خرید ملک بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود. شاید تصور کنید که در این روزها خرید و فروش مسکن به حدی سخت و غیر ممکن است که دیگر کسی بتواند مسکن را به راحتی خریداری کند و یا بخواهد آن را برای یک سرمایه‎گذاری انتخاب کنند. در اغلب کشورهای توسعه یافته، موضوع مسکن تا حدی حل شده است که دیگر آحاد جامعه نسبت به این موضوع حساسیت نشان نمی‌دهند و نمی‌توان آن را به عنوان یک دغدغه اصلی نامید اما در ایران شاید وضع متفاوت باشد. به طور قطع وضعیت مسکن امروزه به گونه‌ای است که بالا و پایین قیمت‌ها باعث شده است تا وضعیت مسکن و همچنین بی‌ثباتی آن بیش از پیش نمایان شود.

نمی‌توان گفت خوشبختانه یا متاسفانه، اما مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف اقتصادی و همچنین مدیریتی در کشور پیش آمده است باعث شده است تا نیاز به شناخت و آگاهی تا حد زیادی افزایش پیدا کند. در این میان محاسبات و بخش‌های قانونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دعاوی ملکی در خرید مسکن

بررسی‌هایی که در بخش‌های حقوقی املاک صورت گرفته است نشان می‌دهد که پرونده‌های بسیاری که در زمینه‌های مختلف قضایی در خصوص دعاوی ملکی به دادگاه فرستاده می‌شوند و این امر به نوبه خود نشان می‌دهد که طرفین در خرید مسکن اغلب دچار مشکلاتی می‌شوند که از طریق قضایی قابل بررسی و حل است.

شاید تصور کنید دعاوی ملکی تنها یک شکایت ساده است که در باب ملک موردنظر انجام می‌گیرد، اما جالب است بدانید که دعاوی ملکی نیز انواع مختلفی دارد.

دعاوی ملکی شامل چه مواردی است؟ 2

دعاوی ملکی به انواع زیر تقسیم‌بندی می شود:

دعاوی ملکی حقوقی

دعاوی ملکی حقوقی، یکی از انواع دعاوی است که در واقع بخش بزرگی از پرونده‌هایی که در دادگاه وجود دارند را به خود اختصاص می‌دهند. دعاوی ملکی حقوقی در واقع طبق قوانینی که از پیش تعیین شده‌اند ایجاد می‌شوند و در همه حال با توجه به موضوع پرونده توسط قانون‌گذار مربوطه تعیین می‌شود. قضاتی که مربوط به قضایای ملکی می‌شوند معمولاً با شرف کامل به قانون و تجزیه و تحلیل پرونده‌های مختلف، نسبت به داوری کیس مورد نظر اقدام می‌کنند.

زمانیکه سخن از مهم‌ترین مواردی پیش می‌آید که در دعاوی ملکی حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- در خصوص مواردی که باید اقدام به فک رهن کرد و همچنین سندهایی که برای ضمانت نوشته می‌شوند.

۲- برای تنظیم سندهایی که جزء سندهای رسمی به شمار می‌آیند و برای املاک خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳- دریافت‌ها و درخواست‌هایی که در خصوص مطالبه‌هایی نظیر اجرت‌المثل هستند.

۴- دعاوی که معمولاً مربوط به نقل و انتقالات ملکی مختلف از یک شخص به شخص دیگر انجام می‌شوند.

۵- در اماکن تجاری و همچنین املاکی که دارای سرقفلی هستند، معمولاً اختیار حق کسب و پیشه نیز جزء مسائلی است که با دعاوی ملکی حقوقی درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‎شود.

۶- مسائل مالی مربوط به افزایش و یا کاهش قیمت اجاره‌بها انجام می‌شود معمولاً با دعاوی ملکی حقوقی تنظیم می‌شود.

۷- فسخ یک سری قراردادهای مختلف که از نظر قانونی نیز دارای مشکلات و نقص‌هایی هستند.

دعاوی ملکی شامل چه مواردی است؟ 3

دعاوی ملکی کیفری

نوع دوم دعاوی ملکی، دعاوی ملکی کیفری است که در رابطه با ارتکاب جرم‌های مختلف توسط اشخاص مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. این جرائم می‌تواند شامل مواردی همچون عدم شناخت قوانین، سهل‌انگاری، کم‌ توجهی‌هایی که معمولاً براساس مشکلات مختلف رخ می‌دهند باشند. پرونده‌هایی که جزء دعاوی ملکی کیفری هستند معمولاً شاکی‌های خصوصی دارند و کلیت آن‌ها براساس سودجویی و همچنین کلاهبرداری‌های احتمالی است.

موارد مختلفی که شامل دعاوی ملکی کیفری می‌شوند به شرح زیر است:

۱- جعل اسناد: که معمولاً به منظورهای مختلفی نظیر کلاه‌برداری و همچنین عوام‌فریبی استفاده می‌شود.

۲- خیانت در امانت: این بخش می‌تواند به عنوان یکی از دعاوی کیفری در حوزه املاک محسوب شود.

۳- استفاده از سند جعلی: که به نوبه خود جرم محسوب می‌شود.

۴- تغییر کاربری: بدون مجوز مربوطه.

۵- اقدام به خرد کردن یک ملک عمده: همچنین ورود غیر مجاز به ملک سایر افراد.

مراجع مربوطه و همچنین دادگاه‌هایی که براساس قانون‌های مختلف به این امور رسیدگی می‌کنند به طور قطع حکم مورد نظر را صادر خواهند کرد.

در نهایت…

با توجه با اینکه امروزه در بازار مسکن ایران تغییرات شگرفی رخ داده است اما همچنان دعاوی ملکی برجای خود پابرجا هستند و همچون روزهای گذشته اتفاقاتی نظیر کلاهبرداری نیز بیش از قبل دیده می‌شود. در واقع با توجه به وضع نابسامان بازار این وضع خیلی دور از انتظار نیست و شما نمی‌توانید پیش‎بینی کنید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. امید است که در روزهای آتی بازار به یک ثبات نسبی برسد و اتفاقاتی از جمله دعاوی ملکی نیز کمتر دیده شود.