بر اساس آمار های ارائه شده، ۴۸۳ هزار واحد مسکونی مهر کماکان در اختیار متقاضیان قرار نگرفته اند که از این رقم ۲۶۶ هزار واحد تکمیل شده و به نقطه پایانی رسیده اند اما خدمات و زیرساخت های مورد نیاز آن ها تأمین نشده است که از جمله مهم ترین کمبود های آن ها را می توان مربوط به گاز، آب و برق دانست.

تعداد کل واحد های مسکونی مهر در کشور ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بوده است که بر اساس آمار های ارائه شده ساخت ۱ میلیون و ۹۸۳ هزار واحد به نقطه پایان رسیده است و چیزی حدود به ۱ میلیون و ۷۱۷ هزار مسکن در اختیار متقاضیان قرار گرفته اند. لازم به توضیح است که ۲۶۶ هزار واحد مهر نیز آماده تحویل به متقاضیان می باشند و تنها با مشکلات زیرساختی همراهند که باید مورد نصب انشعابات قرار بگیرند ضمن این که تعداد واحد های نیمه کاره ۲۱۷ هزار واحد برآورد شده است.

بر اساس آنچه مسئولان وعده داده اند، تا انتهای سال جاری، ۴۸۳ هزار واحد مسکونی در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت که بر اساس آنچه ارائه شده است این احتمال وجود دارد که از این رقم ۱۵۰ هزار واحد تا انتهای سال جاری به متقاضیان واگذار گردند.

بر اساس نقطه نظرات قائم مقام وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، به دلیل مشکلات زیر ساختی در حال حاضر تحویل ۲۶۶ هزار مسکن غیرممکن خطاب می شود. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: تکمیل و تحویل واحد های مسکونی مهر با مشکلاتی در شرایط فعلی همراه است که از جمله آن ها می توان به مسائل مربوط به تعاونی های مسکن مشاغل آزاد، مالیات هایی که با مسکن مهر دست به گریبانند، مشکلات مربوط به بیمه، هزینه بالای آماده سازی مسکن در شهر هایی چون پردیس، نوسان قیمت ها، طولانی شدن دوره ساخت واحد ها و افزایش سود مشارکت به تبع آن اشاره نمود.

ایشان با اشاره به این که مشارکت های لازم برای تحویل هر چه سریع تر این واحد ها به عمل خواهد آمد تصریح نمود: در این راستا از وزارت نیرو و نفت تقاضا داریم تلاش های همه جانبه را در دستور کار قرار دهد تا خدمات زیربنایی و مشکلاتی از این دست به زودی حل شده و تکمیل واحد ها در کوتاه ترین زمان ممکن محقق گردد. وی اذعان نمود: لازم است فرامینی برای استانداران صادر گردد تا در راستای حل مسائل و مشکلات مربوط به واحد های مسکونی مهر شورای مسکن استان ها را دست کم دو هفته ای یکبار تشکیل داده و به انجام اقدامات مربوط به این مهم مبادرت ورزند.

۱۵۰ هزار مسکن مهر تا انتهای امسال در اختیار متقاضیان قرار می گیرد

مهرآبادی افزود: روند تحویل واحد های مسکونی به متقاضیان طی ماه های اخیر با شتاب قابل قبولی همراه بوده است از این رو انتظار داریم تا انتهای سال جاری، ۱۵۰ هزار واحد مسکونی مهر را در اختیار متقاضیان و خریداران قرار دهیم.

ایشان به تکلیف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اشاره نمودند و اظهار داشتند: تحویل ۱۵۰ هزار مسکن در سال جاری در حوزه وظایف این فرماندهی گنجانده شده است، که پس از این که ابلاغیه آن ارائه گردید، به طور پیوسته جلساتی برگزار شد و سهم هر کدام از سازمان ها مشخص گردید.  به گفته مهرآبادی، سهم تعیین شده برای هر کدام از آن ها به این صورت بوده است که شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر ملزم به ارائه ۸۴ هزار واحد بوده اند حال آن که این رقم در میان شهر هایی که حداکثر ۲۵ هزار شهروند دارند به ۱۶ هزار واحد می رسد و سهم شهر های جدید نیز ۵۰ هزار واحد می باشد که از کنار هم قرار گرفتن این ارقام به ۱۵۰ هزار واحد خواهیم رسید.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر عنوان نمود: تحویل و ارائه واحد های مسکونی مهر لازم است با فروش اقساطی سنخیت و هماهنگی داشته باشد. وی افزود: در این فرآیند، آنچه اولویت دارد فروش اقساطی است به این معنی که ابتدا فروش اقساطی در دستور کار قرار می گیرد سپس تحویل واحد ها را عملی خواهیم کرد. وی افزود: برای این که شاهد موفقیت در این کار باشیم لازم است استان ها به طور کامل توسط ادارات کل مورد بررسی قرار بگیرند.

ایشان صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: در نخستین روز هایی که ابلاغ صورت گرفته بود نگرانی هایی در خصوص افزایش قیمت دستمزد ها و نرخ مصالح ساختمانی وجود داشت اما رفته رفته با آن ها دست و پنجه نرم کردیم و راهکار هایی را در نظر گرفتیم. وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کارگروه مسکن در ریاست جمهوری، مقرر شده است تا انتهای امسال ۱۰۷ هزار به متقاضیان واگذار گردد که خوشحالیم این رقم در حال حاضر از ۱۰۰ هزار واحد گذشته است و امید است بر اساس برآورد های انجام شده بتوانیم ۱۵۰ هزار واحد را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

ایشان از استان هایی که عملکرد مربوط به مسکن مهر در آن ها ۱۰۰ درصد اعلام شده است رونمایی کردند و تصریح نمودند: این استان ها شامل اردبیل، سمنان، هرمزگان، لرستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان، خراسان رضوی، قم، گلستان و مرکزی می شود. وی افزود: امید است دیگر استان ها نیز روند خود را رونق ببخشند تا تکمیل ۱۵۰ هزار مسکن مهر تا انتهای سال جاری به متقاضیان محقق گردد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر افزود: در شهر هایی که جمعیت آن ها بیش از ۲۵ هزار نفر اعلام شده است، در ۱۴ استان کشور دارای عملکرد ۱۰۰ درصدی در این حوزه بوده اند ضمن این که روند کار در استان های دیگر هم رو به جلو می باشد. لازم است در شهر های جدید تلاش های بیشتری انجام شود تا بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام شده است در موعد مقررکار به نقطه پایان برسد. بر اساس درخواست هایی که از سوی شورای اقتصاد مقاومتی ارائه شده است، ادارات راه و شهرسازی بایستی لیست واحد های تحویلی را ارائه نمایند تا کنترل آن ها انجام شده و نامشان در سامانه اطلاعات درج و ثبت گردد.

  • منبع خبر : شهرخبر