بررسی ها نشان می دهد قیمت اوراق تسهیلات مسکن از محل اوراق طی هفته گذشته تفاوت شاهدی را تجربه نکرده و به صورت میانگین با قیمت ۵۴ هزار تومان معامله شده است.

زوج ها برای این که بتوانند وام مسکن از محل اوراق بهادار دریافت کنند فارغ از این که در کدام شهر یا روستا زندگی می کنند بایستی از ۶٫۵ تا ۸٫۵ میلیون تومان را در راستای خرید اوراق تسهیلات مسکن به کار بگیرند که هزینه مربوط به وام جعاله نیز به این رقم اضافه خواهد شد.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در خصوص قیمت اوراق بهادار در بازار فرابورس در هفته گذشته، قیمت اوراق ما بین ۵۳ و ۵۴ هزار تومان در حال نوسان بوده است.

هر برگ از تسه مربوط به بهمن ماه ۹۷ که با نماد معاملاتی ۹۷۱۱ معرفی می شود ا قیمت ۵۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شده است که قیمت تسه مربوط به شهریور ماه امسال ۵۴ هزار تومان بوده است.

با این وجود قیمت های اعلام شده با نوسانات زیادی همراه نبوده است و به گفته فعالان این بازار بر خطر ثابت بوده است. رکود بازار مسکن گویی به این بازار هم سرایت کرده است که سبب گردیده قیمت اوراق در هفته های اخیر با روندی نزولی همراه گردد.

بیشتر تسه های معامله شده دارای قیمت ۵۴ هزار تومان بوده اند از این رو هزینه مورد نیاز برای پرداخت در راستای تهیه وام مسکن از محل اوراق بهادار بر همین اساس عنوان شده است. زوج های تهرانی برای این که بتوانند وامی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کنند نیاز است ۲۰۰ برگه تأمین نمایند از این رو بایستی مبلغ ده میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کنار بگذارند چنانچه ۲۰ میلیون تومان وام جعاله را به این رقم بیفزاییم با خرید ۴۰ برگه دیگر مواجه خواهیم شد که ارزش عنوان شده برای آن ها دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان می باشد. از این رو زوجین تهرانی برای این که بتوانند ۱۲۰ میلیون تومان وام دریافت نمایند لازم است روی هم رفته ۱۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان پرداخت نمایند.

زوج های غیر تهرانی چنانچه در شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند قادر به اخذ وام هشتاد میلیون تومانی می باشند که برای تهیه این مقدار وام، باید ۱۶۰ ورق تهیه کنند که ارزش گزارش شده برای خرید این تعداد برگه تسهیلات، ۸ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می باشد. با افزودن ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بابت وام جعاله، این عدد به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

زوج هایی که در دیگر مناطق شهری زندگی می کنند برای این که بتوانند ۶۰ میلیون وام مسکن را دریافت نمایند بایستی ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند، در راستای دریافت ۲۰ میلیون تومان وام جعاله، پرداخت دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان هزینه دیگر الزامی است که با این حساب، این زوج غیر تهرانی بایستی مبلغی به ارزش ۸ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان را متقبل شوند.

مجرد های تهرانی در راستای تهیه وام مسکن لازم است ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان هزینه کنار بگذارند، چنانچه متقاضیان انفرادی ساکن مراکز استان با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر باشند آنگاه این رقم به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می رسد، ضمن این که دیگر مجرد های داوطلب، ا ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان موفق به اخذ این مبلغ خواهند شد. لازم به توضیح است که برای دریافت ۲۰ میلیون تومان وام جعاله نیز باید هزینه ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان پرداخت شود که افراد مجرد در صورت تمایل به دریافت این وام بایستی به هزینه های خود این رقم را هم بیفزایند.

این اوراق را می توان در بازار فرابورس کشور مورد معامله قرار داد، ارزش اسمی هر کدام از این اوراق معادل ۵۰۰ هزار تومان می باشد مدتی که برای اعتبار آن ها در نظر گرفته شده است نهایتا دو دوره شش ماهه می باشد.

ا توجه به این که تازمان اتمام اعتبار این اوراق چقدر وقت باقی مانده است، قیمت هایی که برای آن ها در نظر گرفته می شود متفاوت خواهد بود، چنانچه زمان این اوراق تمام شود و دارنده از آن استفاده نکند، اوراق باطل خواهند شد و فاقد ارزش خواهند بود.

  • منبع خبر : تی نیوز