روز پنجشنبه مورخ ۱۷ اسفندماه، با حضور وزیر راه و شهرسازی، دو هزار و ۲۶۱ مسکن مهر در استان خراسان رضوی به بهره برداری رسیدند.

بررسی ها نشان می دهد از این تعداد، ۲۱۰ واحد مسکونی مهر متعلق به شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر در استان خراسان رضوی بوده است و ۸۰۰ واحد مربوط به واحد هایی با جمعیتی کمتر از ۲۵ هزار نفر بوده است، ضمن این که ۲۴۰ واحد متعلق به شهر جدید بینالود بوده و ۱۰۱۱ واحد هم متعلق بوده است به شهر جدید گلبهار.

محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: خدمات روبنایی مانند مسجد و مدرسه در این مناطق لازم است به نحوی باشد که نیاز ساکنان را مرتفع سازد و مردم ساکن در این قسمت ها هیچ دغدغه و نگرانی از این بابت نداشته باشند ضمن این که ساخت واحد ها باید بنحوی صورت گرفته باشد که بهبود کیفیت و شرایط زندگی مردم منتهی گردد.

ایشان در ادامه به برنامه های وزارت راه و شهرسازی اشاره کردند و تصریح نمودند: این وزارت در نظر دارد ظرف دو سال آینده از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی رونمایی کند و بدین واسطه چرخِ تولید را برای بار دیگر به چرخه درآورد. وی افزود از این رقم ۲۵ هزار مسکن مربوط به خراسان رضوی خواهد بود که قرارداد هایی با پیمانکاران به امضا رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، ساخت و تولید واحد های مسکونی یکی از مهم ترین مواردی است که وزارت راه و شهرسازی آن را در دستور کارش قرار داده است و بدان مبادرت ورزیده است. وی ادامه داد: لازم است در تولید مسکن، صلاحیت و علم مهندسان کشور را ببینیم و انتظار داریم فرآیند مسکن سازی بر عهده آنان باشد که در این زمینه حرفه ای و متبحر هستند.

ایشان در ادامه صحبت هایشان دسترسی به وسایل نقلیه عمومی را به عنوان یکی از مهم ترین اصول نام بردند و اظهار داشتند: رسالت ما تأمین سیستم های حمل و نقل عمومی است و تمام منابع مالی و بودجه مورد نیاز برای احقاق این امر را مهیا خواهیم کرد.

وی در ادامه به قطار سریع السیر مشهد-گلبهار اشاره کرد و تصریح نمود: این مهم تا انتهای دولت دوازدهم عملی خواهد گشت.

وی از تنظیم قرارداد اجرای طرح آزادراه مشهد-چناران-قوچان با مشارکت پیمانکار آستان قدس رضوی سخن به میان آورد و اظهار داشت: تأمین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح در دست انجام است. به گفته اسلامی از تولیت آستان قدس رضوی خواسته شده تا به عنوان سرمایه گذار اصلی این پروژه بر حرکت آن بیفزاید و پیشرفت سریع ترش را در دستور کار قرار دهد.

به گفته اسلامی صحبت هایی با استاندار خراسان رضوی عملی گشته تا ساخت ۲۰ هزار مسکن را در بازه ای دو ساله به پایان برساند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار اظهار داشت: در شهر جدید گلبهار یک هزار و ۱۱ واحد مسکونی مهر به بهره برداری رسیده است که مبلغ اختصاص داده شده به آن ۷۵۸ هزار میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال می باشد، ضمن این که برای این شهر جدید پارک متحرکی به وسعت ۲٫۵ هکتار در نظر گرفته شده است و محوطه سازی آن در مساحتی به اندازه ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع عملیاتی گشته است، من این که پروژه ۶۰۰ متری پلیس راهنمایی و رانندگی از دیگر بخش های آن است و زیربنای اختصاص داده شده به دو باب مدرسه به دو هزار و ۱۶ متر مربع می رسد، به علاوه پیاده سازی این واحد های مسکونی در فضایی به اندازه ۶۰ هزار متر مربع انجام شده است. هومن گریوانی صحبت هایش را این طور ادامه داد: آماده سازی در فضایی به اندازه ۹۳ هزار مربع انجام گردیده و آسفالت های صورت گرفته در حوالی طرح مسکن مهر در فضایی به اندازه ۶۳ هزار متر مربع می باشد.

به گفته این مقام مسئول همزمان، افتتاح مجتمع تجاری ۶ هزار متر مربعی، مسیر آسفالت شده برای دوچرخه سواری به مساحت ۵ هزار متر مربع و چهار زمین ورزشی که مساحت آن ها روی هم رفته ۱۰ هزار متر مربع برآورد شده است.

از دیگر طرح های اجرا شده در شهر جدید گلبهار به گفته گریوانی، پارک موضوعی (پارک انرژی)، می باشد که مساحت آن دو هکتار اعلام شده و هزینه مربوط به آن ۵۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

ایشان اظهار داشتند: شهر جدید گلبهار برای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده است با این حال، می توان ظرفیت آن را تا ۴۰۰ هزار نفر هم گسترش داد. این شهر جدید در ۳۵ کیلومتری شمال غرب مشهد جای خوش کرده است و در امتداد جاده مشهد به قوچان واقع شده است. این شهر جدید در راستای کنترل بهتر جمعیت های متمرکز در شهر های بزرگ صورت گرفته است که مانع از حاشیه نشینی در اطراف کلانشهر ها می شود و از نابودی و از بین رفتن زمین های کشاورزی به میزان زیادی جلوگیری می کند. این مهم در سال ۷۲ به عنوان نخستین مصوبه ای که در زمینه طرح جامع شهر های جدید به مطرح شده بود توسط شورای عالی شهرسازی ایران، تصویب گردید.

  • منبع خبر : شهرخبر