به گفته مشاوران ملکی، خریداران متوسط حین مراجعه به بنگاه های املاک برای تهیه واحد های مسکونی بودجه ای مابین ۷۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد در اختیار دارند این درحالی است که بیشتر واحد های عرضه شده در این مناطق چنانچه در گروه های میان متراژی قرار داشته باشند ارزشی بالغ بر یک میلیارد ریال دارند.

بر اساس معامله های انجام شده در نیمه نخست اسفند ماه، تعداد مبایعنامه های ثبت شده در بازار مسکن بالغ بر ۱۶۰۰ فقره خواهد بود، که از این رقم چیزی نزدیک به ۲۰ درصد دارای قیمتی مابین ۷۰۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد تومان داشته اند. مشاوران ملکی ادعا می کنند بیشتر افرادی که در اسفند ماه راهی بنگاه های املاک شده اند در جستجوی واحد مناسب به سر می برده اند اما از خرید واحد ها و پرداخت قیمت های عنوان شده عاجز بوده اند. در واقع به زعم این که در بازار مسکن تقاضا برای واحد های مسکونی وجود دارد اما عرضه بر حسب تقاضا و متناسب با نیاز خریداران در دست نیست.

مناطق ۴ تا ۸ تهران به عنوان مناطق متوسط تهران شناخته می شوند، در این مناطق جز چند مرحله که می توان در آن ها واحد های ارزان قیمت پیدا کرد، در دیگر واحد ها قیمت خانه ها بیش از ۱ میلیارد تومان گزارش شده است. لازم به توضیح است که قیمت های عنوان شده بر اساس متراژ واحد ها متفاوت خواهد بود، از طرفی بیشتر این واحد ها دارای متراژ های بزرگ هستند و قیمت آن ها اغلب بیشتر از قدرت خریداران و متقاضیان مصرفی واحد ها می باشد.

بر اساس آمار هایی که از سامانه املاک منتشر شده است، چیزی حدود به یک سوم واحد های عرضه شده دارای قیمت ۷۰۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد تومان بوده اند که عمر بنای مربوط به آن ها در بازه ۱۰ تا ۲۰ سال قرار داشته است. آپارتمان های نوساز نیز در معاملات مذکور نقش پررنگی داشته اند اما بیشتر آن ها دارای متراژ های کوچک و متوسط تا مساحت های نهایتا ۷۵ متر مربع بوده است. این طور که گزارش شده است خرید واحد هایی با متراژ های بزرگ در مناطق متوسط تهران با مبلغی زیر ۱ میلیارد تومان امری دشوار می باشد.

خریداران در مناطق متوسط چقدر بودجه برای خرید مسکن دارند؟

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد