خرید آپارتمان در تهران، چالشی بزرگ

خرید آپارتمان در تهران به یکی از مسائل چالش برانگیز در شرایط فعلی بدل شده است. در حالیکه مدتی قیمت مسکن به ثبات رسیده بود و از سوداگری‌ها و فعالیت‌های دلالانه در این بازار خبرهای کمتری به گوش می‌رسید. در روزهای پایانی بهمن ماه، رشد مجدد قیمت سکه و خودرو، مزید بر علت شد تا باری دیگر، شاهد رشد قیمت مسکن در تهران و دیگر نقاط کشور باشیم. از آنجا که به گفته مصطفی قلی خسروی (رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران)، جهش قیمت مسکن در پایتخت سریع‌تر از هر جای دیگری نمود می‌یابد، قیمت آپارتمان و واحدهای مسکونی در تهران با رشد بیشتری در مقایسه با شهرستان‌ها همراه بوده و به تبع آن میزان معاملات مسکن در تهران نیز با کاهش چشمگیرتری همگام شده است.

رشد قیمت مسکن در پایتخت به نحوی بوده که بسیاری از افراد را از پایتخت فراری داده و پای آن‌ها را به شهرستان‌ها و شهرهای جدیدی همچون پرند و پردیس باز نموده است. این‌ها را گفتیم تا با یک پیش‌زمینه به سراغ خرید آپارتمان در تهران برویم و چالش‌ها و مسائل آن را جزئی‌تر تشریح نماییم. بنابراین هرآنچه گفتیم را کنار می‌گذاریم و سفرمان به بطن ماجرا را رسماً استارت می‌زنیم.

آیا می‌توان به خرید آپارتمان در تهران مبادرت ورزید؟ 1

آیا خرید آپارتمان در تهران با وجود مشکلات فعلی شدنی است؟

به زعم اینکه در آستانه ورود به سال جدید هستیم و به واسطه این امر بر شمار متقاضیان و خریداران واحدهای مسکونی افزوده شده است، با این حال به گفته واسطه‌های ملکی، فروشندگان تمایلی به عرضه واحدهایشان ندارند چراکه ادعا می‌کنند در سال آینده، رشد قیمت مسکن بیش از پیش نمود پیدا خواهد کرد، ادعایی که از نظر کارشناسان و فعالان بازار مسکن رد می‌شود.

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور، عدم تعادل عرضه و تقاضا همان علتی است که رشد قیمت مسکن را رقم زده است و سبب شده قیمت واحدهای مسکونی چه در تهران و چه در دیگر شهرستان‌ها نگاه‌ها را به خود معطوف سازد، از این‌رو خرید آپارتمان در تهران مدتی است مشکلی بزرگ و دغدغه‌ای اساسی برای بسیاری از افراد به نظر می‌رسد. طی روزهای اخیر اخباری از ابوالقاسم رحیمی انارکی به عنوان مدیرعامل بانک مسکن منتشر شده است که از نهایی شدن زنجیره تأمین مالی مسکن سخن می‌گوید و ادعا می‌نماید با عملیاتی شدن این طرح هزینه ساخت و ساز واحدهای مسکونی با کاهش ۳۰ درصدی همراه می‌گردد.

داستان به همینجا ختم نمی‌شود، میزان تسهیلات ساخت مسکن هم به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است که باز هم نشان می‌دهد تأکید دولت بر ساخت واحدهای مسکونی است چرا که مدت‌ها است کارشناسان حوزه مسکن از نبود تعادل میان عرضه و تقاضا گله‌ها می کنند و معتقدند به واسطه این مشکل، قیمت مسکن پیوسته گران می‌شود.

حال مروری بر جدیدترین اخبار مسکن منتشر شده، توجه به رونق ساخت و ساز مسکن را عیان می‌سازد و سوسویِ امیدی است که مناسب شدن قیمت مسکن را نوید می‌دهد.

شرایط خرید آپارتمان در تهران روبه بهبود

اخبارهای منتشر شده حاکی از آن است که برجسته‌ترین شخصیت‌های کشور در حوزه مسکن همچون مصطفی قلی خسروی و ابوالقاسم رحیمی انارکی از متعادل شدن بازار مسکن در سال آینده خبر می‌دهند و ادعا می‌کنند رشد قیمت مسکن در سال آینده کاملاً بعید است. رحیمی انارکی در آخرین سخنرانی خود در خصوص وضعیت بازار مسکن عنوان کرده است: رشد قیمت واحدهای مسکونی به نوعی بوده که عرصه را بر خریداران این واحدها تنگ نموده، از اینرو خریداران واحدهایی مسکونی و آن‌ها که مایلند به خرید آپارتمان در تهران مبادرت ورزند خود را بیش از هر زمان دیگری از این امر عاجز می‌پندارند از اینرو رشد قیمت مسکن در سال ۹۸، یک انتظار واهی است که بعید است محقق شود. به گفته این مقام مسئول، چنانچه رشد قیمت اتفاق بیفتد باز هم کمتر از میزان رشد تورم خواهد بود.

آیا می‌توان به خرید آپارتمان در تهران مبادرت ورزید؟ 3

مهم‌ترین تدابیر اندیشیده شده برای بهبود بازار مسکن

در شرایطی که خرید آپارتمان در تهران و دیگر شهرستان‌ها از نگاه بسیاری از افراد دشوار و طاقت‌فرسا است، مسئولان از طرح‌های جدیدی پرده بر می‌دارند که ما را به بهتر شدن شرایط دلخوش می‌کند. در این راستا، رحیمی انارکی از زنجیره تأمین مالی مسکن می‌گوید که می‌تواند هزینه‌های ساخت و ساز را با کاهش ۳۰ درصدی همراه سازد، از اینرو، نقش پررنگ و برجسته‌ای در ترغیب انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن به ساخت واحدهای مسکونی دارد. گفتنی است، خرید آپارتمان در تهران، شرایط رو به بهبودی را شاهد خواهد بود اگر عرضه واحدهای مسکونی رونق و رشد را تجربه نماید.