تابستان سال جاری بود که بحران ارزی با کشور دست به گریبان شد و کاملا برجسته نمود پیدا کرد، در این برهه زمانی، اوراق تسهیلات مسکن ریزش و افت را تجربه نمود، و تا آذرماه سال جاری بود که تداوم این اتفاق مشاهده شد و ریزش میزان تسهیلات مسکن تمام نگاه ها را به سمت خود کشاند. آمار ها نشان می دهد قیمت اوراق تسه در این بازه زمانی با کاهش ۲۲٫۷ درصدی همراه گردید و از ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان در ماهِ تیر جایش را به مبلغی کمتر از ۵۴ هزار تومان در اواخر آذرماه سال جاری بخشید.

مشاهده آمار ها و ارقام حاکی از آن است که قیمت اوراق تسه از اسفندماه سال ۹۶ تا ۱۱ ماه ابتدایی سال کنونی با ریزش ۱۶ درصدی دست به گریبان بوده است.

مشاهده قیمت های درج شده برای اوراق تسه اسفند ماه سال ۹۶ (تسه ۹۶۱۲)، نشان می دهد این اوراق در فروردین ماه سال جاری افت ۷٫۲ درصدی قیمت را شاهد بوده است و در اردیبهشت ماه و خرداد ماه امسال مجددا رشد تقاضا را از فعالان این حوزه متوجه شده است، تا جایی که با رشد ۸٫۶ درصدی قیمت همراه گردیده و به قیمت ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

با آغاز تابستان و درست زمانی که بحران ارزی در کشور به اوج رسید، این تسه (تسه ۹۶۱۲)، افت قیمت را کاملا ملموس تجربه نمود و تا آذر ماه سال جاری با افت قیمت دست و پنجه نرم نمود. قیمت این اوراق از ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان در تیرماه با افت ۲۲٫۷ درصدی همراه گردید و به کمتر از ۵۴ هزار تومان در اواخر آذرماه رسید.

برخی از فعالان و کارشناسان بازار مسکن عنوان می کنند آنچه قیمت تسه را با افت همراه ساخته است گران شدن های پیوسته واحد های مسکونی بوده است به طوری که سهم واحد های نوساز دارای وام از بازار واحد های مسکونی محدود شده است. بر اساس آنچه آخرین بار از سوی بانک مرکزی ارائه شده است، میانگین قیمت مسکن در بهمن ماه امسال به ازای هر متر مربع، نزدیک به ۱۰ میلیون تومان بوده که از رشد ۸۵ درصدی قیمت در مقایسه با بهمن ماه پارسال خبر می دهد.

مروری بر وضعیت وام خرید مسکن

تسه ۹۶۱۲ در دو ماه دی و بهمن امسال به ترتیب با رشد ۴٫۵ درصدی و ۲٫۸ درصدی همراه بوده است.

بر اساس آنچه گزارش شده است، از روز های ابتدایی سال جاری، بیشترین کاهش قیمت مربوط به تسه ۹۶۱۲ بوده است که افت ۸ درصدی برای آن به ثبت رسیده است.

  • منبع خبر : شهرخبر