مدت ها بود اخباری در خصوص در دست بررسی بودن افزایش سقف تسهیلات مسکن به گوش می خورد تا این که بالاخره شورای پول و اعتبار با افزایش وام ساخت مسکن موافقت نمود و این پیشنهاد به تصویب رسید.

به زعم این که محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی بار ها اعلام کرده بود با افزایش سقف تسهیلات مسکن مخالف است و رشد وام مسکن جز گران شدن واحد های مسکونی، اثر دیگری نخواهد داشت، بانک مرکزی گزارشی ارائه نموده است که از افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن پرده بر می دارد.

آنان که با رشد میزان تسهیلات مسکن موافق بودند عنوان می کردند بهترین راه حل برای افزایش قدرت خرید متقاضیان این است که سقف تسهیلات خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند و تنها در این شرایط است که می توان ادعا کرد قدرت خرید متقاضیان واحد های مسکونی به میزان مطلوب و ایده آل رسیده است. با این حال به نظر می رسد شورای پول و اعتبار فارغ از آنچه وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده بود و خواسته ای که نمایندگان و موافقان پیگیر این طرح مطرح کرده بودند، بر اساس تبادل نظر هایی که در جلسه به عمل آمده است، رشد میزان سقف تسهیلات مسکن را در دستور کار قرار داده است.

لازم به توضیح است که سقف تسهیلات مسکن برای زوجین تهرانی کماکان ۱۶۰ میلیون تومان می باشد و این رشد سقف تسهیلات تنها متوجه متقاضیان انفرادی برای اخذ وام مسکن شده است. بنابراین هر کدام از زوجین قادر به اخذ ۸۰ میلیون تومان به عنوان وام مسکن هستند این درحالی است که تسهیلات انفرادی از ۸۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان تغییر کرده است.

بر اساس گزارشات ارائه شده، شورای پول و اعتبار در راستای رونق بخشی به تولید مسکن و افزایش میزان واحد های تولیدی در کشور با پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن موافقت کرده است ضمن این که تسهیلات پرداختی در بانک های تجاری و همچنین بانک مسکن قابلی تبدیل شدن به فروش اقساطی دارد.

وام مسکن زیاد می شود

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، در شهر هایی که جمعیت آن ها بیش از ۲۰۰ هزار نفر برآورد شده است، سقف وام انفرادی به ۸۰ میلیون تومان خواهد رسید، حال آن که زوجین می توانند مبلغی به ارزش ۱۲۰ میلیون تومان دریافت نمایند. بنابراین هر کدام از زوجین موفق به دریافت ۶۰ میلیون تومان وام مسکن خواهند شد.

در دیگر مناطق شهری، تسهیلات انفرادی به ۶۰ میلیون تومان می رسد ضمن این که چنین رقمی برای زوجین ۱۰۰ میلیون تومان است که بر این اساس، زوجین قادر به دریافت ۵۰ میلیون تومان وام مسکن خواهند بود.

بر اساس پیش بینی انجام شده در این مصوبه، قابلیت انتقال سهم الشرکه بانک درخصوص وام هایی که در اختیار خریداران این واحد ها قرار می گیرند در تمام بانک های تجاری و بانک مسکن چنانچه تعادل منابع و مصارف بانک ها رعایت گردد در چارچوب سقف های زیر شدنی خواهد بود.

علاوه بر این برای این که تولید واحد های مسکونی کوچک و میان متراژ رونق بگیرد و در دست انجام گذاشته شود، این تسهیلات تنها در راستای ساخت واحد هایی ارائه خواهد شد که زیربنای مفید آن ها نهایتا ۱۰۰ متر مربع گزارش شده باشد. لازم به توضیح است که اقساط مربوط به این وام را می توان به مدت ۱۵ سال، تقسیط نمود.

آیا رشد تسهیلات مسکن ایده آل و مطلوب قلمداد می شود؟

بر اساس گزارش های ارائه شده، متوسط قیمت مسکن به ازای هر متر مربع از واحد های مسکونی در تهران در دی ماه امسال ۹ میلیون و ۵۵۴ هزار تومان بوده است. رشد قیمت مسکن در دی ماه امسال در مقایسه با دی ماه سال گذشته، ۹۰ درصد برآورد شده است، از این رو رشد ۲۰ میلیون تومانی وام انفرادی نمی تواند گره گشا باشد و خانواده ها را برای تأمین مسکن کمک نماید.

اگر قیمت مسکن به ازای هر متر مربع را ۹٫۵ میلیون تومان در نظر بگیریم آنگاه، با کمک گرفتن از ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن تنها می توان ده متر از یک واحد مسکونی را خریداری نمود. از این رو دور از انتظار است که با چنین تسهیلاتی، میزان خرید و فروش واحد های مسکونی به اندازه قابل توجهی دستخوش تغییر شوند و رشد چندانی را تجربه نمایند با این حال برخی عنوان می کنند انتشار این خبر به تنهایی می تواند جو روانی مربوط به رشد قیمت ها دامن بزند و به نوعی حتی شرایط را بدتر کند.

به گفته یکی از مشاوران املاک مسکن در بخش شرقی تهران، بیشتر واحد های خریداری شده در این قسمت از تهران دارای مساحتی به اندازه ۴۰ تا ۵۰ متر مربع می باشند، چرا که قیمت واحد ها به طوری بالاست که متقاضیان نمی توانند واحد هایی با متراژ های بیش از این خریداری نمایند. وی افزود: چنانچه این دست از واحد ها در در ساختمان هایی قرار گرفته باشند که دارای پارکینگ و آسانسور هستند در محدوده گلبرگ با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری می شوند.

با این حساب به ازای دریافت وام صد میلیون تومانی تنها می توان یک پنجم از هزینه این ساختمان را متقبل شد، که انتظار می رود جو ناشی از رشد تسهیلات مسکن بتواند به رشد قیمت ها دامن بزند و با جهش قیمت همراه گردد.

یکی از فعالان صنفی در قسمت ولیعصر و محله حدفاصل فاطمی، عنوان می کند: قیمت ها در این قسمت به قدری بالاست که با کمک گرفتن از وام های ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی نمی توان کاری کرد.

وی ادامه داد: در این منطقه واحد هایی که دیگر به عنوان یک واحد نوساز شناخته نمی شوند در مقایسه با سال گذشته با قیمت های چند برابری به فروش می رسند، از این رو دور از انتظار است که رشد مبلغ وام به ۱۰۰ میلیون تومان بتواند گره گشا باشد و راه به جایی ببرد.

  • منبع خبر : شهرخبر