آمار های منتشر شده در خصوص وضعیت بازار واحد های بزرگ متراژ و لوکس، نشان می دهد، این بازار در سه ماه انتهایی سال جاری کساد بوده است که با نزدیک شدن به روز های انتهایی سال، گویا شرایط بدتر شده و در حال دست و پنجه نرم کردن با رکود عمیق تری است.

به زعم این که گزارش های ارائه شده حاکی از آن هستند که شرایط بازار اجاره در میان تمام گروه های متراژی و در همه مناطق شهری، تعریف چندانی ندارد و چنگی به دل نمی زند با این حال، بازار اجاره واحد هایی که دارای متراژ های بزرگ هستند و برچسب لوکس بر پیشانی شان زده شده کاملا راکد و کساد است.

رشد قیمت اجاره بها در میان این واحد های مسکونی به شدت مشهود بوده است به طوری که آمار ها افزایش قیمت این دست از گروه های متراژی را به خوبی هویدا می سازد، با این حال، این واحد ها که بیشتر در قسمت های شمالی تهران جای خوش کرده اند و در این بخش های پایتخت به چشم می خورند، نسبت به حجم تقاضایِ بازار موجود هستند.

به عنوان دلایلی که می توانند در رکود فعلی بازار اجاره واحد های بزرگ متراژ و لوکس اثرگذار باشند می توان به تغییر فصل و تمام شدن فصل جابه جایی مسکن اشاره کرد ضمن این که این رکود در تمام بخش های بازار مسکن به چشم می خورد و تنها مختص بازار اجاره نیست. علاوه بر این، ساخت واحد های بزرگ متراژ و لوکس در سال های گذشته به شدت بالا بوده است به طوری که ادعا می کنند میزان عرضه واحد های لوکس از سطح نیاز جامعه فراتر است، بنابراین آنچه سبب شده بازار اجاره واحد های بزرگ متراژ این چنین سرد و بی مشتری باشد، بیش از هر چیز، عرضه بیش از حد این واحد هاست تا جایی که از میزان تقاضا پیشی گرفته است و عرضه آن ها از سطح نیاز بیشتر برآورد شده است. به عنوان نکته دیگر که موجب استقبال اندک از این واحد های بزرگ متراژ شده است می توان اجاره بهای زیاد آن ها را عنوان کرد، به طوری که سطح اجاره بهای تعیین شده برای چنین واحد هایی بسیار بالاست و بیشتر متقاضیان از عهده این رقم ها بر نمی آیند. با علم به این موضوع که اجاره و رهنی که برای واحد های لوکس و گران قیمت در نظر گرفته می شود به مراتب بیشتر از سایر واحد های مسکونی است، بدیهی است در شرایط کنونی که قدرت خریداران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، راکد بودن بازار اجاره این واحد ها کاملا طبیعی است.

هر تغییری که در اجاره بهای واحد های مسکونی لحاظ می گردد با جهش بی رویه اجاره این واحد ها همراه می شود به طوری که بر اساس آنچه بانک مرکزی رسما اعلام کرده است، میزان اجاره بها در بهمن ماه سال جاری در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است.

بازار اجاره واحد های بزرگ متراژ سرد و کساد است

  • منبع خبر : تی نیوز