مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با اشاره به این که سایت های اینترنتی به شرایط موجود دامن می زنند و بر قیمت مسکن می افزایند اظهار داشت: زمانی که مسکن گران شود، حجم معاملات مسکن با افت همراه خواهد شد و به این واسطه مشاوران املاک هم متضرر خواهند شد از این رو بدیهی است مشاوران املاک هیچ نقشی در گران شدن قیمت مسکن ندارند و در این زمینه بی تقصیرند.

قلی خسروی با بیان این که مهم ترین رسالت مشاور املاک این است که بر فایل فروش دلالت می کند اظهار داشت: زمانی که فروشنده واحد های مسکونی به مشاوران املاک مراجعه می کنند تا املاک خود را به فروش برسانند آن مشاور املاک به عنوان نخستین صحبت خود می گوید آیا مایل نیستی واحدت را ارزان تر بفروشی؟ چرا که نخستین چیزی که مشاوران املاک به آن فکر می کنند این است که واحد ها را بفروشند تا معامله انجام شود و حق الزحمه خودشان را دریافت کنند بنابراین مشاوران املاک هدفشان افزایش قیمت مسکن نیست و نشی در این زمینه ندارند.

وی در ادامه صحبت هایش به اقدام برخی مشاوران املاک در دهه ۷۰ و ۸۰ اشاره نمود و تصریح کرد: در آن زمان عده ای از مشاوران املاک پشت شیشه هایشان قیمت مسکن زدند و همین امر به گران شدن مسکن دامن زد، در شرایط فعلی هم شاهد شرایط مشابهی هستیم و سایت هایی که به اتحادیه مشاوران املاک متصل نیستند قیمت گذاری هایی انجام می دهند که گران شدن مسکن را به دنبال دارد.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در نظر بگیرید فردی خانه ای دارد که ارزش واقعی آن به ازای هر متر مربع ده میلیون تومان است و آن فرد اصلا قصد ندارد واحدش را به فروش برساند اما در سایت های اینترنتی واحد را برای فروش می گذارد آن هم با قیمت ۱۲ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، بدیهی است که این روش نظم را از بازار مسکن می رباید و شرایط را دشوار می سازد. اگر حتی یک نفر هم از این آگهی دیدن کرده و آن را خریداری نماید این عامل مبنا قرار می گیرد و به رشد قیمت مسکن دامن می زند. وی عنوان کرد: در شرایط کنونی کنترل و مدیریت سایت های اینترنتی را در دست انجام قرار داده ایم.

تعداد کمیسیون املاک لازم است زیاد شود

ایشان با اشاره به این که برخی ادعا می کنند شمار کمیسیون املاک زیاد است تصریح کرد: در شرایط کنونی کمیسیون مشاوران املاک به ازای واحد هایی که قیمت آن ها نهایتا ۵۰۰ میلیون تومان است نیم درصد برآورد شده حال آن که برای واحد هایی با قیمت بیش از این، به یک چهارم درصد از طرفین معامله می رسد، این درحالی است که در دیگر کشور ها این رقم ۶ درصد است. وی ادامه داد: قبل از زمان انقلاب این رقم یک درصد بود که پس از مدتی کم شد و تخلفاتی را رقم زد از این رو لازم است که میزان حق الزحمه با افزایش همراه گردد که در نظر داریم این مقدار را به یک درصد برسانیم.

روستا به عنوان یکی از کارشناسان بازاریابی عنوان کرد: عده ای عنوان می کنند سال ۹۸ سالی بحرانی و همراه با رکود برای کشور خواهد بود، اما باید در خصوص سال آینده عنوان کرد این سال مبهم است. این کارشناس بازاریابی ادامه داد: ۴۰ سال است که از بحران می گوییم و نگران آینده هستیم در حالی که آنچه شاهدش هستیم نوعی ابهام و بلاتکلیفی است. وی ادامه داد: مشاوران املاک نه خریدار هستند و نه فروشنده بلکه تنها مشاوری هستند که معامله را تسهیل می کنند. ایشان ادامه دادند: بهتر است با متخصصان در ارتباط باشید و استنباطتان از وضعیت اقتصاد را به خریداران و فروشندگان منتقل کنید. وی اظهار داشت: با تشکیل شبکه های بزرگ می توان در راستای اعتماد سازی اقدام نمود چرا که خریداران عموما به تشکیلات بزرگ اعتماد خواهند کرد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز