وضعیت بازار مسکن

این بار هم سراغی گرفته‌ایم از بازار مسکن، مایلیم وضعیت بازار مسکن را به بحث بگذاریم و آخرین اتفاقات آن را با هم مرور کنیم. دعوت می‌نماییم تا انتها همراهمان باشید.

رسماً مقاله را استارت می‌زنیم با بررسی وضعیت بازار مسکن در ده روز پایانی بهمن ماه:

همزمان با اتمام بهمن ماه، درست در روزهای آغازین ماه اسفند، آمارهایی از سوی دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مرکزی منتشر گردید که نشان می‌داد به رغم اینکه رشد ماهانه مسکن کماکان در ماه بهمن وجود داشته با این حال در مقایسه با ماه‌های گذشته افت قابل توجهی را شاهد بوده است. در این آمارها، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد میانگین قیمت مسکن در تهران به ازای هر متر مربع ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان برآورد شده حال آنکه بانک مرکزی معتقد بود این رقم در بهمن ماه ۹ میلیون و ۹۷۶ هزار تومان بوده است.

البته نخستین باری نیست که شاهد این اتفاق هستیم و به کررات مشاهده شده که میان آنچه وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند با آنچه بانک مرکزی منتشر می‌نماید تفاوت‌هایی ولو اندک وجود دارد. با اینکه هر دو براساس آمارهای استخراج شده از مرکز آمار در راستای ارائه گزارشات مبادرت می‌ورزند.

مشاهده ارقامی که از سوی این دو نهاد منتشر گردید نشان می‌داد، رّّشد ماهانه میانگین قیمت در بهمن ماه امسال ناچیز بوده است. با این حال آنچه نگاه‌ها را به سوی خود کشانده، افزایش قیمت مسکن در ده روز پایانی بهمن ماه است که به عقیده کارشناسان و فعالان بازار مسکن نتیجه جهش قیمت خودرو و سکه در روزهای انتهایی می‌باشد.

جدیدترین اخبار مسکن نشان می‌دهد در نخسین روزهای اسفند ماه، تمایل به عرضه در میان فروشندگان کاهش یافته است و بسیاری از آن‌ها چشم‌انداز گران شدن واحدهای مسکونی را در سال جدید پیش‌بینی می‌کنند و در شرایط کنونی از عرضه واحدهایشان امتناع می‌ورزند. این درحالی است که کارشناسان مسکن معتقدند در روزهای پایانی امسال و سال آینده رشد قیمتی وجود نخواهد داشت چراکه مسکن به حداکثر رشد قیمتی تاکنون دست یافته است.

اگر از تمام موارد قید شده فاکتور بگیریم، به این نکته خواهیم رسید که یکی از جدیدترین اخبار مسکن و به عبارتی جدیدترین خبر از وضعیت بازار مسکن، در روزهای میانی اسفند ماه سال جاری، افت قیمت اوراق مسکن است.

وضعیت بازار مسکن، راضی کننده نیست 2

آخرین وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد، اوراق مسکن به ۵۱ هزار تومان کاهش یافته است

اگر بازار معاملات فرابورس در ۱۳ روز از اسفندماه را زیر ذره‌بین ببریم متوجه افت محسوس قیمت اوراق تسه خواهیم شد.

بر این اساس، قیمت فروش هر برگه تسهیلات مسکن به طور میانگین ۵۲ هزار تومان بوده است، اوراق صادره در نیمه دوم سال ۹۶ و نخستین نیمه سال جاری به طور متوسط ۵۲ هزار تومان بوده است، حال آنکه این رقم در میان برگه اوراق مربوط به نیمه دوم سال جاری به ۵۳ هزار تومان می‌رسد. لازم به توضیح است گران‌ترین اوراق تسه در ۱۳ امین روز از اسفند ماه در بازار فرابورس کشور با قیمت ۵۴ هزار و ۱۱۱ تومان معامله شده است که به خوبی افت قیمت اوراق تسه را هویدا می‌سازد.

همزمان با جهش قیمت مسکن، بسیاری از افراد حقوقی و انبوه‌سازان واحدهای مسکونی از این بازار فاصله گرفته‌اند و به کلی از دریافت اوراق تسه امتناع ورزیده‌اند، این درحالی است که مخاطبان اصلی دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق تسه در ۱۳ امین روز از اسفند ماه، افراد حقیقی و متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی بوده‌اند که هدف اصلی آن‌ها دریافت چنین وام‌هایی برای خرید واحد مسکونی بوده است هرچند تمایل به دریافت وام از محل اوراق حق تقدم حتی در میان این گروه نیز بسیار کمرنگ بوده و عدم تمایل به دریافت این وام در میان این دسته از خریداران هم مشهود و واضح گزارش شده است.

وضعیت بازار مسکن، راضی کننده نیست 3

مهم‌ترین علت افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن از نگاه کارشناسان فعال مسکن

کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باورند آنچه سبب شده قیمت اوراق تسه تا این میزان افت را تجربه کند، کاهش حجم معاملات مسکن بوده که در نتیجه رشد سرسام‌آور قیمت مسکن و پیرو آن، افت قدرت خرید متقاضیان رقم خورده است. بر این اساس، فعالان بازار مسکن عنوان می‌کنند در شرایط کنونی قدرت وام مسکن به میزان قابل توجهی افت یافته به طوریکه زوجین تهرانی که قادر به تهیه وام مسکن از محل اوراق حق تقدم به ارزش ۱۴۰ میلیون تومان هستند با این مبلغ تنها می‌توانند ۲۳ درصد از قیمت خانه خریداری شده را پوشش دهند. ضمن اینکه این رقم برای متقاضیان فردی که قادر به دریافت وام ۹۰ میلیون تومانی می‌باشند به ۱۵ درصد کاهش می‌یابد، عاملی که متقاضیان را ازدریافت وام مسکن به میزان زیادی دلسرد کرده و موجب شده قیمت اوراق مسکن افت قابل توجهی را متوجه شوند.