فروش آپارتمان در تهران

نوروز کشان کشان در حال رسیدن است، با فرارسیدن سال جدید نه تنها بازارها مملو می‌شود از آنان که به قصد خرید ماهی گلی راهی خیابان‌ها شده‌اند، که پُر می‌شود از کسانیکه سودای خرید آپارتمان و واحدهای مسکونی در سر می‌پرورانند. مدتی پیش اخباری منتشر گردید که نشان می‌داد واسطه‌های ملکی از بازار اسفند ماه راضی نیستند و عنوان می‌کنند اسفند امسال با هر سال متفاوت است. علتش بر همگان واضح است، رشد قیمت مسکن بقدری بوده که بسیاری از افراد با این بازار خداحافظی کرده‌اند و در شرایط کنونی بودجه لازم برای تأمین واحد مسکونی در اختیار ندارند.

هرچند طرف تقاضا هم در این روزها شاید در مقایسه با آنچه همه ساله در آستانه ورود به سال جدید شاهدش بوده‌ایم، کم‌رمق است با این حال، بخش فروش هم تعریفی ندارد و اینطور که مشخص است با رکود و سستی دست به گریبان است. فروش آپارتمان در تهران، همان مسئله ای است که محوریت مقاله پیش رو را شکل داده است، بحث را رسماً استارت می‌زنیم با این جمله که: فروشندگان از فروش آپارتمان در تهران امتناع می‌ورزند. مسئله را در ادامه شفاف‌تر تشریح خواهیم کرد، لختی با ما همراه باشید.

فروش آپارتمان در تهران در آستانه ورود به سال جدید 1

آنچه فروش آپارتمان در تهران را به جلو سوق می‌دهد

اردیبهشت ماه سال جاری، درست زمانیکه همگان خاطرجمع شدند یک سونامی در حال اتفاق است و به زودی موجی از گرانی‌ها، بر تمام بازارهای سرمایه‌ای اعم از بازار مسکن حاکم می‌شود، دست به معامله مسکن زدند و تلاش کردند سرمایه‌هایشان را به بازار مسکن تزریق کنند. در این میان، حجم معاملات در اردیبهشت ماه به حداکثر رسید و بده بستان‌هایی از سوی خریداران و فروشندگان تا آنجا که ممکن بود محقق گردید اما دیری نپایید که نوبت به متقاضیان مصرفی واحدهای مسکونی رسید و آن‌ها که خود را عجیب عاجز تصور می‌کردند و سرمایه‌هایشان را برای خرید مسکن کم می‌دانستند، از این بازار خداحافظی کردند و هنوز که هنوز است نتوانسته‌اند در راستای خرید آپارتمان در تهران گام بردارند.

در این میان بودند فروشندگانی که از گوشه و کنار اخبار مربوط به گران شدن مسکن را می شنیدند و از اینرو سعی می‌کردند با احتکار مسکن، رسیدن به سودی کلان را در آینده‌ای نزدیک تضمین نمایند. این معادله در آستانه سال جدید هم در حال تکرار شدن است و گویا با بسامدی بالا خود را نشان داده، از اینرو هرچند متقاضیانی برای واحدهای مسکونی وجود دارد، با این حال، تعداد فروشندگان اندک است و بیشتر آن‌ها به عرضه واحدهای مسکونی بی‌میل و رغبت هستند.

از طرفی ساخت واحدهای مسکونی هم مدتی است کم جان شده است که به عقیده فرشید پور حاجت (رئیس انجمن انبوه سازان مسکن کشور)، به قوانین مالیاتی و سختگیرانه‌ای بر می‌گردد که بر بازار مسکن سایه افکنده است. علاوه بر این، قیمت مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر به نوعی با رشد همراه بوده که بر تمایل سازندگان و تولید کنندگان مسکن اثر گذاشته و آن‌ها را از بازار تولید و عرضه مسکن دور کرده است. همه این‌ها فروش آپارتمان در تهران را با تغییراتی همراه ساخته و سبب شده کمرنگ‌تر از گذشته شاهد فروش آپارتمان در تهران باشیم.

فروش آپارتمان در تهران در آستانه ورود به سال جدید 2

فروش آپارتمان در تهران، بر ریل نزول

مشاهده قیمت‌ها از سوی دیگر، گواه بر این ادعاست که فروش آپارتمان در تهران بر ریلِ نزول قرار دارد. حتی در شرایط فعلی که تقریبا ثبات بر بازار مسکن حاکم شده و از تنش‌های اخیر و نوسان قیمت، کمتر خبری به گوش می‌رسد، باز هم هستند فروشندگانی که مایلند واحدهای مسکونی خود را با قیمت‌های گزاف به فروش برسانند و دست به ارزش‌گذاری‌های نجومی و دور از انتظار می‌زنند، این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا قاطع تر از گذشته عنوان کنیم شرایط فروش آپارتمان در تهران و شهرستان‌ها کم‌رمق است و چنانچه تغییر و تحولی اساسی در این خصوص حاصل نشود، کمرنگ‌تر از پیش هم حرکتش را ادامه خواهد داد.

مسئولان در راستای به حرکت درآوردن فروش آپارتمان در تهران، دست به دامان راهکارهایی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش وام ساخت مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان اشاره کرد. به عبارتی، این رشد وام ساخت، همچون نیرو محرکه‌ای عزم سازندگان مسکن را برای ساخت واحدهای مسکونی جزم خواهد کرد و بر حضور آن‌ها در بازار ساخت و ساز مسکن خواهد افزود، از اینرو انتظار می رود فروش آپارتمان در تهران در خلال سال جدید، رنگ و لعابی بهتر به خود بگیرد و شاهد شرایط مناسب تر و بهتری در روزهای آتی باشیم.