غلامرضا صالحی به عنوان مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران به تعداد واحد های فرسوده تهران اشاره کرد و اذعان نمود: ۶۳ درصد از خانه های روستایی تهران فرسوده هستند.

ایشان عنوان کردند: بر اساس سرشماری هایی که از واحد های روستایی موجود در روستا های تهران به عمل آمده، تعداد واحد های روستایی ۲۲۷ هزار مسکن بوده است که از این رقم چیزی حدود ۱۴۳ هزار مسکن یعنی حدود ۶۳ درصد از واحد ها فرسوده بوده اند.

این مقام مسئول با اشاره به این که تهران بر گسل های زلزله خیز قرار گرفته است اظهار داشت: بر این اساس برنامه ریزی هایی انجام داده ایم تا با مشارکت فرماندار، دهیاری و بخشدار به صورت پایلوت برای نخستین بار در کشور، طرح مقاوم سازی را در ورامین به مرحله اجرا برسانیم.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی هایی که بین فرمانداران و دیگر ادارات به عمل آمده، امید است اجرای طرح مقاوم سازی در ورامین بتواند الگوی مناسبی برای دیگر شهر های کشور و شهر های استان تهران باشد.

صالحی عنوان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد از مکان های روستایی ورامین فرسوده هستند و ادامه داد: بر اساس سرشماری های انجام شده، ۱۳ هزار مسکن در روستا های این شهر قرار دارند که چیزی نزدیک به ده هزار مسکن فرسوده و نامقاوم هستند.

ایشان با اشاره به این موضوع که مسئولان بنیاد مسکن به تمام واحد های فرسوده سر زده اند، تصریح کرد: امید است بتوانیم با پرداخت تسهیلات مناسب این امکان را برای همه مردم فراهم سازیم که بتوانند به مقاوم سازی واحد هایشان مبادرت ورزند.

ایشان در خصوص تسهیلات لازم برای اجرای این طرح گفتند: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا بانک ها وارد عمل شوند و تسهیلات مورد نیاز مردم را در اختیارشان قرار دهند. به گفته این مقام مسئول میزان تسهیلاتی که در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت ۲۵ میلیون تومان می باشد که کارمزد ۵ درصدی برای آن ها در نظر گرفته شده است و طی ۱۲ سال بازپرداخت آن محقق خواهد گردید.

ایشان ادامه دادند: بنیاد مسکن به افرادی که دارای واحد های نامقاوم هستند وام بلاعوض به مبلغ ۴ تا ۸ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد، ضمن این که صدور پرونده های آن ها به شکل رایگان عملی خواهد شد تا بتوانند در سریع ترین حالت ممکن واحد ها را مقاوم سازی و بهسازی کنند. وی افزود: امید است این روند در روستا های تهران به سرعت پیش رود و تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به این که میزان فرسودگی بافت های روستایی در قرچک، ورامین و ملارد بالای ۸۰ درصد گزارش شده است اظهار داشت: این امر بسیار نگران کننده است و انتظار می رود به سرعت در دست بررسی قرار بگیرد.

ایشان به اجرای طرح بازسازی بافت های فرسوده روستایی اشاره کردند و افزودند: بنیاد مسکن برنامه ریزی هایی را انجام داده است که این رقم را کاهش دهد و بازسازی واحد ها را هر چه سریع تر در دستور کار قرار دهد.

به گفته صالحی از سوی بنیاد مسکن، حمایت هایی در راستای بازسازی روستا های موجود در این سه شهرستان به عمل خواهد آمد، ضمن این که به افرادی که مایلند خانه خود را تخریب و بازسازی کنند وام های مناسبی تعلق خواهد گرفت.

ایشان ادامه دادند: آن دسته از افرادی که توانایی تخریب واحد های خود را ندارند از وام ۸ میلیون تومانی بنیاد مسکن متمتع خواهند شد.

وی به هماهنگی های به عمل آمده با کلیه دهیاری های استان تهران اشاره کرد و خاطرنشان نمود: مجوز ساخت و پروانه های ساختمانی به شکل رایگان صادر می شود و دهیاری ها این پروانه ها را به رایگان در اختیار خانواده ها قرار خواهند داد ضمن این که پیاده سازی نقشه ها نیز به شکل رایگان از سوی بنیاد مسکن محقق خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان اذعان نمود: حادثه هیچگاه خبر نمی دهد از این رو توصیه می کنیم همه مردم هم راستا با خدماتی که بنیاد مسکن ارائه می دهد به بازسازی و نوسازی واحد هایشان بپردازند.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین