رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به این که برنامه های فعلی دولت برای رونق بازار مسکن کافی نیست اظهار داشت: دولت برنامه هایی را برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در نظر گرفته است و قرار است بودجه ای معادل ۵ هزار میلیارد به آن اختصاص دهد کما این که چنین اقدامی هرگز پاسخگو نخواهد بود و نمی تواند نیاز ها را مرتفع سازد.

این مقام مسئول درباره وضعیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن اظهار داشت: آقای اسلامی قول داده است ۴۰۰ هزار مسکن را در شهر های جدید ظرف دو سال آینده عملیاتی نماید.

رضایی کوچی ادامه داد: چنین عملیاتی نمی تواند نیاز های کشور را پاسخ دهد چرا که جامعه در شرایط کنونی به ۴ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد، از این رو انتظار می رود سیاست گذاری هایی که از سوی وزیر بهداشت انجام می گیرد از آن چه در شرایط کنونی است بزرگتر باشد.

ایشان با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی تمام تلاشش را بکار می گیرد تا این پروژه را با حضور بخش های خصوصی عملیاتی سازد اظهار داشت: این وزارت راه و شهرسازی است که زمین و اراضی مورد نیاز برای اجرای چنین پروژه ای را در نظر می گیرد و این اراضی را در اختیار بخش های خصوصی قرار می دهد سپس بخش های خصوصی با بودجه خود ساخت واحد ها را در پیش می گیرند.

رضایی کوچی با بیان این که ساخت ۴۰۰ هزار مسکن ظرف دو سال گام کوچکی است و نمی تواند مشکلات بازار مسکن را حل کند اظهار داشت: رونق بخشی به بازار مسکن در گرو ساخت تعداد واحد های بیشتری است و برای این که بتوان بازار مسکن را به شرایط بهتری رساند لازم است تولید واحد های مسکونی زیادتری در دستور کار قرار بگیرد چرا که ساخت این تعداد مسکن نیاز های مردم را پاسخ نمی دهد.

وی از نقطه نظرات مجلس سخن به میان آورد و اظهار داشت: مجلس بر این باور است که برای افزایش رونق مسکن باید سقف تسهیلات مسکن را بالا برد با این حال وزیر راه و شهرسازی نظری جز این دارد و معتقد است افزایش وام مسکن بر تورم می افزاید.

این مقام مسئول در ادامه افزود: چنانچه سقف تسهیلات بانکی در دستور کار قرار بگیرد آنگاه مشاهده خواهیم کرد که خرید واحد های مسکونی افزایش پیدا می کند و رونق به بازار مسکن بر می گردد. وی افزود: چنانچه این رویه ادامه پیدا کند در سال آینده تغییر فاحشی در بازار مسکن به چشم نخواهد خورد مگر این که دولت چشم انداز وسیع تری را در نظر بگیرد و گام های بلندتری بر دارد.

ایشان با اشاره به این که دولت مبلغی به ارزش هزار میلیارد تومان از بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی را پرداخت خواهد کرد اظهار داشت: با این حال چنین اعتباری در بانک نخواهد توانست مشکلات عدید را مرتفع نماید.

وی افزود: در زمان کلید خوردن پروژه های مسکن مهر، به رغم مشکلاتی که در حوزه جانمایی داشت با این حال توانست مشکلات مربوط به اقشار متوسط و ضعیف جامعه را حل نماید. رضایی کوچی اظهار داشت: آن زمان مزیان خط اعتباری تخصیص داده شده از بانک مرکزی به بانک مسکن معادل ۴۵ هزار میلیارد تومان بود از این رو با در اختیار داشتن ۵ هزار میلیارد تومان نمی توان اقدام پررنگ و چشمگیری انجام داد.

از این رو اگر به همین منوال پیش رویم سال آینده هم شاهد رکود بازار مسکن و رشد قیمت واحد های مسکونی خواهیم بود.

  • منبع خبر : شهرخبر