محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که وضعیت بازار مسکن تحت تأثیر شرایط اقتصادی در کشور است تصریح نمود: تمام آن چه که بر شرایط اقتصادی دامن می زند و این مهم را دستخوش تغییر می سازد بر قیمت مسکن و بازار مسکن هم اثرگذار خواهد بود.

محمد اسلامی در خصوص برنامه هایی که برای رونق بازار مسکن اندیشیده و تدابیری که لحاظ کرده است این طور می گوید: قیمت مسکن تنها تحت تأثیر از بازار مسکن نیست و نمی توان ادعا کرد که قیمت مسکن تنها در گرو رونق بازار مسکن است و یا تنها به کساد و رکود بازار مسکن وابسته است. وی ادامه داد: هر چیزی که در اقتصاد کشور اتفاق بیفتد و هر نتیجه ای که در شرایط اقتصادی عاید گردد می تواند بازار مسکن و قیمت واحد های مسکونی را به جد تحت تأثیر قرار دهد و آن ها را دستخوش تغییر گرداند.

به گفته اسلامی بر اساس آمار هایی که در دو ماه گذشته منتشر شده می توان ادعا کرد رشد ماهانه مسکن با کاهش همراه شده است و جهش قیمت تا حدودی متوقف شده که علت این امر را می توان اتفاقاتی که در بازار ارز رخ داد معرفی کرد. وی عنوان کرد: رسالت و وظیفه اصلی ما این است که میان عرضه و تقاضا در بخش مسکن دائما تعادل ایجاد کنیم، آن هم برای جوامع هدف که اقشار متوسط و همچنین کم درآمد جامعه هستند. وی ادامه داد: آن چه ما بر آن متمرکز شده ایم تولید واحد های مسکونی است که در راستای این امر از دولت کمک نمی گیریم بلکه از دست یاری به سمت بخش های خصوصی دراز خواهیم کرد و تمام برنامه هایی که برای تحقق این امر اندیشیده شده اند نیز ابلاغ گردیده و به اطلاع نهاد های مربوطه رسیده اند.

به گفته این مقام مسئول در سال جاری، ساخت واحد های مسکونی در برخی از استان ها استارت خواهد خورد و انتظار می رود ساخت ۴۰۰ هزار مسکن با مشارکت فعالان اقتصادی و سازندگان واحد های مسکونی عملی گردد و ساخت این تعداد مسکن محقق شود.

وی این طور ادامه داد: توأمان با ساخت ۴۰۰ هزار مسکن، تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر هم در دستور کار قرار خواهد گرفت و به نقطه پایان نزدیک خواهد شد. این مقام مسئول افزود: لازم است مشوق هایی برای خریداران واحد های مسکونی در نظر گرفته شود تا بتوانند مصمم تر در این راستا گام بردارند و به خرید مسکن و واحد های مسکونی مبادرت ورزند. این مقام مسئول افزود: مشوق هایی که در نظر گرفته می شوند نه تنها باید بر قدرت تولید کنندگان و سازندگان واحد های مسکونی بیفزایند بلکه لازم است قدرت خریداران را هم افزایش دهند تا این افراد هم بتوانند به خرید مسکن فکر کنند.

ایشان در ادامه در خصوص تسهیلات مسکن سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: زمانی که سقف تسهیلات مسکن رشد را تجربه می کند آنگاه آن چه به چشم می خورد جهش و رشد قیمت مسکن است، از این رو ما تلاشمان را در راستای افزایش تولید واحد های مسکونی به کار خواهیم گرفت تا به این واسطه شاهد جذب تقاضا های موجود و بهتر شدن شرایط باشیم.

وی ادامه داد: رشد تسهیلات مسکن راهی برای کمک به اقشار کم درآمد و خانواده های متوسط درآمد جامعه نیست، ما برآنیم آثار تورمی تسهیلات مسکن را مدیریت کنیم و با کمک گرفتن از مشوق ها، گامی مثبت برداریم.

  • منبع خبر : شهرخبر