بررسی ها نشان می دهد میانگین قیمت زمین کلنگی با متوسط مساحت ۲۹۲ متر مربع در پاییز سال جاری، بالغ بر دو میلیون تومان بوده است، که در مقایسه با تابستان امسال رشد ۲۱٫۶ درصد را تجربه کرده و در مقایسه با پاییز سال گذشته با ۷۹٫۳ رشد همراه شده است.

از زمستان سال گذشته بود که رشد قیمت مسکن نگاه ها را به سمت خود جلب کرد، از این رو قیمت زمین هم دستخوش تغییراتی گشته و رشد قیمت ها را تجربه نموده است.

همزمان با اوج گرفتن قیمت زمین و گران شدن ارزش زمین ها، ارزش ساختمان های کلنگی نیز روند رو به رشدی را تجربه کردند که پیرو این امر ارزش دارایی های صاحبان این زمین ها بیشتر شده است. با همه این ها آن چه به عنوان یک نگرانی و دغدغه در شرایط کنونی به نظر می رسد این است که با گران شدن زمین، بازسازی و احیای بافت های فرسوده متوقف خواهد شد و یا روند کندی را شاهد خواهد بود این درحالی است که دولت بازسازی بافت های فرسوده را به عنوان یکی از مهم ترین اولویت هایش در دو سال پیش رو عنوان کرده است.

زمین به نسبت تابستان با رشد ۲۱ درصدی همراه شده است

بر اساس آنچه مرکز آمار منتشر نموده است، متوسط قیمت زمین کلنگی با میانگین مساحت ۲۹۲ متر مربع در پاییز امسال بالغ بر ۲ میلیون تومان بوده است که در مقایسه با تابستان سال گذشته با رشد ۲۱٫۶ درصدی همراه بوده است ضمن این که به نسبت پاییز سال ۹۶، رشد ۷۹٫۳ درصدی را متوجه شده است.

مصالح، زمین و دستمزد

آن چه می تواند بر قیمت نهایی مسکن اثر شایانی بگذارد، زمین، مصالح، دستمزد و خدمات می باشد که از این میان بیشترین نقش مربوط به زمین می باشد هرچند این عامل در تمام مناطق به یک میزان نمی باشد و ممکن است در مناطقی کمتر و یا بیشتر گزارش شود. با توجه به این که هزینه و قیمت مصالح ساختمانی روند رو به رشدی را شاهد بوده است این روز ها کاهش ساخت و ساز مسکن به عنوان مسئله ای اساسی جلب توجه می کند و نگاه ها را به سمت خود خیره کرده است که به گفته برخی ها ممکن است در سال های پیش رو، افت عرضه واحد های مسکونی را رقم بزند.

کارشناسان عنوان می کنند رونق بازار مسکن و افزایش سرعت ساخت و ساز به عنوان فاکتور هایی هستند که رشد قیمت مسکن را تعیین می کنند و زمانی که رکود بر این بازار حاکم می شود، نرخ زمین دستخوش تغییرات زیادی نمی شود. بر اساس آمار هایی که از نخستین روز های سال جاری منتشر شده است، به زعم این که در فصل بهار شاهد اوج معاملات مسکن بودیم اما این روند  جایش را به افت و رکود معاملات داده است.

فعالان بازار مسکن عنوان می کنند باتوجه به رشد قیمتی که در این بازار به چشم می خورد شاهد رکود نسبی در بازار مسکن خواهیم بود با این حال باز هم دور از انتظار نیست که رشد قیمت ها در ماه های آینده متوقف گردد و بازار مسکن ثبات قیمت را تجربه نماید. ا این حال برخی عنوان می کنند به توجه به منابع محدود، قیمت زمین رشد را شاهد خواهد بود. رشد مهاجرت سبب شده است زمین در حال محدود شدن باشد که این امر به رشد قیمت زمین دامن می زند با این حال چنانچه زمین های خالی کاهش پیدا کنند، ساخت و ساز واحد های مسکونی با روند رو به بهبودی همراه خواهند شد. بررسی ها نشان می دهد در بیشتر کشور ها، قیمت زمین به یک پنجم قیمت مسکن می رسد از این رو در چنین کشور هایی رشد ناگهانی قیمت ها همچون ایران به چشم نمی خورد.

زمین های دولتی باید به متقاضیان عرضه شود

یکی از برنامه هایی که دولت در راستای افزایش ساخت و ساز آن ها را در دستور کار قرار داده است، واگذاری زمین ها و اراضی به نهاد های دولتی می باشد. در طرح بازآفرینی شهری همه نهاد های دولتی موظف شده اند زمین هایشان را در اختیار این طرح قرار دهند تا به پشتوانه آن بخش های خصوصی، حضور پررنگ تری در این طرح داشته باشند. عده ای عنوان می کنند با واگذاری زمین های دولتی ساخت و ساز روند رو به رشدی را تجربه می کند.

بهای مسکن و رشد ۶۰ درصدی

آنچه بانک مرکزی ارائه نموده است حاکی از آن است که میانگین قیمت مسکن با متوسط زیربنای ۱۰۷ متر مربع در کشور با متوسط سن بنای ۱۱ سال، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است، که در مقایسه با فصل گذشته و فصل مشابه در سال گذشته به ترتیب رشد ۱۷٫۸ درصدی و ۶۰٫۳ درصدی را شاهد بوده است. این رقم در تهران و در بازه ای یکساله به ۹۰ درصد می رسد.

قیمت اجاره با ۲۵ درصد رشد همراه بوده

میانگین قیمت اجاره بها به همراه سه درصد ودیعه پرداختی که به ازای اجاره یک متر مربع واحد مسکونی پرداخت می شود، ۱۰ هزار تومان در کشور می باشد که میانگین مساحت برآورد شده برای آن، ۹۷ متر مربع بوده و عمر بنای آن هم میانگین ۱۳ سال عنوان شده است، این رقم در مقایسه با فصل گذشته رشد ۰٫۹ درصدی را تجربه نموده و در مقایسه با فصل مشابه در سال گذشته با رشد ۲۵٫۴ درصدی همراه بوده است

  • منبع خبر : تی نیوز