در معاملات بازار فرابورس، قیمت هر برگه وام مسکن با افت هزار تا ۵ هزار تومانی همراه گردید، این روند در نهایت افت ۸ میلیون تومانی قیمت تمام شده اخذ وام مسکن را به همراه داشت.

در معاملات انجام شده در بازار فرابورس در تاریخ ۱۳ اسفند ماه، هر برگه تسهیلات به ارزش ۵۱ هزار تومان بوده است، که در نتیجه آن، قیمت تمام شده تسهیلات مسکن نیز روندی نزولی را شاهد بوده است.

در بازار فرابورس کشور در تاریخ ۱۴ اسفندماه، تسه صادر شده در ماه آذر و بهمن سال گذشته که با نماد های ۹۶۰۹ و ۹۶۱۱ مشاهده می شود، با قیمت ۵۱۸۰۰ هزار تومان و ۵۱۰۰ هزار تومان مور معامله قرار گرفته است.

بر اساس گزارش های ارائه شده، ۸ نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن با قیمتی در محدوده ۵۲ هزار تومان معامله شده اند. تعدادی از این اوراق تسهیلات مربوط به دومین نیمه سال ۹۶ بوده اند و برخی نیز تعلق داشته اند به نیمسال اول سال ۹۷٫

تسه صادره در آبان ماه امسال با نماد معاملاتی ۹۷۰۸، اوراق صادر شده در دی ماه امسال با نماد ۹۷۱۰ و اوراق صادر شده در شهریور ماه سال جاری با نماد معاملاتی ۹۷۰۶ دارای قیمت هایی در محدوده ۵۳ هزار تومان بوده اند.

بر اساس اعداد و ارقام منتشر شده، گران ترین اوراق مسکن ۵۴ هزار و ۱۱۱ تومان بوده است که مربوط به تسه صادر شده در مرداد ماه سال جاری با نماد ۹۷۰۵ می باشد.

اگر حقوقی ها از بازار اوراق وام خارج شوند به نفع حقیقی ها خواهد بود

بر اساس آنچه از سوی بازار فرابورس اعلام شده است، طی هفته ها و ماه های اخیر، قدرت وام مسکن به میزان زیادی کاهش یافته است، به واسطه این امر انبوه سازان واحد های مسکونی و افراد حقوقی این بازار را رها کرده اند، به واسطه این امر اواخر هفته گذشته و در نخستین روز های سال جاری، مهم ترین مخاطبان و خریداران اوراق تسهیلات مسکن، خریداران واقعی و افراد حقیقی بوده اند.

پیرو افت تقاضای مسکن، قیمت اوراق تسهیلات نیز کاهش یافته است

کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که آنچه موجب شده قیمت اوراق تسهیلات با افت هزار تا ۵ هزار تومانی قیمت همراه باشد افزایش قیمت مسکن و کاهش توان خرید متقاضیان و پیرو  آن افت حجم معاملات مسکن بوده است. این افراد عنوان می کنند همزمان با افزایش مجدد قیمت مسکن در ده روز آخر بهمن ماه، برای بار دیگر شاهد رشد قیمت ها و فاصله گیری متقاضیان از بازار و همچنین خرید اوراق تسهیلات بوده ایم.

عده ای عنوان می کنند آنچه سبب شده در روز های انتهایی بهمن ماه شاهد رشد قیمت مسکن باشیم، افزایش قیمت خودرو و سکه در همین بازه زمانی بوده است.

اوراق تسهیلات بانک ملی به ۲۰ هزار تومان افت یافت

اوراق تسهیلات بانک ملی هم با افت همراه بوده است و کاهش ۳ هزار تومانی را تجربه کرده است. بر اساس آمار های منتشر شده قیمت اوراق بانک ملی به ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است تا جایی که تسه صادر شده در شهریور ماه سال جاری با نماد تملی ۷۰۶، ۲۰۹۰۰ تومان بوده است و تسه صادره در مرداد امسال با نماد تملی ۷۰۵، ۲۲ هزار تومان گزارش شده است.

هزینه تمام شده وام مسکن با کاهش همراه بوده است

بر اساس گزارشات ارائه شده، افت قیمت تسهیلات مسکن می تواند با افت قیمت تمام شده وام مسکن همراه گردد. اگر قیمت هر برگه تسهیلات مسکن را به طور میانگین ۵۲ هزار تومان در نظر بگیریم، با توجه به این که در راستای تهیه وام ۱۴۰ میلیون تومانی زوجین پرداخت ۲۴۰ برگه تسهیلات الزامی است، از این رو متقاضیان لازم است مبلغی به ارزش ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان پرداخت نمایند.

علاوه بر این، آنان که مایلند وام ۹۰ میلیون تومانی مسکن را اخذ نمایند، بایستی ۱۶۰ برگه تسهیلات مسکن دریافت کنند که اگر میانگین قیمت هر برگه تسهیلات را ۵۲ هزار تومان در نظر بگیریم، هر متقاضی لازم است مبلغ ۸ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان را بپردازد.

قدرت وام مسکن به ۱۵ درصد کاهش یافت

بر اساس آمار هایی که رسما از سوی دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است، قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران به طور متوسط ۱۰ میلیون بوده است از این رو لازمه خرید خانه ای ۶۰ متری، پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان هزینه است.

با علم به این موضوع که وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم به ۱۴۰ میلیون تومان می رسد، با کمک گرفتن از این وام تنها می توان ۲۳ درصد از قیمت اعلام شده برای این مسکن را تأمین کرد، این درحالی است که برای وام فردی مسکن که ۹۰ میلیون تومان است، این رقم به ۱۵ میلیون تومان افت یافته است.