بر اساس اخبار های منتشر شده، کماکان آنچه توسط شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۱۰ میلیون تومان به تصویب رسیده از سویِ بانک مرکزی هنوز ابلاغیه نگشته است.

در ۱۴ امین روز از اسفند ماه سال جاری بود که مصوبه ای از سوی شورای عالی پول و اعتبار ارائه گردید مبنی بر این که تسهیلات ساخت مسکن به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا می کند که می توان آن را در بانک های تجاری و مسکن به شکل فروش اقساطی منتقل کرد. به علاوه، قابلیت انتقال سهم الشرکه بانک در این وام های پرداختی به خریداران وجود دارد منوط به این که تعادل منابع و مصارف بانک ها رعایت گردد که برای متقاضیان انفرادی در شهر تهران این رقم معادل ۱۰۰ میلیون تومان می باشد.

به عنوان یکی از مهم ترین نکات مثبت این طرح می توان تمرکز آن بر ساخت واحد هایی با متراژ های کوچک و متوسط را نام برد به طوری که بیشترین زیربنای مفید آن ۱۰۰ متر مربع در نظر گرفته شده است. علاوه بر این نقسیط بلند مدت که ۱۵ سال را شامل می شود برای مصوبه مزبور از دیگر مواردی است که بر نکات مثبت آن می افزاید و جایگاه بهتری بدان اختصاص می دهد.

عده ای بر این باورند که این مصوبه با توجه به فاصله ای که میان تولید و تقاضای واحد های مسکونی افتاده است، کمی دیر به نظر می رسد با این حال، آن را می توان به عنوان سال مفیدی در نظر گرفت چرا که این تسهیلات قابلیت تقسیط بلند مدت دارند و قابل انتقال ه خریدار هستند.

عده دیگر عنوان می کنند حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان وام ساخت مسکن هرگز بالا نیست و نمی تواند هیچ فردی را آنقدر غنی کند که در راستای ساخت واحد های مسکونی با خیال آسوده گام بردارد.

سعید آسویار به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران اظهار داشت: این مصوبه حتی اگر میزان ساخت واحد های مسکونی را هم بالا ببرد اما هرگز نخواهد توانست بر قدرت خرید متقاضیان تأثیر مثبت بگذارد و قدرت خرید آن ها را افزایش بخشد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان افزودند: زمانی که این وام به خریدار منتقل می گردد آنگاه خریدار نخواهد توانست تسهیلات دومی بکار بگیرد و از وام دیگری هم بهره مند شود. وی عنوان کرد: زمانی می توان چنین مصوبه ای را مناسب و مثمرثمر دانست که در کنار آن از تسهیلات تکمیلی استفاده کنند به این معنا که علاوه بر این تسهیلاتی که مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است و قابلیت انتقال به خریدار را دارد، نوعی وام تکمیلی هم برای متقاضی لحاظ گردد تا بتواند به داشتن تسهیلات بیشتری فکر کند. به گفته آسویار، به این واسطه قدرت خرید متقاضیان به میزان زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

آسویار بار دیگر با تأکید بر این که میزان رشد قیمت مسکن در سال های اخیر بسیار زیاد بوده است اذعان نمود: این امر سبب گردیده تسهیلات خرید ۱۰۰ میلیون تومانی عملا نتواند راه گشا باشد و مشکلات را از میان بردارد. این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: زمانی که فردی به عنوان سازنده این مقدار وام ساخت را دریافت کرده و آن را به خریدار منتقل می کند آنگاه سند آن واحد در رهن بانک قرار خواهد گرفت و این امر سبب می گردد خریدار دیگر نتواند در راستای دریافت وام و تسهیلات دیگر گام بردارد که این اتفاق کار را کمی دشوار می سازد. از این رو انتظار می رود دولت تمهیداتی در نظر بگیرد که متقاضی بتواند تسهیلات تکمیلی دیگر هم دریافت نموده و بر این اساس شرایط بهتری را تجربه کند.

فرشید پورحاجت به عنوان دبیر کانون سراسری انبوه سازان این مصوبه شورای پول و اعتبار حاکی از آن است که این شورا به خوبی اهمیت این مسئله را متوجه شده است که ستودنی است. وی ادامه داد: مهم ترین مزیت مصوبه پیش رو این است که مجوزش برای همه بانک ها از مسکن تا بانک های دولتی و خصوصی صادر شده است.

وی با اشاره به این که رشد قیمت مسکن از ۱۸ ماه گذشته مشهود شده است، اذعان نمود: با این حال سقف تسهیلات مسکن و شرایط تقسیطش تفاوتی را تجربه ننموده است، از این رو لازم است هرآنچه در این میان معیوب است را تغییر داده و عوض کنیم.

سال هاست تولید و عرضه واحد های مسکونی مغفول مانده است

ایرج رهبر به عنوان نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اظهار داشت: وامی برای ساخت مسکن ارائه نمی شود هرچد اخباری منتشر می گردد که این تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد در حال پرداخت است، وی ادامه داد: با توجه به جرایم و دیرکرد و دیگر مواردی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده است نرخش حتی از ۲۵ درصد هم فراتر می رود.

وی ادامه داد: چنانچه مصوبه جدید شورای پول و اعتبار همان طور که وعده داده شده است با بازپرداخت ۱۵ ساله در اختیار متقاضیان قرار بگیرد، دارای شرایط بسیار مناسب و ممتازی خواهد بود.

این مقام مسئول به عنوان یکی دیگر از نکات مثبت این طرح به ساخت آن در متراژ های کوچک و متوسط اشاره کرد و تصریح نمود: در نظر گرفتن حداکثر ۱۰۰ متر مربع به عنوان زیربنای مفید این طرح از دیگر نکاتی است که می توان آن را برجسته کرد و اهمیتش را اعلام کرد.

وی تصریح نمود: ارائه تسهیلات ساخت و منتقل کردن آن به خریدار، یکی از مهم ترین اقداماتی بوده است که سال ها از نظر دور مانده است.

به گفته این مقام مسئول، پرداخت تسهیلات ساخت و قابلیت انتقال آن به خریدار، دارای جنبه های مثبتی است که از جمله آن ها می توان به متعادل شدن قیمت مسکن اشاره کرد و از اوج گفتن عرضه و تولید مسکن سخن به میان آورد. سال ها کارشناسان به مهم بودم تولید مسکن اشاره کرده اند اما معلوم نیست چرا همیشه متعادل شدن عرضه و تقاضا از نظر دور می ماند و آن طور که باید در کانون توجه قرار نمی گیرد.

با این حال بر اساس آخرین اخبار گزارش شده، مصوبه شورای عالی پول و اعتبار که مربوط به افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن می شود کماکان از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن و بانک های تجاری ابلاغ نشده است.

بی تردید پس از این که چنین مصوبه ای را به بانک ها ابلاغ نمودند در راستای نحوه پرداخت این تسهیلات و آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به آن اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

انتظار می رود دولت سریع تر برنامه های خود را در دستور کار قرار دهد تا ساخت و تولید مسکن به میزان قابل قبولی برسد و این بازار شرایط بهتری را تجربه نماید.

  • منبع خبر : شهرخبر