اخبار مسکن در تهران 

مدت‌ها است مته به خشخاش اخبار مسکن می‌گذاریم  و روند تغییر قیمت و حجم معاملات مسکن را کاملاً وسواسانه دنبال می‌کنیم. این بار نیز از شما دعوت می‌نماییم با ما باشید تا اخبار مسکن تهران را زیر ذره‌بین ببریم و شاهد آخرین تحولات بازار مسکن در سال جاری باشیم.

آمارها و ارقام منتشر شده در خصوص بازار مسکن حاکی از آن است که در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری، حجم معاملات مسکن روند روبه نزولی داشته به طوریکه حجم معاملات مسکن در ۱۱ ماه اول امسال در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته افت ۳۲٫۵ درصدی را تجربه کرده است. مشاهده دقیق‌تر آمارها نشان می‌دهد، حجم معاملات مسکن در ۱۱ ماه نخست سال ۹۷، ۹ هزار و ۳۴۳ واحد بوده است که مقایسه این رقم با آنچه برای سال ّ۹۶ به ثبت رسیده حکایت از افتی ۳۲٫۵ درصدی دارد.

ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود، در حالیکه حجم معاملات در این برهه از زمان براساس اخبار مسکن، کاملاً محسوس افت را تجربه کرده است، قیمت مسکن روندی صعودی داشته است، ناگفته پیداست مهم‌ترین عامل اثرگذار بر افت حجم معاملات مسکن، افزایش قیمت واحدهای مسکونی بوده است. میانگین قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۹۷، ۷٫۹ میلیون تومان برآورد شده است که به نسبت رقم گزارش شده برای همین بازه زمانی در سال ۹۶ از رشدی ۶۹ درصدی خبر می‌دهد.

NJ Lenders Blog Good Time to Buy a House 1

اخبار مسکن در بهمن ماه به چه صورت بوده است؟

به زعم اینکه در ۱۱ ماه ابتدایی امسال شاهد افت حجم معاملات و افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم، با این حال بررسی دقیق‌تر حاکی از آن است که در بهمن ماه روند متفاوت‌تری اتفاق افتاده است. مقایسه حجم معاملات مسکن در بهمن ماه و دی ماه سال جاری حاکی از آن است که حجم معاملات در این ماه، رشد ۳۹ درصدی را شاهد بوده که طی  ماه‌های اخیر کاملاً بی‌سابقه بوده است.

با وجود اینکه قیمت مسکن در بهمن امسال در مقایسه با بهمن سال گذشته ۸۵٫۱ درصد اعلام شده است با این حال رشد ماهانه بهمن یعنی تفاوت قیمت مسکن در بهمن ماه و دی ماه سال جاری به گزارش بانک مرکزی ۱٫۷ درصد بوده است که در مقایسه با آنچه برای ماه‌های اخیر به ثبت رسیده بسیار کمتر می‌باشد.

آمارها نشان می دهند، بیشترین حجم معامله در سال جاری متعلق به اردیبهشت ماه بوده است به طوریکه میزان معاملات انجام شده در اردیبهشت امسال، ۱۹ هزار معامله گزارش شده است. کارشناسان مسکن عنوان می‌کنند از اردیبهشت ماه تا دی ماه سال جاری، حجم معاملات مسکن پیوسته با روندی نزولی همراه بوده به طوریکه ماهانه شاهد افت میزان واحدهای خرید و فروش شده در کشور بوده‌ایم این درحالی است که در بهمن ماه ورق برگشته و حجم معاملات باز هم روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

با این حال بهمن ماه امسال در مقایسه با بهمن سال پیش نه تنها رشد قیمت محسوسی را شاهد بوده بلکه از نظر حجم معاملات هم روندی کاهشی را پشت سر گذاشته است. جانِ کلام اینکه، هرچند در بهمن ماه امسال در مقایسه با دی ماه امسال، حجم معاملات مسکن روندی صعودی داشته با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات در بهمن امسال در مقایسه با بهمن سال پیش، روندی نزولی را کاملاً محسوس شاهد بوده به طوریکه میزان واحدهای خرید و فروش شده در بهمن ماه سال جاری به نسبت بهمن سال پیش کاهش ۴۹٫۲ درصدی را تجربه کرده است.

2018 06 wood house model on computer laptop picture id845452382

مهم ترین اخبار مسکن درخصوص سال ۹۷

کاملاً واضح است سال ۹۷ برای بازار مسکن سال همراه با رکود تورمی بوده است. کارشناسان فعال بازار مسکن عنوان می‌کنند در سال جاری رکود تورمی بر بازار مسکن حاکم بوده است به این معنا که همزمان با کاهش حجم معاملات در بازار که به معنای رکود مسکن است، تورم و رشد پیوسته قیمت‌ها نیز کاملاً مشهود بوده است.

به واسطه این امر رکود تورمی ارمغان بازار مسکن در سال ۹۷ بوده که به واسطه این امر، بسیاری از متقاضیان خود را از این بازار عقب کشیده‌اند و از خرید و معامله واحد های مسکونی به کلی دل بریده‌اند، به واسطه این امر نه تنها حجم معاملات روندی نزولی داشته بلکه حتی تغییر قیمت به سراغ اوراق بهادار هم رفته است تا جایی که آمارها نشان می‌دهند قیمت اوراق تسه در ۱۳ امین روز از اسفند ماه سال جاری در بازار فرابورس کشور به ۵۲ هزار تومان رسیده است، یعنی اوراقی که تا مدت‌ها پیش با نرخ بیش از ۶۰ هزار تومان در بازارهای معاملاتی، خرید و فروش می‌شدند در شرایط کنونی به مرز ۵۰ هزار تومان رسیده‌اند که ارقامی تکان دهنده و درخور توجه به نظر می‌رسند.