امروزه با توجه به بالا و پایین شدن متمادی قیمت مسکن، خرید مسکن بسیار سخت‌تر از گذشته است. شاید شما هم جزء آن دسته از کسانی باشید که در این طوفان اقتصادی تصمیم به خرید خانه در تهران گرفته‌اید. بهتر است بدانید که خرید مسکن به ویژه در پایتخت شاید از تمامی شهرهای دیگر سخت تر باشد و قیمت‌ها نیز به طور قطع متفاوت با چیزی خواهد بود که شما تصور کرده‌اید. درخرید خانه در تهران باید به نکات بسیاری توجه کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

قدم اول در خرید خانه؛ تعیین هدف

زمانیکه اقدام به خرید خانه می‌کنید، در وهله اول باید هدف خود را برای خرید خانه مشخص کنید. آیا شما می‌خواهید از خانه به عنوان یک محل زندگی استفاده کنید؟ یا می‎خواهید صرفا به عنوان سرمایه یک خانه بخرید؟

دقت داشته باشید که برای خرید خانه الزاماً وقت و هزینه بسیاری صرف می‌شود و به همین دلیل است که شما باید نهایت دقت را در خرید خانه خود به خرج دهید تا در نهایت از حس خوش صاحب‌خانه شدن لذت ببرید.

خرید خانه در تهران 3

قدم دوم؛ کدام خانه؟

زمانیکه می‌خواهید خانه‌ای را خریداری کنید، به طور حتم گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. یکی از این گزینه‌ها خانه‌های آپارتمانی است، خانه‌های سنتی، تک واحده و … نیز جزء دیگر انتخاب های شما هستند. زمان خرید خانه دقت داشته باشید که هر یک از این گزینه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در واقع شاید تصور کنید که زندگی در آپارتمان به مراتب ساده‌تر از زندگی در یک خانه مستقل است اما به طور حتم آپارتمان نیز مشکلات خاص خود را دارد. بهتر است که ابتدا نوع مالکیت خود را تعیین کنید و سپس اقدام به خرید خانه کنید.

قدم سوم؛ خرید خانه ایده‌آل

شما باید ابتدا خانه ایده‌آل خود را مشخص کنید. به طور حتم شما هم از دوران کودکی خانه‌ای در ذهن داشتید که به عنوان خانه رویایتان بوده است. شاید اینطور نباشد که خانه‌ای را پیدا کنید که تمامی ویژگی‌های خانه ایده‌آل شما را داشته باشد اما می‌توانید با تهیه یک چک لیست و دسته‌بندی ویژگی‌هایی نظیر متراژ، نزدیکی به بازار، دسترسی به خیابان و … خانه خود را انتخاب کنید.

قدم چهارم، بودجه شما برای خرید خانه

در پایتخت شاید هرچه بودجه شما بیشتر باشد بتوانید خانه بهتری نیز خریداری کنید. اما اگر بودجه شما محدود است ناامید نباشید. به طور حتم می‌توانید خانه‌ای را که مناسب با پولتان است پیدا کنید. با توجه به اینکه قیمت مسکن در این روزها بسیار بالا و پایین است هیچکس نمی‌داند که صبر کردن کار عاقلانه‌ای است یا خریداری. پیش‌بینی‌های بازار اینگونه نشان می دهد که قیمت‌ها در سال ۱۳۹۸ به یک ثبات نسبی خواهند رسید.

قدم پنجم، بررسی خانه

در قدم پنجم از دیگر نکات ابتدایی که باید بدانیم نوبت به خانه می‌رسد. اینکه شما بخواهید خانه‌ای را خریداری کنید در واقع شرایط بسیار خاصی است که باید بسیار به آن دقت داشته باشید. حتی اگر خانه‌ای که می‌خواهید آن را خریداری کنید از همه لحاظ بی‌عیب و نقص است اما باز هم بهتر است که از کارشناس خبره کمک بگیرید تا از هرگونه عیب پنهانی آن با خبر شوید. اگر خانه دارای عیب‌های جدی می‌باشد بهتر است که بدون هیچگونه رودربایستی قرارداد را فسخ کنید. دقت داشته باشید که شما قرار است سرمایه خود را در قبال این خانه بپردازید پس در صورت بروز هرگونه مشکل بدون هیچ شکی قرارداد را فسخ کنید.

خرید خانه در تهران 2

بررسی خانه شامل موارد بسیار زیادی است که در اینجا به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱- خانه را از نظر ایمنی بررسی کنید، ببینید که آیا خانه‌ای که آن را خریداری می‌کنید علاوه بر عواملی مانند امنیت تا چه حد در برابر بلایای طبیعی مقاوم است. این نکته را می‌توانید با نشان دادن نقشه ساختمان به یک کارشناس و همچنین تحقیق درباره مصالح دریابید.

۲- بهتر است محله‌ای که خانه در آن است را به طورکل مورد بررسی قرار دهید. به طور حتم شما قرار است که سالیان زیادی را در این محل سپری کنید پس باید بدانید که همسایگان شما و محله شما چگونه است.

۳- شاید پس از بررسی موارد بالا بهتر باشد که نمای ساختمان و نمای داخلی آن را بازرسی کنید. به طور حتم شما هم می‌خواهید در خانه‌ای زندگی کنید که نمای زیبایی دارد و همچنین نمای داخلی که بیشتر در معرض دید خودتان است مناسب باشد. بهتر است که خانه‌های نوساز را انتخاب کنید. با اینکه این خانه‌ها اغلب از نظر قیمت اندکی گران‌تر هستند اما از نظر ایمنی و نوساخت بودن و همچنین زیبایی گزینه‌های بهتری هستند.