عوامل خاص در قیمت مسکن

قیمت مسکن در هر منطقه تابع یکسری عوامل خاصی می‌باشد. به طوریکه در سال اخیر به دنبال نوسانات حاکم بر بازار مسکن قیمت واحدهای مسکونی در ماه‌های اول سال به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. اما آمارها و اخبار مربوط به بازار مسکن حاکی از این است که در ماه‌های پایانی سال این روند افزایشی متوقف شده است و دارای یک شیب ثابتی می‌باشد. لازم به ذکر است که کوچک‌ترین تحولات منفی به طور چشمگیری باعث افزایش قیمت واحدهای مسکونی خواهد شد. از اینرو بهترین راه حل و روش برای کنترل بازار مسکن که بخش مهمی از سرمایه افراد را به خود اختصاص می‌دهد کنترل تحولات اقتصادی می‌باشد.

عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن

همانطور که می‌دانید عوامل خاصی در افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار می‌باشند. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین این عوامل تورم می‌باشد. زیرا تورم با همان تاثیر که بر روی قیمت کالاها دارد به همان اندازه بر روی قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

یکی دیگر از عواملی که بر روی قیمت واحدهای مسکن تاثیر دارد و به عنوان یکی از محرک‌های افزایش قیمت شناخته شده است، عدم عرضه واحدهای مسکونی است، که یک عامل وابسته به بازار محسوب می‌شود. در این شرایط کنونی که بر بازار مسکن حاکم می‌باشد مالکان واحدهای مسکونی قصد فروش واحدهای مسکونی را ندارند و منتظر افزایش بیشتر قیمت واحدهای مسکونی خود هستند.

آشنایی با قیمت مسکن و عوامل تاثیرگذار بر آن 1

همچنین یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن نوسانات قیمت ارز می‌باشد. زیرا در سال اخیر شاهد کاهش ارزش پول ملی کشورمان ایران و از طرفی شاهد  افزایش قیمت ارز بوده ایم که این نوسانات باعث افزایش  قیمت واحدهای مسکونی به طور چشمگیری شده است. بنابراین این افزایش قیمت ارز و دلار افزایش قیمت مصالح ساختمانی را به دنبال داشته است که این امر باعث شده است بسیاری از افراد از ساخت و ساز واحدهای مسکونی منصرف شوند و ساخت و ساز را تعطیل کنند.

از اینرو بیشتر افراد به جای ساخت و ساز به سمت خانه‌های اجاره‌ای، رهن و خانه‌های آماده شده سوق پیدا کرده‌اند که این عوامل به نوعی باعث افزایش قیمت مسکن شده است. همچنین عدم تمایل افراد برای ساخت واحدهای مسکونی جدید به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دیگر موارد به طور چشمگیری باعث افزایش قیمت واحدهای مسکونی در سال جاری شده است.

لازم به ذکر است یکی از مواردی که امروزه بر روی افزایش قیمت واحدهای مسکونی تاثیرگذار بوده است و باعث تعدیل و رکود در بازار مسکن شده است طرح های ملی مسکن مهر بوده است، این واگذاری‌های گسترده واحدهای مسکونی باعث پایین آمدن سطح تقاضاها برای مسکن‌های شهری و دیگر انبوه سازی‌ها می‌شود.

همچنین بهتر است بدانید که در قیمت واحدهای مسکونی عواملی مانند قیمت زمین و قیمت تمام شده مصالح ساختمانی تا حدود ۶۰  درصد تاثیرگذار می‌باشد. همچنین مالیات بخش مسکن نیز بر روی قیمت واحدهای مسکونی دارای تاثیر بسیار محسوسی می‌باشد. لازم به ذکر است که تدوین سیاست‌های تشویقی نیز به طور چشمگیری در ایجاد رونق و پیشرفت بازار مسکن تاثیر گذار خواهد بود. همچنین  بهتر است بدانید از دیگر عوامل تاثیرگذار قیمت مسکن نرخ شهرنشینی، نرخ اجاره‌بها، اعتبارات و تسهیلات مسکن، نرخ رشد نقدینگی و درآمد سالانه می‌باشد.

آیا پیش‌بینی ‌قیمت مسکن شدنی است 1

پیش‌بینی قیمت مسکن

بهتر است بدانید که برای پیش‌بینی قیمت واحدهای مسکونی در سال آینده باید با قیمت واحدهای مسکونی در سال جاری و سال‌های قبل از آن آشنایی لازم را داشته باشید و از طرف دیگر طبق  نظرات کارشناسان با تجربه و متخصص و اخبار مربوط به مسکن و شرایط حاکم بر آن اقدام به خرید و فروش مسکن نمایید. همانطور که می‌دانید در سال جاری قیمت مسکن در سال جاری از یک افزایش ۸۹ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده است، به طوریکه در ۹ ماه اول سال این افزایش قیمت به طور چشمگیری در بازار مسکن مشاهده شده است اما در ماه‌های پایانی سال و بخصوص از اوایل ماه دی این افزایش قیمت متوقف شده و این شیب قیمت در ماه‌های  پایانی سال ثابت شده است و از روند افزایشی برخوردار نبوده است.

همچنین بیشتر کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت واحدهای مسکونی در ماه‌های اول سال آینده شاهد افزایش قیمت نبوده و از این ثبات پیروی خواهد کرد. لازم به ذکر است که این افزایش قیمت مسکن در ۹ ماهه اول سال جاری  باعث کاهش ۶۰ درصدی معاملات در زمینه خرید و فروش مسکن شده است. از اینرو انتظار می‌رود که بازار مسکن به یک دوره رکود نسبی وارد شود و این امر به نوعی باعث تعدیل قیمت مسکن خواهد شد. در حالت کلی بررسی آمارهای مربوط به قیمت واحدهای مسکونی حاکی از این است که در سال ۹۸ قیمت‌ها دارای یک ثبات خواهند بود، البته در سال ۹۸ نباید منتظر کاهش شدید قیمت‌ها  باشید. همچنین در این سال طبق نظر کارشناسان و متخصصان احتمال رشد قیمت واحدهای مسکونی بسیار کم خواهد بود.