مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: برخی از کارشناسان عنوان می کنند مسکن در سال آینده گران خواهد شد و رشد قیمت مسکن در سال آتی را وعده می دهند این درحالی است که چنین نخواهد بود و بازار مسکن بیش از این کشش رشد قیمت را نخواهد داشت.

بررسی آمار های منتشر شده در خصوص وضعیت بازار مسکن حاکی از آن است که در تمام ماه های گذشته حجم معاملات مسکن روندی نزولی داشته تا این که در بهمن ماه میزان خانه های خرید و فروش شده در مقایسه با ماه دی، با رشدی ۴۰ درصدی همراه بوده است. بر اساس آن چه توسط اتحادیه مشاوران املاک تهران به ثبت رسیده، میزان واحد های معامله شده از نخستین روز های اسفند ماه تا اواسط آن، در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته رشد ۱ درصدی را شاهد بوده است ضمن این که تعداد مبایعنامه ها رشد ۱۵ درصدی را پشت سر گذاشته است که به نوبه خود رقم ارزشمندی است. در چنین شرایطی سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته است این است که آیا این روند در سال ۹۸ هم ادامه خواهد داشت و آیا در سال آینده هم شاهد گران شدن مسکن و افزایش حجم معاملات مسکن خواهیم بود؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه اظهار داشت: در زمستان سال جاری رشد قیمت مسکن و افزایش حجم معاملات واحد های مسکونی را به عینه شاهد بودیم. در سه ماه دی، بهمن و اسفند رشد قیمت مسکن مشاهده شده است که در بهمن ماه حجم معاملات مسکن روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته است. این مقام مسئول اذعان نمود: این نخستین سالی نیست که افزایش قیمت مسکن و بحرانی شدن این بازار توجه ها را به سمت خود می کشاند بلکه در ۴۰ سال گذشته بار ها چنین اتفاقی را پشت سر گذاشته ایم که از جمله آن ها می توان به سال های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و همچنین ۹۷ اشاره نمود. به گفته این مقام مسئول آن چه در سال های مذکور بر رشد قیمت مسکن به شدت اثرگذار بوده است، قیمت حامل های انرژی، قیمت دلار، طلا و همچنین شاخص بورس بوده است.

وی در ادامه به رشد قیمت مسکن در سال ۹۱ اشاره نمود و اظهار داشت: مهم ترین عاملی که در سال ۹۱ به رشد قیمت مسکن دامن زد، افزایش ناگهانی قیمت ارز بود تا جایی که نرخ ارز رشد سه برابری را تجربه کرد و همین عامل سبب گردید نرخ مسکن هم با رشد ۳ برابری همراه گردد با این حال از سال ۹۳ تا ۹۶ شاهد ثبات قیمت در بازار مسکن بودیم.

قلی خسروی این طور صحبت هایش را ادامه داد: از این رو با توجه به شرایطی که در سال ۹۱ شاهدش بودیم انتظار می رود در سال ۹۷ هم شاهد اتفاقاتی مشابه باشیم و پس از نوسان قیمت ها که همگان را خیره نموده، ثبات قیمت توجهمان را جلب نماید. تعدادی از کارشناسان حوزه مسکن عنوان می کنند در سال آینده شاهد رشد قیمت مسکن به میزان قابل توجهی خواهیم بود اما در سال آینده کششی برای رشد قیمت ها در بازار وجود نخواهد داشت از این رو به نظر می رسد چنین پیش بینی هایی بیشتر حدس و گمان باشد.

قلی خسروی اشاره ای هم به تحریم های اخیر امریکا داشتند و عنوان کردند: انتظار می رود برخی از کسب و کار ها و شرایط اقتصادی وابسته به فاکتور های متفاوت باشند با این حال، رشد قیمت را شاهد نخواهیم بود. پیش بینی ما این است که رشد قیمت مسکن در سال آینده از نرخ تورم کمتر خواهد بود.

  • منبع خبر : شهرخبر