شاید یکی از بخش‌هایی که در این تحریمات اقتصادی و گران شدن قیمت دلار و طلا تاثیرات بسیار پذیرفته باشد بخش مسکن است. به احتمال زیاد شما اینطور تصور می‌کنید که در روزهای آتی و به ویژه در سال ۹۸ وضعیت بازار مسکن رو به یک ثبات نسبی پیش خواهد رفت چراکه با افزایش قیمت‌ها به طور ویژه یک رکود اقتصادی پیش‌بینی می‌شود که در آن قرار است میزان خرید مسکن تا حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کند. در پی این امر به طور طبیعی قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد اما شما نمی‌توانید طبق این پیش‌بینی عمل کنید چراکه بازار مسکن یک بار در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ دچار یک طوفان ناگهانی شده و بسیار تغییر کرده است. خرید مسکن در این شرایط اگرچه کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌آید اما ممکن است که ضروری باشد.

وضعیت خرید مسکن در ایران 1

خرید مسکن

خرید مسکن در ایران شامل نکات بسیاری می‌شود. معمولاً افرادی که اقدام به خرید مسکن می کنند باید تحقیقات بسیاری را پیش از خرید ملک انجام دهند چراکه معمولاً ممکن است ریزه نکاتی از قلم بیفتند. نکاتی که ممکن است بعدها مشکل‌ساز شوند.

برای خرید مسکن ابتدا باید نوع مسکن خود را مشخص کنید. اینکه شما یک خانواده چهار نفره هستید یا یک خانواده دو نفره به طور قطع در خرید مسکن مورد نظر شما تاثیرگذار خواهد بود. در درجه بعد نحوه استفاده شما از آپارتمان و مسکن مورد نظر مهم است. ممکن است که شما بخواهید یک مسکن را خریداری کنید و آن را به عنوان سرمایه نگه دارید و یا اجاره دهید. در این صورت نیز شما صاحبخانه محسوب می‌شوید و ایراد خانه را خودتان باید تعمیر کنید پس بهتر است که به نکات خرید مسکن توجه کنید.

اگر شما یک خانواده کوچک و کم تعداد هستید بهتر است که یک آپارتمان را برای خرید انتخاب کنید ولی اگر اینطور نیست و شما خانواده‌ای پر جمعیت هستید اولین چیزی که در خرید مسکن باید به آن توجه کنید این است که خانه و یا آپارتمانی را خریداری کنید که بتوانید در آن راحت باشید. در هر صورت بهتر است که پیش از هرچیز قصد خود را از خرید آپارتمان مشخص کنید.

خرید مسکن و منطقه

در خرید مسکن شاید پس از خرید، مهم‌ترین نکته منطقه مورد نظر باشد. در تمامی شهرها و به ویژه در شهر تهران این امر همچنان بر قوت خود پابرجاست که نواحی نزدیک به مرکز شهر قیمت بیشتری نسبت به نواحی دورتر دارند. در تهران این تفاوت قیمت خیلی بالاتر از سایر شهرهاست و این امر طبیعی است چراکه تهران پایتخت است و به طور قطع تغییرات قیمت تاثیرات بیشتری روی قیمت مسکن در این شهر خواهد گذاشت.

خرید مسکن و بودجه شما

شاید مهم‌ترین نکته در خرید مسکن این باشد که شما تا چه اندازه بودجه برای این کار دارید. طبیعتاً هرچه بودجه بیشتری داشته باشید خانه بهتری را می‌توانید تهیه کنید، اما اینطور نیست که اگر بودجه تان‌کم بود به طورکل ناامید شوید بلکه می‌توانید در نهایت متناسب با بودجه خودتان خانه‌ای که مناسب شماست پیدا کنید.

وضعیت خرید مسکن در ایران 3

درگاه‌های هوشمند راهنمای خرید مسکن

امروزه برای خرید مسکن درگاه‌های آنلاینی تاسیس شده‌اند که شما می‌توانید توسط آن‌ها به راحتی مسکن مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این سامانه‌های هوشمند در واقع شما اطلاعاتی از مسکن مورد نظر خود را که می‌خواهید وارد می‌کنید و سپس این درگاه با توجه به گزینه‌های موجود پیشنهاداتی را به شما ارائه می‌دهد.

در واقع این درگاه نیز تمام نکاتی که شما باید در خرید خانه به آن دقت کنید به صورت هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد. اولین نکته‌ای که باید آن دقت کنید متراژ خانه است. متراژ خانه باید به گونه‌ای باشد که پاسخگوی نیازهای شما باشد و در عین حال به اندازه‌ای بزرگ نباشد که مایه دردسر شود. بهتر است که شما متراژ خانه را با توجه به خانواده خود تعیین کنید.

نکته‌ی دیگری که در این درگاه‌ها مورد توجه است این است که در این سامانه های هوشمند شما می‌توانید پس از انتخاب متراژ، تعداد اتاق‌ها و دیگر ویژگی‌های خانه را نیز مشخص کنید و بدین صورت است که شما می‌توانید مسکن مورد نظر خود را با تمامی ویژگی‌هایی که مد نظرتان است انتخاب کنید. در نهایت، این سامانه دارای یک بخشی است که شما می‌توانید حتی نقطه مدنظرتان را نیز روی نقشه مشخص کنید و بدین صورت تمامی ویژگی‌هایی را که در خانه مدنظر شما هست را یکباره با هم بخواهید و همچنین یک سامانه هوشمند وجود دارد که تمامی نکاتی که مد نظر شماست را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت کسی که می‌خواهید را در اختیار شما قرار می‌دهد. امید است که با بهبود وضع اقتصادی به زودی قیمت مسکن هم به یک تعادل نسبی برسد و شما بتوانید خرید خانه را با خیال راحت انجام دهید.