آمار ها و ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که از میان واحد های عرضه شده در نیمه زمستان سال جاری، بیشترین رقم مربوط به واحد هایی با مساحت کمتر از ۸۰ متر مربع بوده است.

بانک مرکزی در ۸ اسفند ماه سال جاری، طبق روال همیشه، وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه امسال را زیر ذره بین برد و آمار ها و ارقام را منتشر نمود. بر اساس گزارشاتی که از سوی این بانک در خصوص حجم معاملات انجام شده به تفکیک مساحت ارائه شده است، بیشترین حجم معاملات مسکن مربوط به واحد هایی با مساحت ۵۰ تا ۶۰ متر مربع و همچنین ۶۰ تا ۷۰ متر مربع بوده است به طوری که رقم عنوان شده به عنوان سهم هر کدام از این واحد ها ۱۵٫۱ درصد اعلام شده است. جایگاه های بعدی متعلق به واحد هایی با مساحت های ۷۰ تا ۸۰ متر مربع و ۴۰ تا ۵۰ متر مربع بوده است به طوری که سهم برآورد شده برای هر کدام از آن ها ۱۲٫۴ درصد و ۱۱٫۴ درصد می باشد.

مشاهده بررسی های انجام شده در خصوص واحد های معامله شده در مناطق ۲۲ گانه تهران حاکی از آن است که رشد قیمت ها به نوعی بوده است که قدرت خرید متقاضیان به میزان قابل توجهی افت را تجربه نموده است، از این رو بیشتر متقاضیان به واحد هایی روی خوش نشان می دهند که مساحت آن ها کمتر از ۱۰۰ متر مربع گزارش شده است. بر اساس آنچه از سوی بانک مرکزی ارائه شده است، متوسط قیمت هر متر مربع از واحد های مسکونی در بهمن ماه تقریبا به ده میلیون تومان می رسد. به زعم این که رشد قیمت ماهانه مسکن در بهمن ماه در مقایسه با ماه های گذشته با افت همراه بوده است با این حال، کماکان قیمت مسکن با روندی صعودی همراه بوده است و هنوز افزایش قیمت مسکن متوقف نشده و به صفر نرسیده است.

بر اساس آنچه بانک مرکزی عنوان کرده است، رشد ماهانه قیمت هر متر مسکن در بهمن ماه در مقایسه با ماه دی، ۱٫۷ درصد بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر