محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در حال حاضر برای حوزه مسکن برنامه ای مدون تدوین شده است که ساخت ۴۰۰ هزار مسکن را دنبال می کند و به دنبال تکمیل واحد های مسکونی مهر باقی مانده است.

ایشان در ادامه صحبت هایشان از برنامه های در نظر گرفته شده برای بازآفرینی های شهری سخن به میان آوردند و تصریح نمودند: تمام فعالیت هایی که بر کیفیت زندگی مردم در بافت های ناکارآمد و فرسوده بی اثر هستند را متوقف خواهیم کرد و در قبال آن ها از برنامه ها و راهکار های جدیدی استفاده خواهیم نمود که کیفیت زندگی را در بافت های فرسوده تحت تأثیر قرار می دهند. وی این طور ادامه داد: چنین هزینه هایی به نوعی هزینه های غیرضروری بودند که وضعیت بافت های فرسوده و ناکارآمد را همانگونه نگه می داشتند.

محمد اسلامی ضمن حضور در مراسم بهره برداری از ۶۲۰ مسکن در مشهد اظهار داشت: مسئولان بنیاد مسکن زحمات زیادی را در این راستا متقبل شدند که درخور ستایش و تحسین است. وی ادامه داد: تنها رسالت ما خدمت گذاری است و وظیفه ای جز این نداریم. این مقام مسئول در ادامه وظایف وزارت راه و شهرسازی را برشمرد و اظهار داشت: وظایف و مسئولیت های متعددی بر عهده این وزارت است که پیوستگی های زیادی با زندگی های روزمره مردم دارد از این رو نمی توان هیچ توقفی در این راستا ایجاد کرد.

اسلامی عنوان کرد: ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم بست تا بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و بر اساس نیاز هایی که در جامعه حاکم است فعالیت های خود را به جلو هدایت کنیم که مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیاز ها در شرایط فعلی شناخته می شود.

ایشان از برنامه هایی که وزارت راه برای تأمین و تولید واحد های مسکونی در نظر گرفته است اشاره نمودند و تصریح کردند: امروز آن چه در دستور کارمان قرار داده ایم ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است ضمن این که تکمیل ۵۰۰ هزار مسکن مهر از دیگر برنامه هایمان است.

به گفته اسلامی، یکی از مهم ترین اهدافی که وزارت راه و شهرسازی با آن دست به گریبان می باشد متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار مسکن است به طوری که هدف از این برنامه حمایت و تهیه مسکن برای اقشار ضعیف جامعه می باشد. وی با اشاره به این که تأمین و تهیه مسکن باید آسان گردد، تصریح نمود: باید برنامه هایی لحاظ شوند که به پشتوانه آن اقشار ضعیف هم بتوانند به صاحب خانه شدن بیندیشند.

وی به عنوان مهم ترین برنامه بنیاد مسکن، ساخت ۱۰۰ هزار مسکن را نام برد و گفت: پیش بینی من این است که بر اساس مشارکت های بنیاد مسکن و استانداری خراسان رضوی، حداقل ده هزار مسکن در این استان ساخته شود ضمن این که بانک مسکن از دیگر حامیان این طرح خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: با اعطای مجوز های مورد نیاز، واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات مناسب اجرای چنین طرح هایی بدون این که نیاز به بودجه های دولتی باشد محقق خواهد گردید.

ایشان در ادامه به برنامه های بازآفرینی شهری اشاره کردند و تصریح نمودند: فعالیت ها و هزینه هایی که به بهبود زندگی ساکنان بافت های فرسوده ختم نمی شوند باید توقف گردند و به جای آن ها راهکار بازآفرینی مناطق شهری بایستی در دست انجام قرار بگیرد.

وی با بیان این که در برخی از شهر ها الگو های موفقی در راستای بازآفرینی بافت های فرسوده وجود دارد تصریح کرد: تمام راهکار هایمان بر مبنای بازسازی و احیای بافت های فرسوده قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در راستای تحقق طرح بازآفرینی شهری محقق خواهد شد که بر اساس برآورد های انجام شده انتظار می رود ساخت ۲ تا ۵ هزار مسکن در مشهد عملیاتی گردد، وی ادامه داد: به همین خاطر امروز در ستاد بازآفرینی حاضر شده ام تا در راستای این امر به تصمیم گیری هایی مبادرت ورزیم.

ایشان ادامه دادند: برای اجرای طرح ها و برنامه هایی که مانع از گسترش بافت های فرسوده می شوند دست به تمهیدات و تصمیم گیری هایی خواهیم زد.

ایشان با بیان این که در شرایط فعلی در کشور ۲۱ شهر جدید وجود دارد اظهار داشت: این تعداد اندک است و نیاز های مردم را مرتفع نمی گرداند، بهترین کار این است که این شهر های جدید را به جای این که در دور دست ها بنا نهیم در حواشی شهر ها برپا کنیم.

ایشان به نکته ای مهم در خصوص شهر های جدید اشاره کردند و اذعان نمودند: در این شهر ها همه خدمات از خدمات زیربنایی تا تأسیسات و امکانات بایست به بهترین نحو عملی گردد.

وزیر راه و شهرسازی به نمایندگان و مسئولان استانی رو کرد و گفت: چنانچه شما بخش و محوطه خاصی برای بازسازی بافت های فرسوده مدنظرتان است، این نظرات در شورای عالی راه و شهرسازی مطرح خواهد شد.

ایشان بار دیگر به ضرورت و اهمیت ساخت مسکن اشاره نمودند و خاطرنشان کردند: ساخت مسکن را باید سرعت داد و در راستای احقاق این هدف جدی تر گام برداشت. به گفته اسلامی بودجه در نظر گرفته شده برای ساماندهی به بازار مسکن ۱۰ هزار میلیارد تومان می باشد که اثر مهمی بر متعادل شدن بازار مسکن خواهد گذاشت.

ایشان عرضه مسکن در راستای ساخت واحد های مسکونی را اقدامی مهم خواندند و تصریح نمودند: باید به افرادی که در نظر دارند در راستای ساخت مسکن اقدام کنند کمک شود، از این رو بهترین کار این است که مشوق هایی برای آن ها در نظر گرفته شود که ساخت مسکن را تسهیل و تسریع گرداند.

وی ادامه داد: امید است با تلاش هایی که انجام می شود تا انتهای سال ۹۹، تکمیل ۵۰۰ هزار مسکن مهر به نقطه پایان برسد و بتوانیم ۴۰۰ هزار مسکن را هم به متقاضیان تحویل دهیم.