در راستای اجرای طرح ملی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و همچنین تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر، سامان ملی زمین و مسکن بهترین مشارکت را به عمل خواهد آورد و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

علی نبیان به عنوان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در خصوص سیاست هایی که وزارت در نظر گرفته است توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: از جمله برنامه هایی که حاصل مشارکت سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین وزارت راه و شهرسازی خواهد بود می توان به ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تکمیل ۵۰۰ هزار مسکن مهر، ایجاد جلسات ماهانه منظم با استان ها، وصول مطالبات ادامه مسکن مهر، تغییر در ارزیابی و سنجش عملکرد ها و وصول مطالبات جاری را نام برد.

به گفته این مقام مسئول از دیگر برنامه هایی که این سازمان در سال آتی در احقاق آن نقش خواهد داشت، واگذاری زمین به گروه های هدف، خانواده هایی با دو معلول و اقشار ویژه را نام برد. وی افزود: در راستای اجرای طرح ملی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور که از این میان ساخت ۲۰۰ هزار مسکن بر عهده شرکت عمران شهر های جدید بود و ساخت ۱۰۰ هزار مسکن را بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار مسکن را شرکت بازآفرینی شهری عده دار شده است، تفاهم نامه هایی که به عمل آمده که بر این اساس مشارکت هایی میان سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری محقق خواهد شد.

وی از ایجاد مکاتباتی با بنیاد مسکن و استان های کشور سخن به میان آورد و تصریح نمود: ضرورت سرعت بخشی به اجرای این مهم به استان های کشور و بنیاد مسکن یادآور شده است. این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: واگذاری زمین به نهاد های مربوطه و عمل به وعده هایی که تاکنون داده شده است در راستای احداث به موقع واحد های مسکونی است و در چارچوب برنامه های تدوین شده است در غیراینصورت واگذاری زمین ها منتفی است. وی افزود: برای عملیاتی کردن ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در کشور، در قسمت هایی که سازمان بازآفرینی شهری، شرکت عمران شهر های جدید و بنیاد مسکن، زمین و اراضی در اختیار داشته باشند ساخت واحد ها را عملی خواهند کرد و در غیراینصورت سازمان ملی زمین و مسکن با اعطای زمین و اراضی در راستای این هدف گام خواهد برداشت.

وی از تشکیل جلسه هایی با دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران سخن به میان آورد و تصریح نمود: برای این که بتوانیم از پتانسیل ها و ظرفیت های وزارتخانه استفاده نماییم و همچنین قابلیت های استان ها را به طور حداکثری به بهره برداری برسانیم، و در راستای اختصاص زمین و اراضی به نهاد های مربوطه چنین جلساتی برگزار شده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه صحبت هایش، به عنوان یکی دیگر از دغدغه های این وزارت به تکمیل واحد های مسکونی مهر اشاره کرد که کمامان بلاتکلیف باقی مانده اند و وضعیتشان مشخص نیست. به گفته این مقام مسئول یکی از دغدغه ها و نگرانی های دولت تکمیل کردن واحد های مسکونی مهر است که باید در دستور کار قرار بگیرد و با سرعت بالایی دنبال شود. به گفته این مقام مسئول تکمیل این واحد ها در شهر هایی که جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر برای آن ها به ثبت رسیده بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن می باشد. وی افزود: در جلسات و بازدید هایی که برای تحقق این مهم به عمل می آوریم تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا واحد هایی که نیمه تمام هستند و با مشکلات روبنایی یا زیربنایی دست به گریبان هستند را در سریع ترین حالت ممکن کامل کرده و آن را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

ایشان در ادامه به ضرورت مشارکت های همه جانبه برای اجرای طرح های مذکور سخن به میان آوردند و اذعان نمودند: در راستای تکمیل واحد های مسکونی مهر لازم است با معاونان عمرانی استان ها نهایت همکاری و مشارکت به عمل آید.

به گفته این مقام مسئول از دیگر مواردی که در دستور کار این وزارت قرار دارد و مورد تأکید است، بکارگیری دولت الکترونیک، حفظ حقوق دولت در اراضی شهری، شفاف بودن اطلاعات، جلوگیری از هر نوع تصرف و افزایش سلامت اداری می باشد.

ایشان به عنوان یکی دیگر از دغدغه هایی که در شرایط کنونی و در آستانه نوروز، سازمان ملی زمین و مسکن با آن دست به گریبان است، تصرف و زمین خواری های احتمالی در نوروز سال جاری می باشد. وی افزود: با توجه به این که در روز های پایانی سال جاری هستیم، امکان تصرف در اراضی دولتی بیش از پیش نمود می یابد و برجسته می شود، ا این رو یگان حفاظت سازمان زمین و مسکن حفاظت از این اراضی را در ایام تعطیل نوروز به رسم همه ساله در دست انجام قرار خواهد داد.

وی افزود: خواسته ما از استان ها این است که در این راستا همکاری های لازم را به عمل آوردند و چنانچه گزارشاتی در این خصوص دریافت نمودند آن را در اختیار یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن قرار دهند.

ایشان ادامه دادند: از ۲۶ اسفند ماه سال جاری تا اواخر تعطیلات، محافظت و صیانت از این اراضی به صورت روزانه و پیوسته انجام خواهد گرفت.

به گفته نبیان، بهره مندی از شورای حفظ حقوق بین المال، در رونق بخشی به این روند اثر شایانی خواهد داشت و به میزان قابل توجهی کمک کننده خواهد بود. از دیگر کار هایی که در دست انجام قرار خواهد گرفت، هماهنگی با مجموعه یگان انتظامی خواهد بود.

وی ادامه داد: پرونده های مربوط به زمین خواری در دست بررسی می باشد از این رو در تلاشیم تا تیم حقوقی خود را قوی تر و توامندتر کنیم و به نحو شایسته ای از این مهم بهره مند گردیم.

  • منبع خبر : شهرخبر