قیمت مسکن

پیش‌بینی قیمت مسکن در کشور، غایتی است که مقاله پیش‌رو دنبال می‌کند. با ما همراه باشید.

مدت‌ها است خبر گرانی مسکن، همه نگاه‌ها را به سمت خود معطوف ساخته و خریداران را از خرید واحدهای مسکونی عاجز نموده است. مقایسه قیمت مسکن در سال ۹۷ و ۹۶ از اختلاف فاحشی پرده بر می‌دارد. به عقیده فعالان بازار مسکن، پُر کردن این شکاف اگر نگوییم کار حضرت فیل است اما هرگز کاره ساده‌ای نخواهد بود.

از اواخر سال ۹۶، رشد قیمت مسکن به چشم خورد اما همزمان با ورود به سال ۹۷، این رشد قیمت ملموس‌تر نمود پیدا کرد و در میانه‌های تابستان سال ۹۷ بود که جهش قیمت همه را شوکه زده کرد. در این میان سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر نموده و کثیری از مردم به دنبال پاسخش هستند این است که آینده بازار مسکن به چه صورت خواهد بود؟ آیا سال ۹۸ نیز سالی با نوسانات قیمت بازار مسکن است؟ آیا باید منتظر موج جدید رشد قیمت باشیم یا خیالمان آسوده باشد که آرامش به بازار مسکن باز خواهد گشت؟ در این میان تکلیف خریداران مسکن چیست آیا باید در راستای خرید مسکن گام بردارند یا برای مدتی دست نگه دارند و صبر پیشه کنند؟

پیش‌بینی قیمت مسکن در کشور 3

تکلیف خریداران مسکن در آستانه ورود به سال جدید چیست؟

پیش‌بینی قیمت مسکن، همان ضرورت مهمی است که برخی از فعالان مسکن خود را بدان گره زده‌اند و آن را در کانون نگاهشان قرار داده‌اند. عده‌ای از کارشناسان بر این باورند قیمت مسکن در سال جدید افت را تجربه خواهد کرد اما عده‌ای عنوان می‌کنند در سال ۹۸ شاهد رشد قیمت مسکن خواهیم بود و بعضی نیز معتقدند رشد قیمت مسکن هم‌سو با نرخ تورم پیش خواهد رفت.

در این میان آنچه بیشتر به گوش می‌خورد و گویا اتفاق نظر محکم‌تری پیرامونش وجود دارد این است که قیمت مسکن ثبات را تجربه خواهد کرد منوط بر اینکه متهیداتی در نظر گرفته شود و اجرای چند فاکتور در دستور کار قرار بگیرد. پیش از آنکه از پیش‌بینی قیمت مسکن بگوییم، فاکتورهای مورد نظر را با هم مرور خواهیم کرد.

افزایش ساخت و ساز مسکن، لازمه کشور

پیش‌بینی قیمت مسکن در کشور نشان می‌دهد در حال حاضر، عرضه واحد مسکونی به میزان زیادی از تقاضا کمتر است که همین امر مقدمات جهش قیمت مسکن را فراهم ساخته و سبب شده واحدهای مسکونی با رشد چند برابری قیمت همراه گردند. مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بر این باور است آنچه قیمت مسکن را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد تعادل عرضه و تقاضا است. وی عنوان می‌کند در شرایط فعلی تقاضا از عرضه پیشی گرفته است و عرضه به میزان زیادی در کشور کم‌رمق و کم‌رنگ است.

به زعم اینکه بر اساس طرح جامع مسکن، کشور سالانه به چیزی حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد اما تولید مسکن در کشور تنها ۳۰۰ هزار مسکن در سال اعلام شده است که کسری مسکن را به خوبی هویدا می‌سازد و از ضرورت ساخت و ساز واحدهای مسکونی پرده بر می‌دارد. در این میان عده‌ای عنوان می‌کنند سقف تسهیلات مسکن باید اوج بگیرد تا هم قدرت خریداران زیاد شود و هم عرضه واحدهای مسکونی رشد را تجربه کند.

بیشتر کارشناسان حوزه مسکن اظهار می‌کنند در شرایطی که تقاضا خود به میزان قابل توجهی بالاست، رشد سقف تسهیلات نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه می‌تواند آغاز دردسرهای بزرگتری باشد، این درحالی است که بیشتر فعالان این عرصه با رشد تسهیلات ساخت موافقند و عنوان می‌کنند اگر تسهیلات بیشتری در اختیار انبوه‌سازان و تولید کنندگان مسکن قرار بگیرد آنگاه می‌توان شاهد تعادل عرضه و تقاضا بود و رونق بخش مسکن را به تماشا نشست.

پیش‌بینی قیمت مسکن در کشور 1

پیش‌بینی قیمت مسکن در اسفند ماه: قیمت با تغییر فاحشی همراه نبوده است

بررسی قیمت مسکن در اسفند ماه سال جاری نشان می‌دهد در روزهای ابتدایی اسفند، قیمت همچون بهمن ماه بوده است و تغییر فاحشی در این عرصه مشاهده نشده است. به روایت واسطه‌های ملکی، توأمان با نوسان مجدد خودرو و سکه، عده‌ای از خریداران از بازار مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند و مردد مانده‌اند خرید مسکن را انجام دهند یا خرید را به زمان مناسب‌تری موکول نمایند همانطور که فروشندگان نیز روند مشابهی را در پیش گرفته‌اند و همزمان با نوسان مجدد قیمت‌ها دست از فروش نگه داشته‌اند بلکه بتوانند در روزهای آتی با قیمت گران‌تری واحد‌های خود را عرضه کنند و به فروش برسانند.

مصطفی قلی خسروی به پیش‌بینی قیمت مسکن در کشور می‌پردازد و می‌گوید: در سال آینده شاهد رشد قیمت مسکن نخواهیم بود چراکه این بازار بیشترین رشد را تجربه کرده است. وی اینطور ادامه می‌دهد: چنانچه افزایش قیمت مسکن مجددا رخ نمایی کند باز هم این رشد قیمت از نرخ تورم کمتر خواهد بود و از مرز نرخ تورم فراتر نخواهد رفت.

حسنِ ختام مقاله پیش رو، پیش‌بینی قیمت مسکن از زبان مصطفی قلی خسروی باشد.