پیش‌بینی‌ قیمت مسکن 

یک کارشناس بازار مسکن درخصوص پیش‌بینی بازار مسکن اذعان نمود: پیش‌بینی قیمت مسکن در شرایط فعلی کار دشواری است، چراکه مسکن تحت تأثیر فاکتورهای زیادی است که پیش‌بینی کردن همه آن‌ها در شرایط کنونی شدنی نیست. اگر بار دیگر وضعیت بازار مسکن را زیر ذره‌بین ببریم و تمام نوسانات آن را از نظر بگذرانیم متوجه خواهیم شد التهاب این بازار در گرو فاکتورهای عدیدی است.

عده‌ای به پیش‌بینی بازار مسکن می‌پردازند و به سادگی عنوان می‌کنند در سال آینده خبری از رشد قیمت مسکن نخواهد بود چراکه این بازار بیشترین میزان رشد را تجربه کرده و کشش رشد بیشتر قیمت را ندارد، آنسوی میز افرادی قرار دارند که پیش‌بینی قیمت مسکن را به نوعی دیگر رقم می‌زنند و عنوان می‌کنند پیش‌بینی قیمت مسکن از اکنون شدنی نیست.

به گفته یکی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن، عوامل داخلی و فاکتورهای خارجی همه بر قیمت مسکن اثر گذارند. این مقام مسئول عنوان می‌کند: عوامل داخلی همچون نحوه سیاست‌ گذاری‌های دولت و تدابیر و راهکارهایی که برای بازار مسکن در نظر می‌گیرد همه بر قیمت مسکن و وضعیت این بازار اثرگذار خواهند بود، از جمله آن‌ها می‌توان به شرایط عرضه واحدهای مسکونی و همچنین میزان تقاضا برای مسکن اشاره کرد.

آیا پیش‌بینی ‌قیمت مسکن شدنی است 3

شرایط عرضه واحدهای مسکونی در کشور به چه صورت است؟

اخبار مسکن حاکی از آن است که عرضه واحدهای مسکونی آنطور که باید پیش نمی‌رود و تولید مسکن مدت‌ها است از نظر دور مانده است. درحالیکه برخی مسئولان از جمله شرکت‌های خصوصی ادعا می‌کنند بارها به وزارت راه و شهرسازی، طی سال‌های اخیر و در زمان وزارت عباس آخوندی، کم بودن عرضه را متذکر شده‌اند و به آن‌ها گوشزد نموده‌اند که اگر عرضه از نظر دور بماند، قیمت مسکن نجومی بالا می‌رود، اما عده‌ای به بهانه وجود دو میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن خالی در کشور، عرضه را نادیده گرفته‌اند و ادعا کرده‌اند مسکن به اندازه کافی در کشور وجود دارد.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد، نخست اینکه این واحدهای خالی اغلب دارای قیمت‌های گرانی هستند به طوریکه بیشتر افراد از خرید و اجاره آن‌ها عاجزند، عموماً چنین واحدهایی در مناطق گران کشور دایر گشته‌اند که باز هم به گرانی آن‌ها دامن می‌زند و سبب می‌شود کمتر استقبالی از آن‌ها به عمل آید.

فعالان بازار مسکن عنوان می‌کنند، وجود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خالی در کشور تنها به این خاطر نیست که فروشندگان تمایلی به فروش واحدهایشان ندارند بلکه به این خاطر هم هست که خریداران توانایی و قدرت خرید چنین واحدهایی را ندارند و از تهیه آن‌ها عاجزند. نتیجه این امر، خالی بودن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور می‌شود که برخی از نمایندگان مجلس را مصمم کرده است تا به فکر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن بیفتند، بلکه از این طریق بتوانند به کنترل قیمت مسکن دست زده و بازار مسکن را با تعادل همراه سازند.

آشنایی با وضعیت فروش آپارتمان در تهران 2

پیش‌بینی قیمت مسکن با زیر ذره‌بین بردن این بازار

اذعان نمودیم یکی از راه‌های پیش‌بینی قیمت مسکن این است که وضعیت خرید و تقاضا برای واحدهای مسکونی را زیر ذره‌بین ببریم. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که توأمان با گران شدن واحدهای مسکونی که افت شدید قدرت خرید را در میان متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی به همراه داشته است، خریداران نگاه خود را به سمت واحدهای کوچک متراژ چرخانده‌اند و حتی از واحدهایی بیشتر استقبال نموده‌اند که دارای چند سال عمر بنا است.

به عبارتی، خریداران برای آنکه افت قدرت خرید خود را جبران کنند و در بلبشوی کنونی بتوانند تیرشان را هدف کرده و قبل از آنکه سرمایه‌ای که در دست دارند بی‌ارزش‌تر شود به خرید واحد مسکونی مبادرت ورزند، به سراغ واحدهایی رفته‌اند که دارای متراژهای کوچک‌تری هستند و یا سال ساخت آن‌ها بالاست. در این میان حتی آنان که در قسمت‌های میانی و یا بخش‌های بالای تهران ساکن بوده‌اند، در راستای جبران قدرت خرید مسکن خود، راهی جنوب تهران و شهرهای اطراف شده‌اند، بلکه بتوانند توپ خود را گل کرده و در این آشفته بازار، مسکنی را به نام خود بزنند، با این وجود اگر قدرت خرید متقاضیان به نحوی جبران شود طوریکه بتوانند به سمت خرید رو بیاورند و از طرفی پا به پای آن، عرضه واحدهای مسکونی هم افزایش یابد، آنگاه پیش‌بینی قیمت مسکن جز ارزانی چیزی نخواهد بود.