وضعیت خرید آپارتمان در تهران

خرید آپارتمان در تهران، مدتی است برای بسیاری از متقاضیان و خریداران مصرفی واحدهای مسکونی، دشوار و دور از تصور شده است، با این حال سراغی از بازار مسکن گرفته‌ایم تا مشاهده کنیم کدام واحدها پر مشتری‌تر هستند و در شرایطی که این چنین قدرت خرید افراد افت پیدا کرده، استقبال از چه واحدهایی بیشتر است.

بررسی‌های انجام شده در خصوص بازار مسکن حاکی از آن است که تمایل خریداران به انتخاب واحدهای کوچک و با متراژ متوسط بیشتر است.

اخبار مسکن نشان می‌دهد نمایندگان مجلس که طی روزهای اخیر با افزایش سقف تسهیلات مسکن موافقت کرده‌اند و رشد سقف وام ساخت مسکن را به تصویب رسانده‌اند، عنوان کرده‌اند در راستای چرخش چرخ تولید مسکن و برای رونق بخشی به ساخت و ساز واحد های مسکونی، این مهم در دستور کار قرار گرفته و میزان تسهیلات ساخت مسکن افزایش یافته است. لازم به توضیح است که افزایش سقف تسهیلات مسکن تنها وام انفرادی را در بر می‌گیرد و تسهیلاتی که به زوجین اختصاص داده می‌شود مشمول افزایش مبلغ و اعتبار نمی‌گردد.

کدام آپارتمان‌ها در تهران پرمشتری‌تر هستند

خرید آپارتمان در تهران با افزایش تسهیلات تغییر می‌کند؟

اذعان نمودیم تسهیلات خرید مسکن با رشد همراه بوده است، به زعم اینکه به نظر می‌رسد این مهم، خرید آپارتمان در تهران را راحت‌تر می‌کند اما باید بگوییم چنین نیست و وضعیت خرید آپارتمان در تهران همچون گذشته وضعیت خوبی ندارد. مدت‌ها بود نمایندگان مسکن قیل و قالی به راه انداخته بودند و افزایش تسهیلات مسکن را خواستار می‌شدند، این درحالی است که محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده بود رشد سقف تسهیلات مسکن جز بر سیاهی‌ها نمی افزاید و شرایط را بیش از پیش دشوار می‌سازد.

اسلامی بر این باور است، مهم‌ترین وظیفه‌ای که وزارت راه و شهرسازی باید در آن مسیر گام بردارد، متعادل سازی عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی است آن هم برای جامعه هدف که به گفته این مقام مسئول، جامعه هدف اقشار متوسط و کم درآمد جامعه می‌باشند، از این‌رو وزیر راه و شهرسازی بارها اعلام کرده بود افزایش سقف تسهیلات مسکن تنها یک جو روانی در کشور ایجاد می‌کند و بر گرانی‌ها می‌افزاید بدون آن که بتواند به این اقشار کمکی در تهیه مسکن نماید.

در طرف مقابل نمایندگانی که با ازدیاد سقف وام مسکن موافق بودند عنوان می‌کردند سقف تسهیلات مسکن باید به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند تا خریداران بتوانند قدرت خرید خود را بازیابند و در راستای تهیه واحدهای مسکونی گام بردارند، این درحالی است که شورای پول و اعتبار کشور در ابلاغیه‌ای رشد تسهیلات مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان را اطلاع رسانی کرد که این امر نشان می‌دهد نه خواسته وزیر راه و شهرسازی عملی شده است و نه رقمی که نمایندگان عنوان کرده‌اند محقق گشته است.

در شرایطی که حتی در حاشیه و شهرهای حوالی تهران هم قیمت به میزان قابل توجهی رشد را تجربه نموده و خرید آپارتمان در تهران به یکی از دشوارترین فعالیت ها تبدیل شده است، رشد سقف تسهیلات به ۱۰۰ میلیون تومان بی‌تردید راه به جایی نخواهد بود و کمک شایانی به متقاضیان و سازندگان واحدهای مسکونی نخواهد کرد، برخی از کارشناسان بازار مسکن عنوان می‌کنند به واسطه گران شدن تسهیلات ساخت مسکن، یک جو روانی در کشور به راه خواهد افتاد که بر گرانی‌ها دامن می‌زند و شرایط را بدتر می‌کند.

وضعیت خرید آپارتمان در تهران در بهمن ماه سال جاری 1

خرید آپارتمان در تهران کماکان دشوار است

در این میان رشد سقف تسهیلات مسکن، وام مربوط به زوجین را در بر نمی‌گیرد و زوجین تهرانی کماکان می‌توانند همان ۱۶۰ میلیون تومان که سهم هر کدام از آن‌ها نهایتاً ۸۰ میلیون تومان می‌شود را دریافت نمایند، این درحالی است که تسهیلات فردی با افزایش ۲۰ میلیون تومانی همراه بوده است به طوریکه متقاضیان انفرادی تهران می‌توانند ازین پس به جای وام ۸۰ میلیون تومانی، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند، در شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر این رقم برای متقاضیان انفرادی به ۸۰ میلیون تومان می‌رسد ضمن این که در دیگر مناطق شهری، متقاضیان انفرادی تنها قادر به اخذ ۶۰ میلیون تومان وام ساخت مسکن خواهند بود، بار دیگر یادآور می‌شویم زوجین همان مبالغ گذشته را اخذ خواهند کرد و هزینه دریافتی آن‌ها دستخوش تغییر نگشته است.

در راستای رونق‌بخشی به ساخت واحدهای کوچک و میان متراژ، نمایندگان مجلس عنوان کرده‌اند، این واحدها بایستی نهایتاً دارای ۱۰۰ متر مربع زیربنای مفید باشند. به عبارتی تسهیلات ساخت مسکن تنها به واحدهایی اختصاص داده می‌شود که زیربنای مفید آن ها حداکثر ۱۰۰ متر مربع باشد تا بدین واسطه سازندگان و تولید کنندگان واحدهای مسکونی ترغیب شوند در راستای ساخت واحدهایی با متراژهای کوچک یا نهایتاً متراژهای متوسط گام بردارند و دور ساخت ساختمان‌های بزرگ و لوکس را به کلی خط بکشند. با این حساب باید دید وضعیت خرید آپارتمان در تهران، چه تغییراتی را متوجه خواهد شد.