در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود، بازار مسکن ایران دچار تغییرات و نوسانات شدیدی شده است. بخش عمده این تغییرات به دلیل اجرای غیر مسئولانه و برنامه‌ریزی نشده بعضی از طرح های کلی مسکن توسط دولت و تغییرات در نرخ مصالح ساختمانی به دنبال تغییرات نرخ ارز بوده است. در این مطلب می‌خواهیم برای شما درباره آخرین وضعیت بازار مسکن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آخرین وضعیت بازار مسکن در سال‌های اخیر

همانطور که گفته شد، از اوایل دهه نود ثبات بازار مسکن به طورکلی از بین رفته است و تا کنون نیز بازنگشته است. در سال‌های اخیر برای این منظور از روش‌های مختلف و متنوعی در سطح اجرایی از طرف دولت برای تغییر شرایط بازار مسکن اعمال شده است.

در سال‌های پایانی دهه هشتاد و تحت تاثیر اجرای طرح مسکن مهر، با شروع تحویل گسترده واحدهای ساختمانی، شرایط رکودی در بازار مسکن اعمال شده و معاملات به شدت کاهش یافته و شرایط برای خرید مسکن به صورت گسترده فراهم شد. در چنین شرایطی وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای بود که فروشندگان هیچ سودی نداشته و حتی متضرر می‌شدند. به طور طبیعی عرضه واحدها نیز کاهش یافت و بسیاری از مالکان مسکن در ایران، چندین سال املاک خود را برای جلوگیری از متضرر شدن نگه داشتند.

در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶، اوج رکود در بازار مسکن ایران را شاهد بودیم. در این مدت نوسانات ناشی از این رکود طولانی مدت تجمیع شده و آماده آزاد شدن به صورت فزاینده شده است. در چنین شرایطی تنها یک شوک کافی بود تا در سال ۹۷ تمامی این عدم افزایش قیمت ناشی از تغییرات رکودی در وضعیت بازار مسکن در ایران جبران شود.

آخرین وضعیت بازار مسکن 3

مرداد و شهریور سال ۱۳۹۷ جایی بود که به یکباره نرخ ارز و طلا با جهش بیش از ۴۰۰ درصدی، بازار معاملات ایران در تمامی حوزه‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داد. در بازار مسکن نیز به دنبال افزایش شدید قیمت ارز، تامین کنندگان و تولید کنندگان مصالح ساختمانی به همان نسبت و شاید بیشتر قیمت‌های مصالح را بالا کشیدند. این موضوع باعث پیش آمدن مشکلات عمده و بزرگی در راه نوسازان و انبوه‌سازان شده است. بروز یکباره این وضعیت بازار مسکن در ایران و به خصوص تهران، باعث کاهش شدید عرضه واحدهای مسکونی برای خرید در بازار شده است.

از طرفی تحویل واحدهای مسکن مهر نیز در سال های ۹۷ و ۹۸، مراحل پایانی خود را سپری می‌کند. این عامل نیز که در سال‌های قبل باعث به وجود آمدن رکود مطلق در بازار مسکن شده بود، در سال‌های اخیر باعث شده است تا تحت تاثیر کاهش عرضه، باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شود.

قسمت دیگری از کاهش شدید عرضه واحدهای مسکونی در بازار معاملات مسکن که یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد نوسان در وضعیت بازار مسکن است، ناشی از صبر مالکان برای افزایش قیمت بیشتر است. این افراد با توجه به افزایش بدون توقف قیمت‌ها در بازار مسکن، ملک خود را همچنان نگه داشته‌اند. البته یک عامل این کار از سوی مالکان، ترس از افزایش دوباره قیمت‌ها و عدم توانایی خرید واحد مسکونی معادل واحد تحت مالکیت آن‌ها پس از فروش است. این دسته از افراد باید به این موضوع واقف باشند که بازار مسکن از نظر افزایش قیمت‌ها در حال رسیدن به مرز اشباع است و تاثیر تمامی تنش‌های ارزی، مسکونی و سیاسی را در خود تا به اینجا نشان داده است و در سال‌های آینده عملاً نمی‌توان تغییرات افزایشی قابل توجهی در وضعیت بازار مسکن در ایران را پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی قیمت مسکن در کشور 2

گروه املاک ملکانا

گروه املاک ملکانا با توجه به چنین شرایطی پیش‌بینی می‌کند که کشش افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن در سال ۹۸ و سال‌های بعدی آن بسیار کاهش یافته و باز هم بازار به شرایط رکودی نزدیک می‌شود. بهتر است برای جلوگیری از ضررهای سنگین و افت قیمت شدید، هرچه سریع‌تر و تا قبل از قرار گرفتن بازار در شرایط رکود، مسکن‌ها و منازل خود را خریداری کنند.

برای خریداران و کسانیکه متقاضی خرید واحدهای مسکونی هستند، توصیه می‌شود از ابتدای سال ۹۸، تحرکات خودشان را برای خرید مسکن از سر گرفته و منتظر کاهش قیمت نباشند. زیرا وقتی وضعیت بازار مسکن در تهران و ایران رکودی باشد، قیمت‌ها تقریباً تثبیت شده و کاهش نخواهد داشت. بهتر است از همین حالا جستجوی خود را برای گزینه‌های مناسب خرید آپارتمان، زمین و … آغاز کنید.

برای این منظور می‌توانید از پیشنهادات وسیع گروه املاک ملکانا بازدید کنید. مثلاً تنها برای شهر تهران بیش از هزاران پیشنهاد در انواع مختلف نوساز، چند سال ساخت و … وجود دارد. شما می‌توانید حتی بدون بازدید حضوری و با استفاده از طرح ویژه و منحصر به فرد سایت ملکانا تحت عنوان تور مجازی، پیشنهادهای مورد نظر را به طور کامل و با تمامی جزئیات مشاهده کنید. همچنین شما می‌توانید در این وضعیت بازار مسکن در ایران، املاک خود را با کمک گروه ملکانا با قیمت مناسب به فروش برسانید.