حبیب الله طاهرخانی به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در شهر های جدید ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی عملیاتی خواهد شد، که از جمله مزایای این پروژه می توان به واگذاری ساخت واحد ها به بخش خصوصی اشاره کرد و این که دولت به طور مستقیم در فرآیند ساخت و ساز واحد ها دخیل نیست.

ایشان درباره احداث ۲۰۰ هزار مسکن در شهر های جدید توضیحات بیشتری ارائه نمودند و تصریح کردند: بخشی از اهدافی که در راستای ساخت این واحد ها در دستور کار قرار گرفته اند، ساخت بر حسب تقاضا، توجه به تمام زیرساخت ها و مقدمات قبل از شروع ساخت و ساز مسکن، برنامه ریزی برای همه دهک های جامعه علی الخصوص قشر متوسط جامعه و تنوع بخشی به ساختار اجتماعی و همچنین جمعیتی می باشد.

ایشان بار دیگر به نقاط مثبت این پروژه اشاره کردند و تصریح نمودند: مهم ترین فاکتوری که این پروژه را برجسته می کند، سپردن آن به بخش های خصوصی است ضمن این که رویکرد محله محوری یکی از رویکرد هایی است که در این پروژه در کانون توجه قرار خواهد گرفت با این هدف که تسهیلات و نحوه ساخت را بر اساس پتانسیل ها و ظرفیت های هر محله پیش ببرند.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که به عنوان مزیت این پروژه شناخته می شود، صنعتی سازی و استفاده از تکنولوژی و فناوری های نوین است.

کیفیت مناسب کالبدی از دیگر مزیت هایی است که طاهرخانی به آن اشاره کرد، می توان برای ساخت آن ها به تسهیلات ۱۸ درصدی و کم کردن آن تا ۱۵ درصد در صورت روی آوردن به انبوه سازی، کاهش یک درصدی به شرط صنعتی سازی و کاهش ۱ درصدی در صورت ترویج الگوی سبز متوسل شد ضمن این که واحد ها را تا مرحله پیشرفت ۳۰ درصدی فیزیکی، پیش فروش کرد.

ایشان ساخت تعداد واحد ها در استان های مختلف را هم زیر ذره بین برد و اظهار داشت: در تهران ۴۴۵۰۰ واحد ساخته خواهد شد، حال آن که این رقم در البرز به ۱۸ هزار واحد خواهد رسید، در اصفهان به ۳۷۵۰۰ واحد می رسد در خراسان جنوبی ۲۸۰۰۰ واحد است در فارس به ۲۵ هزار واحد می رسد، در آذربایجان شرقی ۱۶ هزار واحد، در بوشهر ۶۵۰۰ واحد، در مرکزی ۱۲ هزار واحد، در هرمزگان هزار واحد، در خوزستان ۳ هزار واحد، در سیستان و بلوچستان ۵۵۰۰ واحد و در سمنان ۳ هزار واحد.

بر اساس برنامه هایی که از سمت وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است، ظرف دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد، که تقاضا و عرضه را متعادل می سازند. در مشهد و مرکزی ساخت هزار واحد عملیاتی شده است این درحالی است که کارشناسان عنوان می کنند در بهترین حالت ۲۰ درصد از این برنامه اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

  • منبع خبر : شهرخبر