیش خواهد رفت. با این حال در شرایط فعلی آنچه به سادگی برآورد می شود این نکته است که تقاضا جوابگوی رشد قیمت ها نیست و افزایش قیمت ها به میزان قابل توجهی قدرت خرید متقاضیان را تحت تأثیر قرار داده است.

سلمان خادم المله به عنوان یکی از کارشناسان بازار مسکن عنوان کرد طرف تقاضا به رشد قیمت مسکن واکنشی خنثی دارد و اظهار نمود: از آن جا که اقتصاد ما در شرایط کنونی تحت تأثیر تحریم ها و شرایط سیاسی قرار دارد چنانچه شرایط دشوارتر از این شود احتمال افزایش قیمت اسمی مسکن وجود دارد با این حال، با افزایش قیمت مسکن، حجم معاملات افت را تجربه خواهد کرد و کاهش خواهد یافت. وی ادامه داد: قیمت مسکن تحت تأثیر عرضه و تقاضای واحد های مسکونی است، از این رو دور از انتظار است قیمت مسکن در سال آینده از نرخ تورم بیشتر شود.

مهم ترین راه برای مدیریت قیمت مسکن

محمد مهدی مافی به عنوان یکی از کارشناسان بازار مسکن عنوان کرد: چنانچه سیاست هایی در نظر گرفته شود که نقدینگی را از بخش های خصوصی در راستای تولید و ساخت و ساز مسکن افزایش دهد آنگاه شاهد بهبود بازار مسکن خواهیم بود. وی ادامه داد با توجه به این که بازار مسکن در گرو میزان عرضه و تقاضای واحد های مسکونی است از این رو اگر سرمایه ها راهی بازار مسکن شوند آنگاه خواهیم دید که عرضه به یک دهم تقاضا می رسد.

آمار های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نشان می دهد متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در بهمن ماه امسال ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده است که این رقم در مقایسه با اعداد ثبت شده برای دی ماه امسال و بهمن ماه سال گذشته به ترتیب رشد ۱٫۷ درصدی و ۸۵٫۱ درصدی را شاهد بوده است. حجم معاملات مسکن در بهمن ماه ۹۳۰۰ واحد اعلام شده است که این رقم در مقایسه با دی ماه ۳۹ درصد رشد داشته است و در برابر بهمن ماه سال ۹۶، ۴۹٫۲ درصد رشد را پشت سر گذاشته است.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز