وضعیت بازار مسکن در کشور

در بلبشوی کنونی، درست زمانی که رشد مداوم قیمت مسکن بسیاری از افراد را نگران کرده و خریداران واحدهای مسکونی را به جدول قیمت‌ها خیره نگه داشته است، بیشتر متقاضیان چشم به مسئولان و اخبار مسکن دوخته‌اند بلکه بتوانند سوسوی امیدی بیابند و در این مسیر به روزنه امیدی دست پیدا کنند. وضعیت بازار مسکن ماه‌ها است با نوسان همراه گشته است این را می‌توان از مشاهده اخبار به سادگی دریافت، درحالی که عده‌ای بهتر شدن شرایط را نوید می‌دهند و ادعا می‌کنند بازار مسکن در ماه‌های آتی شرایط رو به رشدی را تجربه خواهد کرد، هستند کسانی که وعده می‌دهند بازار مسکن با مشکلات بیشتری در سال جدید، دست به گریبان خواهد شد، از اینرو تصمیم گرفتیم وضعیت بازار مسکن را بار دیگر زیر ذره‌بین ببریم و نوسان‌های این بازار را دقیق‌تر کنکاش کنیم.

زمان بخشودگی سود و دیرکرد تسهیلات مسکن تمدید شد

مسئولان از وضعیت بازار مسکن سخن می‌گویند

زمانیکه رشد قیمت مسکن رفته رفته نمود پیدا کرد و همه نگاه‌ها را به سمت خود کشاند، عده زیادی از مسئولان بهتر شدن شرایط را در کوتاه مدت نوید دادند و ادعا کردند آرامش و ثبات به بازار مسکن بر می‌گردد، این درحالی است که در تمام ماه‌های جاری رشد قیمت مسکن مشهود بوده است و کاهش حجم معاملات واحدهای مسکونی، توجه عده زیادی را جلب نموده است، باری، برخی از مقام‌های مسئول، نقطه نظراتی اعلام می‌کنند که دانستن آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

مجتبی بیگدلی که به عنوان رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در حال فعالیت می‌باشد یکی از مسئولان مورد نظر است که پرده از دلایل اتفاقات کنونی بر می دارد و علت رشد قیمت را کاهش قابل توجه تولید واحدهای مسکونی اعلام می‌کند. بیگدلی ادعا می کند آن چه وضعیت بازار مسکن را این چنین به قهقرا کشانده است و آن را با رکود و کساد دست به گریبان نموده، مغفول ماندن تولید واحد مسکونی است.

به عقیده این مقام مسئول، تولید واحد مسکونی در دولت یازدهم و دوازدهم در کمترین مقدار خود بوده است که به واسطه این امر چرخه ساخت و ساز با سرعت اندکی در حال گردش بوده و این مسئله عرضه واحدهای مسکونی را دستخوش تغییر ساخته است تا جائیکه می‌توان ادعا کرد عرضه مسکن از تقاضا عقب مانده و در شرایط کنونی وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای است که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز خریداران و متقاضیان مسکن باشد.

59k3dzdup 17

بیگدلی از وضعیت بازار مسکن گله‌مند است

بیگدلی تصریح کرد: توأمان با افت ساخت و ساز واحد های مسکونی، نامه‌ای به عباس آخوندی، وزیر وقت وزارت راه و شهرسازی و همچنین دفتر ریاست جمهوری ارسال گردید مبنی بر اینکه تولید واحد مسکونی لازم است در کانون توجه قرار بگیرد و اگر چنین نشود، رشد قیمت به سرعت در بازار مسکن نمود پیدا خواهد کرد با این حال عده‌ای عنوان کردند وضعیت بازار مسکن تا این اندازه وخیم نیست و در کشور بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خالی وجود دارد که با توجه به آن ها نمی توان نتیجه گرفت عرضه کم است. این نقطه نظرات، جدی گرفتن ساخت و تولید مسکن را به قعر جدول کشاند و سبب گردید در شرایط کنونی شاهد افزایش تقاضای واحدهای مسکونی باشیم حال آن که میزان عرضه به مقدار قابل توجهی کمتر است و بدین واسطه رشد مداوم قیمت‌ها یکه تاز میدان شده است.

افشین پروین پور که به عنوان عضو سابق شورای عالی مسکن در حال حاضر فعالیت می‌کند نیز در خصوص وضعیت بازار مسکن نکاتی ارائه نمود و اظهار داشت: تنها راه رسیدن به ثبات و آرامش در بازار مسکن، روی آوردن به طرح‌های مالیاتی است. وی عنوان نمود: چنانچه طرح‌های مالیاتی در دستور کار قرار نگیرند و به این اوامر توجه خاص نشود، آنگاه سوداگران و دلالان فرصت بیشتری برای یکه تازی در این صنعت خواهند داشت و این امر باعث می‌شود قیمت مسکن باز هم گران و گران‌تر شود. به گفته این مقام مسئول، نظارت های کنترلی تنها روشی است که بر مزیت‌ها می‌افزاید و به نتیجه‌ای منحصر به فرد خلق می‌گردد.

ایشان از کمبود عرضه مسکن هم سخن به میان آوردند و تصریح نمودند: یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌تواند به بهبود وضعیت بازار مسکن ختم گردد و شرایط را بهبود ببخشد، ارائه تسهیلاتی برای ساخت واحدهای مسکونی است چراکه اگر ساخت مسکن رونق بگیرد آنگاه شاهد افزایش عرضه مسکن خواهیم بود و این مهم رونق را به بازار مسکن بر می‌گرداند و باعث می‌شود شاهد شرایط بهتر و مساعدتری در این بازار باشیم که خواسته قلبی نه تنها دولتمردان و مسئولان که آرزوی تمام متقاضیان و مردم معمول است.