بررسی آمار های منتشر شده در خصوص وضعیت بازار مسکن در روز های جاری حاکی از آن است که قیمت مسکن و اجاره بها بر ریل صعود قرار دارد و به صورت تصاعدی در حال افزایش است، این در حالی است که میزان معاملات واحد های مسکونی طی سال های اخیر به کمترین مقدار خود رسیده است و این امر همه را نگران نموده است.

بر اساس سامانه ای که حاوی اطلاعات املاک و مستغلات کشور است، بنگاه های املاک بایستی اطلاعات مربوط به تمام املاکی که سند مربوط به آن ها در دفاتر ثبت اسناد، منتقل شده است را در این سامانه وارد و ثبت نمایند با این هدف که اطلاعات کاملا شفاف بوده و مشاهده آن ها بتواند از شرایط و وضعیت بازار مسکن پرده بردارد.

به زعم این که روند فروش واحد های مسکونی در کلانشهر ها (افزایش و یا کاهش تعداد واحد های فروخته شده)، افت و یا جهش متوسط (حسابی) قیمت مسکن در استان ها و یا در سطح کشور را تعیین می کند، از این رو تلاش شده با کمک گرفتن از متوسط تعدیل شده (وزنی) و حذف نمودن اثر حجم معاملات، تغییرات اساسی و واقعی قیمت را برآورد نمود و روند آن را زیر ذره بین برد. آمار ها و ارقام منتشر شده نشان می دهند متوسط قیمت یک متر زمین و یا زمین های مربوط به ساختمان های کلنگی با رشد قیمت ۷۹٫۳ درصدی همراه بوده اند، این درحالی است که زیربنای واحد های مسکونی با رشد ۶۰٫۳ درصدی قیمت ها دست به گریبان بوده اند و میزان اجاره واحد های مسکونی نیز به ازای هر متر مربع افزایش ۲۵٫۴ درصدی قیمت را تجربه کرده است. گفتنی است این ارقام وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ را در مقایسه با سال ۹۶ نشان می دهد.

با توجه به رشد قیمت مسکن در ماه های اخیر، بسیاری از زوج های جوان تمایل خود را برای خرید واحد های مسکونی از دست داده اند و خود را از بازار معامله املاک عقب کشیده اند. آمار ها نشان می دهد این زوج ها سرمایه ها و سپرده های خود را از صندوق سپرده مسکن یکم خارج نموده اند و به اجاره نشینی روی خوش نشان داده اند.

درست زمانی که صندوق پس انداز مسکن یکم راه اندازی شد و مقرر گردید هر فرد با سرمایه گذاری ۴۰ میلیون تومان بتواند ۸۰ میلیون تومان وام دریافت نماید، میزان منابع این صندوق به میزان قابل توجهی رشد را تجربه کرد تا جایی که از ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ به رقم ۵۵۷۰ میلیارد تومان و۷۸۷۰ میلیارد تومان در سال های ۹۵ و ۹۶ دست یافت.

مجتبی بیگدلی به عنوان رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران، ضمن اشاره به این که صنعت ساختمان دارای وابستگی خارجی نیست، اظهار داشت: به زعم این که کشور دارای پتانسیل ها و قابلیت های فراوانی است با این حال از این قابلیت ها آن طور که باید استفاده نمی شود.

وی با اشاره به این موضوع که نیاز سالانه کشور به مسکن یک میلیون واحد مسکونی می باشد اظهار داشت: چنانچه عرضه واحد های مسکونی ازتقاضا کمتر باشد بدیهی خواهد بود که قیمت مسکن روند رو به رشدی را تجربه می کند و با افزایش همراه می گردد. وی افزود: این مسئله را بار ها به عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی یادآور شدیم و حتی با ارسال نامه ای به دفتر ریاست جمهوری این مهم را گوشزد نمودیم و پیش بینی کردیم که رشد قیمت نزدیک است و به زودی بازار مسکن با مشکل افزایش قیمت دست به گریبان خواهد شد، با این حال عده ای عنوان کردند که تعداد واحد های خالی در کشور زیاد است از این رو عرضه مسکن آن طور که می گویند مهم نیست و لازم نیست ساخت مسکن در دستور کار قرار بگیرد که نتیجه چنین تمهیداتی را در شرایط کنونی شاهد هستیم.

عرضه مسکن از نظر دور ماند

افشین پروین پور، به عنوان عضو سابق شورای عالی مسکن، اظهار داشت: در شرایط کنونی بازار مسکن با مشکلات عدید و رکودی مهم دست به گریبان است، به طوری که هم خرید و فروش واحد های مسکونی با مشکل مواجه شده است و هم ساخت و ساز مسکن با مسائلی دست به یقه شده است. وی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم با کمبود عرضه مسکن مواجه شدیم و می توان ادعا کرد در این دو دولت، بازار مسکن از نظر دور ماند و تولید واحد های مسکونی به کمترین مقدار خود رسید. وی در ادامه به فعالیت های سوداگرانه در بازار مسکن اشاره نمود و تصریح کرد: بهتر است با در نظر گرفتن روش های کنترلی و اعمال مالیات، حضور سوداگران را در بازار مسکن به حداقل برسانیم و این بازار را با شرایط بهتری همگام کنیم. وی ادامه داد: بهتر است تسهیلاتی در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد تا به این واسطه عرضه واحد های مسکونی با رشد و شرایط بهتری همراه شود.

این طور که بنظر می رسد دولت برنامه ها و مسئولیت های خود را در خصوص تولید و ساخت مسکن فراموش کرده و در این راستا، برنامه جامعی در دست ندارد.

  • منبع خبر : شهرخبر