مدیر عملیات بازار فرابورس ایران، به واسطه پیام ناظر از به پایان رسیدن مدت اعتبار اوراق تسهیلات صادر شده در ۱۵ امین روز از اسفند ماه سال ۹۵ خبر داد که با نماد معاملاتی ۹۵۱۲ شناخته می شود.

با این اوصاف، نقل این اوراق بهادار و یا هبه این دست از اوراق تسهیلات مسکن از امروز وجود ندارد و معامله با این اوراق شدنی نیست.

بر این اساس، استفاده از اوراقی با نماد معاملاتی ۹۵۱۲ در انتهای ۱۵ امین روز از اسفند ماه ۹۷ به نقطه پایان می رسد و از فردا معامله از طریق این تسه امکان پذیر نخواهد بود. لازم به توضیح است که تا یک ماه پس از باطل شدن این نماد معاملاتی، این امکان برای دارندگان آن وجود دارد تا از تسهیلات از محل این اوراق استفاده نمایند، بدین منظور تا ۱۵ امین روز از فروردین ماه سال ۹۸ این امکان برای صاحبان تسه با نماد معاملاتی ۹۵۱۲ موجود است و در راستای دریافت وام از محل این اوراق بهادار تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۸، فرصت باقی است.

مشاهده داد و ستد های انجام شده در روز جاری حاکی از آن است که معامله کنندگان این اوراق، به مبادله بیش از ۸۲ هزار ورقه تسه پرداخته اند که آمار و ارقام نشان می دهند ارزشی معادل ۴۵ میلیارد ریال داشته اند.

مبادلات روزانه فرابورس ارزشی بیش از ۶ هزار میلیارد ریال دارند

بر اساس آمار های منتشر شده، آنان که در بازار فرابورس اول، فعال هستند به معامله سهمی به میزان ۱۶۸ میلیون و به ارزش ۵۹۸ میلیارد ریال مبادرت ورزیده اند، لازم به توضیح است که در بازار دوم این ارقام به ترتیب به ۳۵۰ میلیون سهم و به ارزش ۱۱۵۹ میلیارد ریال تغییر کرده اند.

بر اساس آنچه در خصوص بازار ابزار های نوین مالی فرابورس منتشر شده است، سهم های منتقل شده ۲۳ میلیون ورقه بوده اند که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۸۶۹ میلیارد ریال برای آن ها به ثبت رسیده است.

مشاهده شاخص کل فرابورس ایران نشان می دهد، این شاخص در روز گذشته با صعود ۸ واحدی همراه بوده است، حال آن که به دلیل تأثیر پذیری منفی از نماد های هرمز، کگهر و میدکو، با ریزش ۲۶ واحدی همراه شده و در سطح ۲۰۶۴ واحدی توقف کرده است.

مروری بر دیگر اتفاقات فرابورسی

مشاهده رویداد های فرابورسی نشان می دهد در روز جاری، ۳٫۰۴ از سهام بیمه سامان توسط شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه برای فروش گذاشته شده است که قیمت پایه برای هر سهم ۴۵۰۰ ریال برآورد شده است و بر این اساس، ۴۵۷۲۵۷۲۷ سهم از کل سهام غیرمدیریتی شرکت بیمه سامان به مرحله فروش رسیده است.

از دیگر اتفاقات پیش رو، می شود عرضه عمده اسناد خزانه اسلامی مربوط به سازمان تأمین اجتماعی که دارای ۷ نماد معاملاتی اخزا۷۰۷۴، ۷۰۴۴، ۶۱۲۴، ۷۰۳۴، ۶۰۳۴ و ۶۲۴۴ نام برد. این اوراق در روز جاری در بازار ابزار های نوین مالی فرابورس معامله و عرضه خواهند شد.

سررسید اخزا ۷۰۷۴ و اخزا ۶۱۲۴، در سال ۹۸ خواهد بود ضمن این که دیگر موارد مذکور در سال ۹۹ سررسید خواهند شد.

  • منبع خبر : فارس نیوز