محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تا پایان دولت روحانی همه مشکلات حل و فصل خواهند شد و ضمن این که تعداد ماشین آلات و راهدار هایی که آماده به خدمت هستند به ۹ هزار و ۱۲ هزار واحد می رسد.

ایشان در ادامه به برنامه هایی که دولت در دستور کارش قرار داده است اشاره نمود و اظهار داشت: دولت در نظر دارد ساخت و تولید واحد های مسکونی را در صدر اولویت هایش بگذارد ضمن این که مقرر شده بود ۱۵۰۰ واحد مسکونی مهر تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار داده شود که این امر تا اواسط بهار میسر خواهد شد و این تعداد واحد مسکونی مهر به دست متقاضیان خواهد رسید.

ایشان با اشاره به این که در شرایط کنونی، افتتاح واحد های مسکونی مهر به صورت هفتگی انجام می شود، اظهار داشت: در مشهد چیزی نزدیک به ۲ هزار و ۲۶۱ مسکن به بهره برداری رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی بحث مشکلاتی که بر سر راه افتتاح واحد های مسکونی مهر قد علم کرده اند را به میان کشید و تصریح نمود: برخی از این مشکلات به گونه ای هستند که ما نمی توانیم در رفع آن ها نقش فعالی داشته باشیم و از حوزه ما خارج است، این مشکلات اغلب به صورت حقوقی و قضایی هستند که لازم است مالکان و خریداران برای حل آن ها اقدام نمایند. وی در ادامه گفت: در طرف مقابل واحد هایی قرار دارند که مسئولیتشان به واسطه قرارداد های سه جانبه به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است، در حال حل و فصل هستند و بر اساس پیش بینی های انجام شده تا انتهای سال ۹۸ در اختیار متقاضیان و خریداران قرار خواهند گرفت.

محمد اسلامی در ادامه به واحد هایی از مسکن مهر اشاره کرد که فاقد متقاضی هستند و اظهار نمود: این واحد ها با هماهنگی هایی که با واحد های حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی به عمل آمده قرار است تکمیل شده و به مددجویان اختصاص داده شود. وی ادامه داد: در پایان دولت دوازدهم، مشکلی در راستای واحد های مسکونی و مسکن به چشم نخواهد خورد.

ایشان به عنوان دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی به تلاش های همه جانبه جهت برگزاری بهتر و امن تر سفر های نوروزی اشاره کردند و تصریح نمودند: ما با تمام دستگاه های ستادی حوزه سفر هماهنگی های لازم را به عمل خواهیم آورد تا ناوگان ما بتواند برای خدمتگزاری به مردم آماده و مهیا گردد.

ایشان با بیان این که تمام برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم در راستای راه های هوایی، زمینی و… به عمل آمده است، اظهار داشت: ۹ هزار ماشین آلات و ۱۲ هزار راهدار آماده شده اند و به خدمت گذاری خواهند پرداخت. ایشان از هماهنگی هایی که با پلیس راه به عمل آمده سخن گفتند و تصریح کردند: این هماهنگی ها در راستای بکارگیری سامانه های هوشمند مانند دوربین های کنترل سرعت و دستگاه های نظارتی و کنترلی می باشد، ضمن این که از طریق استقرار نیرو های نظامی و علامت های هشداردهنده حین حادثه، نتایج مثبتی به جا می گذارد.

ایشان در ادامه به اقدامات و عملکرد هایی اشاره نمودند که در راستای مهار نقاط سانحه خیز به کار گرفته شده اند و اظهار داشتند: در سال ۹۷، ایجاد ۸۰۰ کیلومتر باند دوم در دستور کار قرار گرفت، که چیزی نزدیک به ۲۲۰ کیلومتر افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است. وی به تلاش های همه جانبه ای که از سوی سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل صورت می گیرد اشاره نمود و اظهار داشت: بر این اساس این احتمال وجود دارد که تا رسیدن سال جدید ۶۰۰ کیلومتری که باقی مانده به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد.

ایشان به آماده سازی باند دوم در بسیاری از استان های کشور اشاره نمودند و اظهار داشتند: نصب علائم هشدار دهنده در جان پناه های مورد نیاز از دیگر مواردی است که در دست انجام قرار دارد، زمانی که این ۶۰۰ کیلومتر راه اندازی شود بخش قابل توجهی از نقاط حادثه خیز نیز مهار خواهند شد و از میان برداشته می شوند.

محمد اسلامی پروژه برقی کردن راه آهن تهران-مشهد را به عنوان دیگر برنامه های موجود نام برد و اظهار داشت: تنظیم و کار های مربوط به عقد این قرارداد به مرحله اجرا رسیده با این حال مشکلاتی در این مسیر وجود دارند که کار و فعالیت را دشوار و صعب نموده اند. به گفته اسلامی مشکلات مربوط به این طرح بیشتر از نظر مالی است که دلیلش را می توان ملاحظات طرف تأمین کننده بودجه مالی به دلیل تحریم های اقتصادی دانست.

وی ادامه داد: با این حال مذاکراتی تاکنون به عمل آمده و امید است در آینده شاهد نتایج و اتفاقات مثبتی باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا این پروژه را به شیوه ای متفاوت پیگیری کنیم تا بالاخره کاهش زمان سفر میان تهران و مشهد از طریق ریل های آهنی محقق گردد.

ایشان پروژه قطار گرگان-مشهد را هم نام بردند و تصریح نمودند: این پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت و با توجه به موافقت هایی که از سوی مقام معظم رهبری به عمل آمده، چیزی حدود به ۱۵ درصد از این پروژه از محل صندوق توسعه ملی به پروژه تزریق خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی تعداد طرح های ریلی دارای اولویت را در کشور ۱۲ عدد خواند و اظهار داشت: برخی از آن ها مربوط به کریدور های ترانزیتی می باشد، که به واسطه آن قدرت و سهم ایران از ترانزیت ها و توانمندی های لجستیکی ارتقا می یابد.

ایشان درباره طرح قطار گرگان-مشهد، اظهار داشتند: بررسی هایی انجام شده است با این حال استارت آن زمانی محقق خواهد شد که همه بررسی ها به پایان رسیده و عملیاتی شدن این طرح حتمی گردد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پروژه مسکن مهر وعده تحویل ۱۵۰ هزار مسکن مهر را تا انتهای سال جاری داده است که بر اساس اظهارات محمد اسلامی این پروژه با ۴۵ روز تأخیر به بهره برداری خواهد رسید، احتمالا دلیل این تعویق، خلف وعده برخی از دستگاه های مربوطه همچون وزارت نیرو باشد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز