آمار های منتشر شده در خصوص وضعیت بازار مسکن در ۱۴روز ابتدایی اسفند ماه امسال، نشان می دهد حجم مبایعنامه ها در مقایسه با سال گذشته افت ۱۴ درصدی را شاهد بوده است، با این حال این رقم به نسبت ماه گذشته ۴۳ درصد رشد را تجربه نموده است.

بر اساس آمار و ارقامی که از سوی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص ۱۴ روز ابتدایی اسفند ماه امسال منتشر شده است، افت ۱۴ درصدی تعداد مبایعنامه ها در مقایسه با اسفند ماه پارسال مشهود است با این حال در مقایسه با ماه گذشته، ۴۳ درصد رشد به چشم می خورد.

اتحادیه مشاوران املاک تهران، گزارشی در خصوص وضعیت بازار مسکن در ۱۴ روز ابتدایی اسفند ماه امسال منتشر نموده است که بر این اساس، تعداد واحد های معامله شده در تهران بیش از ۷ هزار و ۳۱۸ مورد بوده است که در مقایسه با اسفند ماه پارسال ۱۴درصد افت پیدا کرده است اما به نسبت ماه گذشته رشد ۴۳ درصدی را شاهد بوده است.

درحالی در اسفند ماه سال جاری شاهد رشد حجم معاملات مسکن هستیم که در اسفند ماه سال گذشته، حجم معاملات مسکن در مقایسه با بهمن ماه همان سال با افت ۳۳ درصدی همراه بوده است. به این ترتیب می توان این گونه ادعا کرد که در مقایسه با ماه های اخیر که حجم معاملات مسکن با روندی نزولی و منفی همراه بوده است، اسفند نیز همچون بهمن با شرایط خوبی برای بازار مسکن همراه بوده است.

برخی عنوان می کنند آنچه زمینه ساز رشد حجم معاملات مسکن در اسفند ماه سال جاری بوده است برخی اتفاقات سیاسی اقتصادی می باشد، با این حال مصطفی قلی خسروی ادعا می کند در سال آینده به هیچ عنوان شاهد رشد قیمت مسکن نخواهیم بود. احمد روستا به عنوان یکی از کارشناسان حوزه بازاریابی اظهار داشت: سال آینده بحرانی نیست بلکه سال ۹۸ یک سال ابهام آلود است. وی ادامه داد: چهل سال است که گمان می کنیم در معرض بحرانی بزرگ قرار داریم در حالی که این یک سردرگمی و بلاتکلیفی است که قد علم کرده و به چشم می خورد. وی تصریح نمود: من به آینده بازار مسکن خوشبین هستم.

به زعم این که گزارش های منتشر شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک تهران حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن در ۱۴ روز ابتدایی اسفند ماه روند رو به صعودی داشته است، با این حال، گفته های مشاوران املاک نشان می دهد برخی از فروشندگان واحد های مسکونی از فروش امتناع می ورزند و واحد های خود را احتکار می کنند. واسطه های ملکی ادعا کرده اند تعدادی از فروشندگان واحد های مسکونی، واحد های خود را تا ۵ درصد گران تر قیمت گذاری کرده اند که نکته ای درخور توجه به نظر می رسد. این درحالی است که در تعدادی از سایت های اینترنتی نیز قیمت گذاری های نجومی به چشم می خورند که بر گران شدن قیمت ها بی تأثیر نیستند هرچند قلی خسروی در این خصوص هشدار داده است و از مردم خواسته گرفتار این نوع تبلیغات و بزرگ نمایی ها نشوند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک چندی پیش عنوان کرد: در دهه های ۷۰ و ۸۰ تعدادی از بنگاه های معاملاتی قیمت واحد های مسکونی را پشتِ شیشه می چسباندند که حتی این کار هم به گران شدن قیمت ها دامن می زد. وی ادامه داد: در شرایط کنونی برخی از سایت ها به ریشه خود که اتحادیه مشاوران املاک می باشد وصل نیستند و همین امر سبب می گردد پیوسته شاهد رشد قیمت ها باشیم.

معاملات کل کشور با رشد ۱۹ درصدی همراه بوده است

جدیدترین اخباری که از اتحادیه مشاوران املاک تهران منتشر شده است حاکی از آن است که میزان خرید و فروش واحد های مسکونی در کل کشور با رشد ۱۹ درصدی و در تهران با افت ۱۴ درصدی همراه بوده است.

به گفته رئیس اتحایه مشاوران املاک میزان واحد های معامله شده در تهران از یکم تا چهاردهم اسفند ماه امسال، ۷ هزار و ۳۱۸ واحد بوده است، حال آن که این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته افتی ۱۴ درصدی را نشان می دهد و در مقایسه با بهمن ماه امسال از رشد ۴۳ درصدی پرده بر می دارد. تعداد اجاره نامه های امضا شده در بازار اجاره ۴ هزار و ۴۵۷ مورد می باشد که از افت ۲۲ درصدی در مقایسه با اسفند سال گذشته خبر می دهد.

وی به ارائه آمار های مربوط به کل کشور هم مبادرت ورزید و این طور گفت: در کل کشور، در بازه ای ۱۴ روزه از یکم تا ۱۴ ام اسفندماه امسال، بیش از ۳۵ هزار و ۶۵۱ واحد مسکونی خرید و فروش شده است که رشد ۱۹ درصدی مبایعنامه ها را نشان می دهد. وی افزود: حجم مبایعنامه ها در این بازه زمانی ۱۹ هزار و ۱۷۷ مورد بوده است که افت ۱۵ درصدی را هویدا می سازد.

بر اساس آمار های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص اتفاقات بهمن ماه در بازار مسکن، متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده است که رشدی ۱٫۷ درصدی و ۸۵٫۱ درصدی را در مقایسه با دی ماه و بهمن ماه سال گذشته نشان می دهد. تعداد معاملات مسکن در این ماه، بالغ بر ۹۳۰۰ واحد برآورد شده است که در مقایسه با ماه گذشته رشد ۳۹ درصدی را شاهد بوده و به نسبت بهمن ماه سال پیش، افت ۴۹٫۲ درصدی را پشت سر گذاشته است.

  • منبع خبر : شهرخبر